اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت عنوان کرد؛

بانک مرکزی مکلف به پیگیری کنترل تورم مدیریت نقدینگی شد / خط قرمز دولت تورم است!

رئیس جمهور تورم را خط قرمز دولت دانست و گفت: مهار تورم مسأله مهم و اولویت دولت است و دستگاه های اجرایی از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش تورم می‌شود، پرهیز کنند.
بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٤ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٥.٤ درصد) ١.٤ واحد درصد کاهش داشته است.
در خبرها آمده است که گروهی از نمایندگان مجلس با تدوین طرحی خواستار الزام دولت به تثبیت قیمت‌ها شده‌اند. این‌دست طرح‌ها قدمتی نزدیک به پنجاه سال دارد. نتایج این طرح‌ها کاملا روشن و قابل ارزیابی است.
ایران بعد از ۱۶ سال از درخواست پذیرش در سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای با موافقت قاطع اعضا - که روال متعارف آن سازمان است- به عضویت این سازمان در آمد. اما این پذیرش تا زمان به عضویت کامل درآمدن آن، مستلزم پذیرش تمامی شرایط عضویت کامل - که خود امری زمان‌بر بوده - است؛ چراکه عضویت کامل هندوستان و پاکستان که تقاضای پذیرش خود را در سال ۲۰۰۵ به سازمان موصوف داده بودند و در سال ۲۰۱۵ یعنی ۱۰ سال بعد به عضویت سازمان پذیرفته شده بودند، بالاخره دو سال بعد از آن یعنی در سال ۲۰۱۷ که این دو کشور تمامی شرایط عضویت کامل را پذیرفتند، مورد قبول قرار گرفت.
باید توجه داشت تاثیر حذف ارز ترجیحی بر کالاهای اساسی متفاوت بوده و نمی‌توان برای تمامی کالاها انتظار تاثیر‌پذیری یکسان داشت به‌گونه‌ای‌که در بخش دارو در چند سال اخیر تخصیص ارز ترجیحی باعث شده تا کمترین تغییرات قیمتی را شاهد باشیم که نشان می‌دهد این ارز به اهداف مورد‌نظر اصابت کرده است اما در حالی‌که ارز 4200 تومانی به نهادهای دامی نیز اختصاص می‌یابد نبود نظارت کافی زمینه شکل‌گیری دلالی و افزایش قیمت در سایر کالاهای مرتبط به آن فراهم شده است.
تورم در ایران با نرخی بالاتر از40 درصد همچنان بالاترین نرخ پس از عراق، پاکستان و ترکیه است. موضوعی که کاهش و حل آن از مسیر تولید می‌گذرد. مهارم تورم فی‌ذاته با ابزارهای پولی امروز در کشور کار نمی‌کند و از کارآیی افتاده و آنچه می‌تواند کمک کند تا بر مشکل تورم فائق آییم، مسئله تولید است که الزاماتی دارد.
سه آلارم «رکورد ۱۰ماهه تورم ماهانه»، «رکورد ۱۰ساله تورم پیش‌نگر» و «رکورد ۱۰ساله پایه پولی» از شروع پیک سوم خبر می‌دهد. اما می‌توان شدت پیک سوم تورم را در سه سناریو بررسی کرد: سناریوی نخست این است که با گشایش ارزی و دسترسی بانک مرکزی به منابع خارجی، بخش قابل توجهی از نقدینگی جمع‌آوری شود که باعث عبور سریع از پیک سوم می‌شود. سناریوی دوم این است که نه تنها تحریم‌ها باقی بماند، بلکه تامین مالی بودجه از منابع تورم‌زا تداوم یابد که باعث تشدید پیک سوم تورم می‌شود. در این شرایط یک سناریوی میانه وجود دارد که درصورت تاخیر لغو تحریم‌ها، دولت از ابزارهای تامین مالی غیرتورمی نظیر اوراق استفاده کند تا اثرات تورمی پیک سوم کاهش یابد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ارز ترجیحی سبب فسادها و رانت‌های گسترده و آسیب به معیشت مردم شده و حذف آن نیازمند اقدام مناسب دولت است. 
رئیس دیوان محاسبات کشور اعلام کرد: در دیوان محاسبات در سراسر کشور و با همکاری مدیران و پرسنل موفق شدیم گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ کل کشور را پیش از موعد آماده کرده و امروز در حضور رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم قوه مقننه کنیم.
ترکیه با دادن اقامت و شرایط منحصر به فردی که برای مالکان مسکن غیر ترک در خاکش قرار داده است، بسیاری از اتباع کشورهای همسایه اش، به ویژه ایرانیان را مجاب کرده است که در ترکیه ملک بخرند. که آن ها با این کار به دو هدف می رسند. یک خرید ملک و دوم اقامت در دروازه اروپا.
مرکز آمار ایران اعلام کرد: نتایج حساب‌های ملی فصلی نشان از رشد ٧,٦ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ٤.٦ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ١٤٠٠ دارد.
پرونده ویژه پرسون؛ افزایش قیمت کالاهای اساسی/ بخش چهارم

حرکت شتابان بهای لبنیات کند خواهد شد؟!

افزایش قیمت لحظه ای لبنیات آنقدر تکراری و آزاردهنده شده که کمتر کسی است به آن توجه نکرده باشد. با توجه به انتقاداتی که به دولت دوازدهم در مورد گرانی ها گرفته می شد، حالا در دولت سیزدهم انتظارها بر این است که جلوی روند رو به افزایش قیمت لبنیات گرفته شود و ثبات و رابطه منطقی و منصفانه ای بین کالا و قیمتش برقرار شود.
اخیرا طرح‌هایی در مجلس به جریان افتاده و تصویب شده است که نشان می‌دهد مجلس ظرفیت بالایی برای مانع‌زدایی از مسیر کسب‌وکار دارد و از این ظرفیت می‌توان به جای تمرکز روی برخی طرح‌های ضداقتصادی مانند طرح صیانت، برای شکوفایی اقتصاد کشور بهره برد.
حضور ایران در سازمان شانگهای با ۸۳ میلیون نفر جمعیت و ۱/۶۸۰ هزار کیلومتر وسعت، آنقدری مهم نیست که جایگاه ژئوپولیتیک ما در مرکزیت جهان برای آن سازمان مهم است.
پرونده ویژه پرسون؛ افزایش قیمت کالاهای اساسی/ بخش اول

از افزایش قیمت تن ماهی تا تخم مرغ و قارچ/ چه شکم هایی که گرسنه مانده است!

گرانی همچنان می تازد. هیچ چیزی هم تا به امروز نتوانسنسته است جلویش را بگیرد. قارچ وکنسرو و تخم مرغی را هموطنانمان از هر قشری می توانستند به آن دست پیدا کنند، آنچنان طوفان گرانی به آنها خورده است که اگر قیمتشان را مقابل جنس مربوطه درج کنیم، مضحک به نظر می رسد!
کارشناس حوزه رفاه و دولت الکترونیک گفت: با توجه به اینکه سرعت بیشتر نوسانات اقصادی نسبت به اقدامات دولت، شرایط کنونی زمان مناسبی برای افزایش یارانه‌های نقدی نیست.