اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

مرحله نخست واریز سود سهام عدالت در آذرماه انجام شد و سود مرحله دوم در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ به حساب صاحبان سهام عدالت واریز خواهد شد.
با یک دودوتا چهارتای ساده می‌توان برآورد کرد که یک سفر به مقصد شهرهایی مانند مشهد، شیراز یا شهرهای استان هرمزگان برای یک خانوار 4نفره برای مدت 3شب و 4روز اقامت ممکن است تا 40میلیون تومان هزینه داشته باشد.
تحریم منع یا محدودیتی است که با اتکا به وضع مجازات از سوی نهادها و ساختارهایی به مبادله میان کشور و طرف‌های تجاری بین‌المللی آن اعمال می‌شود.
روز قبل هم پس از پایان معاملات صورت مالی شرکت ایران‌خودرو منتشر شد که سطح بالاو نگران کننده‌ای از زیان را نشان می‌داد. با توجه به اهمیت شرکت ایران‌خودرو به عنوان لیدر برای بازار ارز و شاخص هم‌وزن به نظر می‌رسد این گزارش در ساعات ابتدایی معاملات امروز تأثیر منفی بر بازار داشته باشد.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که سامانه رفاه ایرانیان و اطلاعات خانوارها پس از ۲ سال به‌روزرسانی شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: خبر خوش برای کارمندان دولت این است عیدی آنها را حداکثر تا یک هفته آینده پرداخت می‌کنیم. به عبارتی روزهای ابتدایی اسفند، زمان پرداخت عیدی کارمندان دولت اعلام شده است.
رئیس کمیته حقوق و دستمزد مجلس بیان کرد: ۲۰ درصد افزایش حقوق سال آینده به این صورت تقسیم می‌شود که ۱/۵ میلیون تومان ثابت و ۱۰ درصد هم به همه افزوده خواهد شد.
مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر اینکه در طرح کالابرگ الکترونیک، هجدهم تا بیستم هر ماه حساب سرپرستان خانوار شارژ و اعتبار یارانه‌ها واریز می‌شود، به پرتکرارترین سوالات مردم در خصوص اجرای این طرح پاسخ داد.
به گفته مسئولان، ارائه تمامی خدمات انتقال سهام عدالت به وراث توسط بانک‌ها و کارگزاری‌های منتخب کاملاً رایگان است و در سال آینده واریز سود عملیاتی خواهد شد.
تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا سوم کل کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه قابل برداشت است.
2 روز پیش داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه در شبکه ایکس (توییتر) عنوان کرد که «ایران نوزدهمین اقتصاد دنیا با تولید ناخالص داخلی ۱.۸۱ تریلیون دلاری (بر اساس شاخص قدرت خرید) شده است و برای پنج سال آینده، افزایش تولید ناخالص داخلی به سطح ۲.۵ تریلیون دلار (بر اساس شاخص قدرت خرید) همزمان با پنجاه سالگی انقلاب اسلامی هدف‌گذاری شده است.»
یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۵۶ مربوط به بهمن ماه ۱۴۰۲ به حساب کلیه سرپرستان خانوار دهک های اول تا سوم در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه قابل برداشت است.
یکی از خبرهای خوبی که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط صولت مرتضوی، وزیر تعاون، مطرح شد، افزایش اعتبار خرید کالابرگی از ۱۲۰ هزار تومان تا سقف ۲۲۰ هزار تومان بود. با این طرح که قرار است به مدت ۳ ماه اجرایی شود افراد یک سبد کالایی با قیمت ۷۴۳ هزار تومان را به مبلغ یارانه خود خریداری می‌کنند.
معاون فنی و امور بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی گفت: اجرای افزایش سن بازنشستگی از اول فروردین‌ سال ۱۴۰۳ است اما قانونگذار شرطی در این قانون قید کرده است مبنی بر اینکه هر فرد براساس قوانین قبلی می‌تواند با رعایت قانون بازنشسته شود.