اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

فعالان بازار می‌گویند این روزها بازار ارز و سکه تهران به واسطه اخبار و اتفاقات اخیر در خاورمیانه هیجانی شده است. عده‌ای از آنها توصیه می‌کنند که فعلا دست از خرید بکشید و فعلا نظاره‌گر بازار شوید.
بازار ارز و طلای تهران همچنان هیجانی رفتار می‌کند. به‌نظر می‌رسد ریسک‌های سیاسی هفته‌های اخیر از بین نرفته و معامله‌گران افزایشی با تکیه بر همین ریسک‌ها در حال رشد نرخ ارز هستند.
مشاور رئیس‌جمهور گفت: برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم در حال تدوین برنامه‌ای هستیم تا نقش هر یک از دستگاه‌ها و انتظاراتی که از آن‌ها می‌رود مشخص شود.
سومین و آخرین مرحله از طرح فجرانه و تخصیص یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومان به هفت دهک مشمول طرح کالابرگ از امروز آغاز شده و ۲۰ اردیبهشت به پایان می‌رسد.
شایعه سازی درباره تیم اقتصادی دولت که بی وقفه در حال تلاش برای عبور از این شرایط است؛ می تواند خواسته یا ناخواسته ابزار دیگری علیه دولت و مردم ایران در این جنگ تحمیلی اقتصادی باشد چرا که علی رغم تمام فشارها، القای بی ثباتی و نااطمینانی خود به انتظارات تورمی دامن می‌زند.
در سال ۱۴۰۲، سود سهام عدالت در دو مرحله آذرماه و اسفندماه واریز شد. در مرحله دوم واریز سود سهام عدالت که از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ انجام شد، مبلغی بین ۴۴۶ تا ۹۰۶ هزار تومان به حساب سهماداران واریز شد. البته پرداخت سود سهام عدالت برخی از سهامداران و وارثات متوفیان با مشکل مواجه شد که این افراد باید موضوع را بسته به نوع سهامداری خود از طرق مختلفی که اعلام شده پیگیری کنند.
یک عضو اتاق بازرگانی ایران درباره نوسان بازار ارز گفت: این موج هیجانی، به هیچ عنوان بلندمدت نیست و در واقع مثل یک التهاب موقتی طی چند روز آینده از بین خواهد رفت.
یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی با اشاره به الزامات مشارکت مردم در اقتصاد به تشریح ابعاد مشارکت مردم و آثار این مشارکت بر اقتصاد ملی پرداخت.