بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

رئیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه گفت: در پی سوت‌زنی و گزارش تخلف از سوی مردم در سال 99،‌ دو پرونده‌ تشکیل شد.
در دوره مدیریت جدید سازمان بورس، قرار بر این شد که گزارشگران تخلفات یا همان سوت‌زن‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از مبلغ جریمه را به عنوان جایزه گزارش تخلف دریافت کنند.
بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل در پایان معاملات امروز با کاهش 12 هزار و 900 واحد به رقم یک‌میلیون و 540 هزار و 141 واحد رسید.
عضو شورای عالی بورس اعلام کرد:

حذف ارز ترجیحی بهترین تصمیم دولت سیزدهم

عضو شورای عالی بورس گفت: در کشور فرصت زیادی برای توزیع ارز ترجیحی و نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و بیش از این هم اقتصاد کشور توان و تحمل ارائه چنین ارزی را در کشور ندارد.
بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 9152 واحد به رقم یک میلیون و 552 هزار و 999 واحد رسید.
قیمت ‌های جهانی کالاها و فلزات اساسی بعد از حمله روسیه به اوکراین با رشد چشمگیری مواجه شدند و قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید که این اتفاق بی تاثیر در عملکرد برخی از شرکت‌ها در بورس تهران نبوده است.
بورس تهران این روزها به نوسان قیمت کالاهای اساسی در بازار جهانی چشم دوخته است و با نردبان رشد بهای نفت و بهبود حاشیه سود پالایشی‌ها، به صعود ادامه می‌دهد. با این حال کارشناسان معتقدند رشد قیمت طلای سیاه هرچند عاملی مثبت برای بورس کامودیتی‌محور تهران است، اما از آنجا که مهم‌ترین ماده اولیه برای تولید کالاهای متنوع و البته موتور محرک زندگی روزمره مردم است، می‌تواند با تعمیق رکود جهانی و کاهش احتمالی تقاضای کل، وضعیتی متفاوت را برای صنایع بورسی و شرکت‌های صادرات‌محور رقم بزند.
مشکل کمبود نقدینگی در بازار سهام در هفته‌های گذشته، این بازار را با معضل کاهش ارزش کل معاملات و معاملات خرد مواجه کرده بود. همین موضوع نیز موجب نا امیدی در سهامداران و تشدید روند خروج پول از بورس شد.
صندوق های سرمایه گذاری زیر سایه روزهای صعودی بازار در سال جدید نیز افزایش یافته و طبق آخرین آمار، هر واحد این صندوق حدود ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت دارد. این درحالی است که NAV این صندوق ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان بوده و قیمت هر واحد این صندوق هنوز فاصله چشم گیری با NAV دارد.
عضو سابق شورای عالی بورس مطرح کرد؛

هماهنگی در تیم اقتصادی دولت سیزدهم

عضو سابق شورای عالی بورس گفت: به نظر می‌رسد دیگر در بازار شاهد هیجانات کاذب که منجر به نوسانات شدید می‌شود، نباشیم که همین امر باعث کسب بازدهی معقول سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه خواهد شد.
محمد باغستانی گفت: شرکت سرمایه گذاری پردیس، نخستین شرکتی است که امروز سود سنواتی سهامداران خود را از طریق سمات پرداخت کرد.
بنابر اعلام معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی، برای افرادی که سود سهام عدالت سال قبل را دریافت نکردند، این سود به طور حتم تا پایان اردیبهشت‌ ماه پرداخت می‌شود.
گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۶۷ درصد کاهش یافت.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که فرآیند اختصاص سهام عدالت به جاماندگان آغاز شده است، گفت: اولویت اول واگذاری سهام عدالت حدود چهار تا پنج میلیون نفر هستند.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با رشد 3180 واحدی به رقم یک میلیون و 525 هزار و 619 واحد رسید.
با وجود رشد ۲۶درصدی شاخص کل بورس در دو ماه گذشته اما حقیقی‌ها هنوز به این بازار روی خوش نشان نداده‌اند و خروج پول از تالار شیشه‌ای هرچند با سرعت کمتر اما ادامه دارد؟ آیا بازار سهام هنوز از محرک‌های لازم برای بازگشت سرمایه‌گذاران برخوردار نیست؟ اصلا چه محرک‌هایی برای ورود سرمایه به بورس لازم است؟ اگر نگاهی به شبکه‌های اجتماعی بیندازیم، می‌بینیم هنوز هم بحث تجربه تلخ سال۹۹ داغ است. گویا بورس۹۹ زلزله‌ای بوده و بی‌اعتمادی به‌عنوان نتیجه و پس‌لرزه‌ آن هنوز از بازار رخت نبسته است.
وزنه روزهای سبز بازار سرمایه در سال جدید نسبت به روزهای قرمز سنگین‌تر بوده و شاخص کل بورس توانست از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نیز گذر کند.
شاخص کل بورس در ساعات پایانی روندی نزولی به خود گرفت و تا رقم یک میلیون و ۲۲ هزار واحد هم کاهش یافت.