اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در مرحله اول آن دسته از مددجویان کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی که ٣٢٠ هزار تومان از یارانه خود را به صورت کالابرگ الکترونیکی از ۱۱ گروه کالایی خرید کنند، مشمول ۲۰ درصد افزایش یارانه می‌شوند.
اقدامات اصولی و مهمی طی این مدت از سوی دولت و با کمک متخصصان و کارشناسان صورت گرفته که در صورت موفقیت کامل در اجرا و پیش رفتن امور می‌تواند تا پایان امسال، تورم را به شدت کاهش دهد. تاکید می‌کنیم، این نتیجه مشروط به وجود چند عامل است که در ادامه به برخی از آنها ‌اشاره خواهم کرد.
بر اساس گزارش مجلس در مرداد ۱۴۰۱ میانگین نرخ تورم از نگاه مردم ۸۶ درصد بوده اما نرخ تورم نقطه به نقطه اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار در این ماه به ترتیب ۴۶ و ۵۱ درصد بوده است. این تفاوت اعداد یک دلیل فنی مربوط به نحوه محاسبه تورم و یک دلیل رفتاری و روانی دارد.
روند نزولی دلار دیروز هم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا با ۳درصد نزول بعد از ۱۲۰روز بار دیگر به کانال ۴۷هزار تومان بازگشت. افزایش گمانه‌زنی‌ها در موردیک توافق سیاسی موجب شده شتاب نزول بیشتر دلار ‌ شود.
رئیس اتاق تعاون ایران گفت: برای برگزاری مجامع شرکت‌های سهام عدالت ۴ تا ۵ جلسه با شورای عالی بورس و رئیس سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد تا به یک وحدت نظر برسیم و امیدوارم تا یک ماه آینده مسئله سهام عدالت تعیین تکلیف شود.
تردید در توانایی دولت برای پایین نگاه داشتن قیمت ارز در میان مدت

آیا کاهش نرخ ارز تداوم دارد؟

از زمانی که نخستین نشانه‌های کاهشی قیمت ارز در بازار آزاد دیده شد تاکنون سوال مهمی در میان بازیگران اقتصادی وجود دارد که آیا کاهش نرخ ارز تداوم خواهد داشت؟
چند دهه است سیاستگذار مسکن به دنبال مهار قیمت مسکن است و در انجام این کار شکست خورده است. در این مسیر سه سیاست اشتباه دنبال شده، اما هیچ‌کدام جواب نگرفته است؛ اما نظام سیاستگذاری کماکان این دو مسیر را ادامه می‌دهد.
«لطفا از غذا دادن به بنگاه‌های اقتصادی خودداری کنید.» مساله این نیست که ما صاحبان کسب‌وکارها را دوست نداریم، بلکه کاملا برعکس. ما بنگاه‌های اقتصادی را چنان زیاد دوست داریم که نمی‌خواهیم وضعیتی به‌ وجود آید که بنگاه‌های قوی اقتصادی به نظام ناکارآمد دولتی وابسته شوند.
یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۸ مربوط به خرداد ماه ۱۴۰۲ به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ خرداد ماه قابل برداشت است.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از آزادسازی بخشی از منابع بلوکه‌شده ایران در عراق خبر داده و گفته این عدد احتمالا حدود 3 میلیارد دلار است.
موضوع تورم و کنترل آن آنقدر جدی و ضروری است که شعار سال نیز کنترل تورم انتخاب شده اســت.
اگر اقتصاد دانش زیست مطلوب است، تردید ندارم که ایران اقتصاددانانی هم در داخل و هم در خارج کشور دارد که هنوز «سیاست زده» نشده‌اند.
روزنامه اطلاعات در مطلبی با اشاره به گرانی‌ها در کشور نوشت: مگر مردم ما از کشورهای همسایه چه کم دارند که با این همه امکانات خدادادی نفت وگاز و معدن و کشاورزی و تاریخ و فرهنگ و سرزمین چهار فصل و نیروی انسانی تحصیلکرده باید حسرت امکانات ورفاه و آسایش موجود در آنها را بخورند؟
برنامه های اقتصادی ادوار مختلف عمدتا به نتیجه نرسیده اند و فاصله عمیق میان امکانات موجود با آرزو های پیش رو باعث سرخوردگی اقتصادی و شکست های پی در پی شده است. برنامه اقتصادی هفتم توسعه نیز به همین شکل است و چندان نسبتی با واقعیت های اقتصادی جامعه ندارد.