اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

اگرچه برخی رسانه ها خبرهای مثبت سیاسی را عامل اصلی کنترل نرخ ارز می دانند، اما بررسی ها حاکی از آن است که سیاست تثبیت ارزی که توسط بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته، عامل اصلی کاهش قیمت ارز در بازار غیر رسمی است.
یک استاد دانشگاه با بیان این‌که دلارزدایی در اقتصاد جهان به یک واقعیت تبدیل شده است، گفت: تنها کشورهایی که مشمول تحریم‌های آمریکا شده‌اند، به‌دنبال دلارزدایی نیستند حتی برخی کشورهای اروپایی نیز تلاش دارند دلار را از اقتصادشان حذف کنند.
یکی از بزرگترین دلایل گرانی کالاها و خدمات اساسی درکشور و وضعیت معیشتی مردم، نوع نگاه دولت حاکمیت به حقوق اساسی مردم است.
جمشید عدالتیان، کارشناس و فعال اقتصادی، در آغاز درباره ادعا دولت مبنی بر مثبت شدن تراز اقتصادی گفت: امکان آن وجود دارد اول تورم است که باعث می شود دولت برنده اقتصاد باشد و مالیات بیشتری بگیرد. از آن طرف دولت دلار ها را در اختیار دارد که می تواند بودجه را تامین کند اما هزینه اش را مردم می پردازند. وقتی تورم هست، یکی از برندگان مهم دولت است چون دولت هزینه های جاری و حقوق هایش را زیر تورم اعلامی افزایش داده و به جای 45 درصد حداکثر 20درصد افزایش حقوق داده است نتیجتا پرسنل های دولت با کار خود در حال کمک به مثبت شدن تراز اقتصادی دولت است. دولت نیز دلار 50 هزارتومانی را می فروشد و نسبت به قیمت های قبلی قاعدتا باید بودجه را تامین کند.
طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی، در جلسه امروز شورای پول و اعتبار، وام خرید و ساخت مسکن نخبگان به یک میلیارد تومان افزایش یافت.
خانوارهای دهک‌های یک تا سه درصورتی که مبلغ ۳۲۰ هزار تومان از اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را صرف خرید کالابرگ کنند، مبلغ ۸۰ هزار تومان دیگر در اعتبار یارانه آنها شارژ خواهد شد.
اجرای پیشنهاد قالیباف یعنی افزایش مصرف کالاهای ارزان، واردات بی رویه و در نتیجه کاهش تولید

سیاسی‌نکردن «تورم»؟

از منظر اقتصادی راهکار کاهش تورم مشخص است....
معاون سازمان هواپیمایی کشوری درباره نحو تعلیق برخی فروشندگان آنلاین بلیت هواپیما در صورت گران‌فروشی گفت: معمولا از زمانی که نامه به‌صورت رسمی ابلاغ می‌شود تا طی شدن فرآیند اداری، چند روز زمان می‌برد اما نهایتا باید فعالیت آن آژانس برای مدت زمانی که ذکر شده، متوقف شود
بر اساس این نامه واردات گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، خیار، پیاز، کدو، بادمجان، هندوانه، طالبی و بامیه به عراق تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است. این تصمیم مصوبه شورای وزیران اقتصاد است که به پیشنهاد وزارت کشاورزی و به دلیل فراوانی تولید داخلی گرفته شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از ۱۳خرداد‌ماه و به‌منظور حمایت از خانوارهای کم‌درآمد اعتبار یارانه مددجویان کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در صورت خرید اعتباری بیش از ۷۰درصد مبلغ یارانه، ۲۰درصد افزایش می‌یابد.
نرخ انواع ارز شامل دلار، یورو و درهم و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز و در مرکز مبادله ایران اعلام شد. در این میان نرخ دلار، یورو و درهم به صورت اسکناس و حواله کاهش یافت و قیمت اعلامی برای هر گرم طلای ۱۸ عیار ثابت ماند
قرار است یارانه نقدی خرداد بیستم این ماه و به روال ماه‌های قبل به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. در کنار برداشت یارانه نقدی، احتمالا امکان خرید کالابرگ برای افراد هم وجود دارد. اما آیا یارانه خرداد ماه به روال قبل پرداخت می‌شود؟
از آنجایی که بقای حکومت و نظام سیاسی در هر کشوری وابسته به رضایت عموم مردم از حکومت است، تعمیق فقر و سقوط طبقه متوسط که بیشترین افراد یک جامعه را تشکیل می‌دهند، یکی از خطرات جدی برای بقای نظام سیاسی کشور محسوب می‌شود.