اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

در بحران‌های ارزی سال‌های ۷۸-۷۷و ۹۱-۹۰ خروج ارز یا خروج سرمایه پاسخ بخشی از نگرانی‌های آحاد مردم به‌ طور اعم و صاحبان سرمایه به‌ طور اخص بود. در صورت تکرار وضعیت، در سال ۱۴۰۳ شاهد رفتار متفاوتی نخواهیم بود.
احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نخستین نشست خبری سال ۱۴۰۳ با دفاع از کارنامه دولت سیزدهم به انتقادها درباره کیفیت رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی پاسخ داد و از ۳ اقدام برای حفظ ثبات در بازار ارز خبر داد و گفت: نشانه‌های بازگشت رونق به اقتصاد نمایان شده و سیاست‌های مهار تورم ادامه دارد.
ما برای دستیابی به تکنولوژی باید از چرخ‌های از پیش‌ساخته کشورهای دیگر استفاده کنیم و الگوهای این کشورها را سرلوحه کار خود قرار دهیم که در محور آن چگونگی ایجاد روابط بین‌الملل مناسب و محیط مقرراتی پشتیبان کسب‌وکار در داخل است. این الگوها محدود به آمریکا و اروپا نیستند و امروزه مثال‌های متعدد دیگری از جمله چین، مالزی و ترکیه نیز دارند که شاید به ما نزدیک‌تر باشند.
نرخ تورم سالانه در پایان اسفند ۱۴۰۲ به ۴۰.۷ درصد رسید و انتظار می‌رود که امسال سطح عمومی قیمت‌ها در کانال ۳۰ درصد نوسان داشته باشد و اگر بانک مرکزی سیاست ضدتورمی خود را ادامه دهد رسیدن به نرخ تورم سالانه زیر ۳۰ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه به حوالی ۲۰ درصد دور از انتظار نخواهد بود.
وزیر اقتصاد گفت: در سال ۱۴۰۲ علی‌رغم هدف‌گذاری دولت برای کاهش نرخ رشد نقدینگی، مجموعه‌ای از اقدامات موجب شد تا رشد اقتصادی کشور متوقف نشود.
با توجه به اعلام سازمان اموال تملیکی اولین حراج خرده فروشی سال ۱۴۰۳ این سازمان برای فروش کالاهایی مانند لوازم خانگی برقی، لوازم آشپزخانه و کالای دیجیتال از روز ۱۴ فروردین آغاز شده و قرار است به صورت هفتگی مزایده برگزار شود.
لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی حماسه اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تولید و صادرات در کشور باید مورد تکریم قرار گیرد، گفت: با تاکید رئیس جمهور بر اجرای سند تحول دولت، تلاش‌هایی در دو سال گذشته برای بازگرداندن امور به سوی مردم و مشارکت آنها در اداره کشور انجام شد.
رئیس هیأت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور از واریز سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در ابتدای سال ۱۴۰۳ به حساب آنها خبر داد.
تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد و دبیر هیات عالی نظارت بر تخلفات اداری به منظور شناسایی و مقابله با تخلفات مالی کارمندان دولت بسته شد.
سینا کلهر در نشستی خبری با بیان اینکه ما حلقه وصل دولت و جوانان هستیم، گفت: طرح‌ها و برنامه‌هایی که از سوی حاکمیت برای جوانان تعیین شده را پیگیری می‌کنیم. مسکن، شغل و ازدواج و گاهی هم اوقات فراغت جزو موضوعات مهمی است که در خصوص جوانان مطرح است. ما باید وضعیت جوانان از حیث ازدواج، مسکن و اشتغال را رصد کنیم و به اطلاع دستگاه‌های مختلف برسانیم. وام یکی از مطالبات جوانان در زمینه مسکن و اشتغال‌زایی است که ایجاد شده است. زمانی که وضعیت را رصد کردیم متوجه شدیم که برخی حوزه‌ها نیاز به عملیات دارند که از طریق سایر دستگاه‌ها دنبال می‌شود.
«علیرضا عسگریان» معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون گفت: بزرگ‌ترین راهبرد دولت سیزدهم توجه به معیشت و سفره مردم است و برای عملیاتی کردن این راهبرد طرح‌های مختلفی را ارائه کرده که مهم‌ترین آن‌ها در سال ۱۴۰۲ به مرحله اجرا درآمده است.
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد گفت:عرضه شکر برای اصناف دربازارگاه انجام می‌شود اما باتوجه به ایام ماه مبارک رمضان و مصارف شیرینی پزها، بخشی برش‌های استانی برای عرضه شکر غیربازاگاه لحاظ شد.
«علیرضا عسگریان» معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون گفت: بزرگ‌ترین راهبرد دولت سیزدهم توجه به معیشت و سفره مردم است و برای عملیاتی کردن این راهبرد طرح‌های مختلفی را ارائه کرده که مهم‌ترین آن‌ها در سال ۱۴۰۲ به مرحله اجرا درآمده است. اولین و موثرترین قدمی که در این بین برداشته شد، افزایش یارانه‌ها از مبلغ ۴۵ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان برای دهک یک تا سه درآمدی و ۳۰۰ هزارتومان برای دهک چهار تا ده درآمدی بود.