اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

در راه مبارزه با فساد؛

امام جمعه ای با رویه غیرعادی!

کناره گیری امام جمعه لواسان در طول هفته گذشته بسیارسر و صدا کرده است. آنچنان که آنهایی که نمی شناختندش هم به واسطه طرفداری مردم از او، در این مدت شناختشان از او بیش تر و کامل تر شده است. امام جمعه ای که در راه مبارزه با فساد بدون رودربایستی نشانه می گرفت و ظاهرا همین موضوع، رویه ای ای عادی در بین ائمه جمعه نیست.
طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که مجلس شورای اسلامی به تازگی کلیات آن تصویب کرده است، از نظرکارشناسان اقتصادی اولین قدم برای مانع‌زدایی از اقتصاد کشور و دارای تاثیرات مثبت بر اقتصاد است. رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌وکار هم ملزومات اجرای موفق‌آمیز این طرح را در همت دولت و مراجع صدور مجوزها، پشتیبانی مالی، نیروی انسانی و حمایت از تصمیمات هیئت مقررات زدایی و مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌وکار اعلام کرد.
ما هر روز با اخبار اقتصادی بمباران می‌شویم، به ما می‌گویند که اقتصاد دچار مشکل است، بیکاری بالا است، قیمت خانه بالا است و اعتماد مصرف کنندگان پایین است.
نرخ ارز در ایران، عمدتا متاثر از پارامتر‌های کلان و واقعی اقتصاد، انتظارات تورمی و در نهایت، مداخلات و سیاست‌های حاکمیت و به صورت خاص بانک مرکزی است. البته در بلندمدت در نهایت، پارامتر‌های اقتصادی بر سایر موارد، حاکم خواهد شد و عوامل فوق با هم ارتباط درونی دارند.
یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت در قدم نخست بهای خدماتی همچون آب، برق، گاز و موارد دیگر را برای یک سال ثابت نگه دارد یا اینکه به جای افزایش حقوق کارکنان خود به آنها سهام بدهد.
کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی در گفتگو با پرسون:

مروری بر راهکارهای آزادسازی اموال بلوکه شده ایران

چینی‌ها و اروپایی‌ها بارها در مخاصمات، تحریم یا جنگ‌های تجاری و ارزی آمریکایی‌ها قرار گرفتند و متضرر شدند اما در نهایت به مدل‌سازی‌های حقوقی و سپس رقابت‌های تجاری روی آوردند. به نظر می‎رسد که ایران نیز باید خود را به این قابلیت برساند که حقوق خود را چه بر اساس مذاکره و چه بر اساس رویدادهای قضایی و حقوقی و رقابت‌های تجاری ظرفیت‌سازی کند.
یک اقتصاددان با بیان این که دولت سیزدهم از حمایت شدید داخلی برخوردار و با محدودیت‌های خارجی نیز مواجه است؛ گفت: مسیری و راهبردی که دولت برای رفع مشکلات اقتصادی اتخاذ می‌کند؛ بسیار با اهمیت و سخت است.
یکی از بزرگترین مشکلات این روزهای کشور، بن بست های اقتصادی و مالی در حوزه های مختلف است که هموطنانمان را خسته کرده است. رییس جمهور منتخب همانطور که در مناظره انتخاباتی خود رو به رقبایش گفت؛ تیم اقتصادی را می تواند ردیف کند تا به مشکلات کشور برسند. اما حالا این تیم اقتصادی، خودش با ابعاد مختلف تنش های درون گروهی رودررو شده است.
یکی از موضوعاتی که در حوزه اقتصـادی اثر مستقیم دارد برداشته شدن تحریم‌هاست اما با وجود اینکه مذاکرات و بازگشت ایران و کشورهای طرف برجام، به این معاهده کمی زمانبر است و معلوم نیست که طرفین چه زمانی به توافق قطعی دست پیدا کنند، عملا احیای برجام در سال 1400 و نمود آثار آن در اقتصاد منتفی محسوب می‌شود.
مرکز پژوهش‌های اتاق‌ ایران‌ آینده اقتصاد و تجارت را در دو سناریو بررسی کرده است. سناریو نخست به‌شرایط تجاری و اقتصادی‌ ایران در صورت به‌ نتیجه رسیدن برجام اشاره دارد و سناریوی دوم سرنوشت اقتصاد کشور را بدون برجام روایت می‌کند.
پرسون از تاثیر گرانی اقلام خوراکی بر زندگی کارگری می گوید؛

طعم گوشت؛ خاطره ای به یادماندنی!

دولت سیزدهم با گرفتن رای موافق برای اکثر وزرای کابینه اش، شروع به کار کرده است. در این اثنا مردم منتظرند که آیا از قیمت محصولات مورد نیاز و ضروری شان از جمله قیمت گوشت قرمز، کم می شود؟ گوشت قرمز از آن دست کالاهایی است که فقدانش در درازمدت آسیب های جدی برای خانواده ها ایجاد می کند مخصوصا در این اوضاع اقتصادی فعلی ایران، که همه چیز گران و گرانتر می شود.
رئیس دیوان محاسبات کشور دومین گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه سال ۱۴۰۰ در مقاطع دوماهه را منتشر کرد و گفت:. این گزارش‌ها حرکتی تحولی برای نظارت بر عملکرد مالی دستگاه‌های اجرایی همزمان با اجرای بودجه است.
بینش اقتصادی، مهارت اتخاذ تصمیمات مدیریتی در بستر اصول حکمرانی اقتصادی است. سازگاری تصمیمات اقتصادی به‌گونه‌ای‌که حرکت کل سیستم به سمت مقصد تضمین شود تنها در پرتو توجه به چراغ راهنمای اصول حکمرانی اقتصادی امکان‌پذیر است و صرف هماهنگ بودن تیم اقتصادی ضامن سازگاری درونی تصمیمات مدیریتی نیست.

این روزها وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور شرایط اقتصاد خانوار را با مشکل مواجه کرده است و به شکل عامیانه مردم صورت شان را با سیلی سرخ نگهداشته اند، بنابراین قناعت و صرفه جویی یکی از راهکارهای عبور از شرایط اقتصادی نفس گیر به حساب می آید.
یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر دولت اصلاحات اقتصادی چه در راستای ناترازی‌های بانکی و بودجه چه در زمینه اصلاح سیاست‌های پولی و مالی در حوزه‌های را شروع کند، می‌تواند به تورم تک رقمی در پایان فعالیت این دولت برسد
وضعیت اقتصادی کشور در تمام دوران پس از انقلاب هیچ‌گاه به دشواری و پیچیدگی دهه اخیر نبوده است. اقتصاد کشور از سال ۱۳۸۷ تاکنون جز در بعضی از سال‌ها، همواره در وضعیت رکودی قرار داشته است.
یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با پرسون:

برای سنجش عملکرد دولت یک سال زمان نیاز است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قضاوت‌های زودهنگام و منفی در خصوص عملکرد تیم دولت به فضاسازی شباهت دارد؛ برای مشاهده نتایج اقدامات کابینه باید یک سال صبر کرد.
سیاح مدیر دفتر کسب‌وکار مرکز پژوهش‌های مجلس بر این باور است: چند نرخی بودن ارز به دلیل ایجاد زمینه رانت، چه در حوزه دارو و چه در سایر حوزه‌ها سیاست مناسبی نیست. سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، مشکلاتی مانند قاچاق به خارج از کشور را نیز به دنبال خواهد داشت، به علاوه تخصیص ارز در حوزه واردات دارو، تولید داخل را هم سرکوب کرده است.