اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

بازار ارز ایران در سال 99 با نوسانات بسیاری همراه بود که در مجموع روندی صعودی داشت. در یک جمع بندی کلی می توان گفت که سال 99 سال خوبی برای بازار ارز ایران نبود.
در نخستین ماه سال جدید دولت باید دو یارانه معیشتی بنزین و نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.
پرسون با توجه به جدیدترین آمارها، بررسی کرد؛

بن بست راهکارهای فقرزدایی و حمایت از مستضعفان

بررسی شاخص‌های فقر در ایران حاکی از آن است که علی‌رغم درگیری نهادها و سازمان‌های مختلف با مسئله فقر، این پدیده همچنان یکی از جدی‌ترین معضلات کشور است.

سیگنال‌های نااطمینانی ناشی از کرونا، کم‌توجهی به مقوله مالیات و احتمال افزایش بیشتر نااطمینانی‌ها ناشی از رقابت در انتخابات آمریکا سه سیگنال مهم پس از اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن بوده است. با این روند اولین واکنش بازار‌ها چه بود؟
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با پرسون:

بازار طلا همچنان در فاز صعودی/حباب بیش از یک میلیون و دویست

نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به روند افزایشی قیمت طلا عنوان کرد: بهای اونس در ابتدای معاملات امروز کاهش یافت و در حال حاضر دوباره به سطح ۱۹۰۰دلاری برگشته، اما بازار طلای امروز متاثر از رشد مجدد نرخ ارز وارد فاز افزایشی شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

کاهش بهره وری نیروی کار در ایران / درآمد نفتی پاشنه آشیل دخل و خرج دولت

از زمان پیدایش نفت و ملی شدن آن در ایران درآمد حاصل از فروش نفت وارد دخل و خرج دولت می شود؛ به طوری که دولت ها چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب براساس درآمد نفتی کشور را اداره می کنند.
پلیس به ماجرای احتکار و گرانفروشی مرغ ورود کرده و اعلام کرد که از روز گذشته تا کنون هشت دلال عمده را نیز دستگیر کرده‌اند.
نرخ تورم بسیار بالا است و به‌ویژه در کالاها و خدمات مورد استفاده دهک‌های پایین(از قبیل مواد خوراکی) نرخ تورم بسیار نامطلوب بوده و به شدت به سطح رفاه این دهک‌ها آسیب زده است، اما هنوز نرخ تورم متوسط سالانه رکورد قبلی سال ۱۳۷۴ را پشت سر نگذاشته است.
ایرادات پول ملی و انحصار در دست دولت؛

پول خصوصی چیست؟ اصلاح در اقتصاد با رمزارزها

رمزارزها می‌توانند مصداقی به عنوان پول خصوصی در آینده باشند اما در صورتی که به ثبات برسند و با ریال و تومان سنجیده نشوند بلکه خودشان به عنوان واحد پولی در نظر گرفته و توسط عموم پذیرفته شوند. از دیگر نمونه‌های ملموس پول خصوصی در عصر حاضر، دسته چک‌هایی هستند که در دست مردم است. 

کشتی آرای در گفت‌و‌گو با پرسون؛

در فضای مجازی صرفا تبلیغ طلا مجاز است

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران بیان کرد: صفحات مجازی جنبه ی تبلیغات و معرفی دارند، اما هیچ وقت خرید و فروش طلا نمی‌کنند. از نظر اتحادیه، تبلیغ مجازی طلا هیچ منعی ندارد.
معاون سابق امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اینکه نظام لجستیک چگونه مدیریت شود بسیار مهم است و تنها در حالی که نظام لجستیک نظام منسجمی داشته باشیم در هزینه‌های نظام توزیع تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند در خدمات نهایی به مصرف کننده نیز موثر باشد.
مشاور اجرایی سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: با توجه به عدم واریز سود از سوی شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی، نمی‌توان اعلام کرد که در چند روز مانده به پایان سال، سود به حساب مشمولان سهام عدالت پرداخت می‌شود یا به سال آینده موکول خواهد شد.
مدیر ارتباطات بازار متشکل ارزی گفت: با گذشت حدود ۴ ماه از انتشار عمومی نرخ ارزهای معاملاتی بازار متشکل ارز ایران، شاهد استقبال فعالان بازار نقدی ارز از این موضوع هستیم.

حباب‌بازان و سوداگران مخالف این واکسن هستند؛ ولی با استقلال تدریجی بانک‌های مرکزی در جهان طی چهار دهه اخیر حتی ائتلاف حباب‌بازان با قدرت سیاسی هم نتوانسته است باعث بازگشت به عصر تورم‌خواری شود.
زمانی که مسئولان کشاورزی استان سیستان و بلوچستان از تولید یکصدهزار تن موز در کشور و افزایش تولید آن در سالهای آینده خبر می دهد، چه علتی دارد که قیمت موز در بازار داخلی بیش از 5 برابر گران شود؟!.

عربستان عرضه نفت خام به حداقل چهار پالایشگاه در آسیا را پایین آورده و درخواست پالایشگاه‌های هند برای عرضه اضافی نفت در ماه آوریل را رد کرده است.
‏نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نسبت به صف های خسته کننده مرغ و روغن و گرانی ها انتقاد کرد.