بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: در سال گذشته ۶۳ شرکت از طریق اوراق بلندمدت تامین مالی شدند که افزایش بیش از دو برابری نسبت به سال گذشته داشته است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به تعریف ۸۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد گفت: تعداد این بسته‌ها تا پایان سال به ۱۰۰۰ بسته خواهد رسید و در صددیم تا بورس بین‌الملل را نیز به زودی راه‌اندازی کنیم.
بورس به معنای بازار بورس یا بازار سهام است که در آن اوراق بهادار، سهام و دیگر ابزارهای مالی خریداری و فروش می‌شوند. این بازارها به عنوان مراکزی برای جمع‌آوری سرمایه و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند. در بورس، شرکت‌ها می‌توانند سهام خود را به عموم عرضه کنند و سرمایه‌گذاران می‌توانند این سهام را خریداری کنند. قیمت سهام در بورس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و می‌تواند در طول زمان تغییر کند.
هفته دوم مهرماه، نوسانات زیادی را به پرتفوی اهالی بازار سهام تحمیل کرد. سرنوشت بازار در هفته سوم معاملات آبان‌ماه، در انتظار مشخص‌شدن روند التهابات ژئوپلتیک است. سرمایه با ماهیت ریسک‌گریز خود، در صورت افزایش دامنه آتش جنگ غزه، به سرعت به سمت دارایی امن‌تر فرار خواهد کرد. همچنین درصورتی که ریسک‌های سیستماتیک رو به کاهش گذارند، فرصت‌های بازار سهام شناسایی خواهند شد.
در هفته‌ای که گذشت، بازار سرمایه روند نوسانی را تجربه کرد و در روزهای نخست روند نزولی داشت اما با وجود افزایش شاخص، هفته جاری را با حدود ۳۲ هزار کاهش نسبت به آخرین روز هفته گذشته به پایان رساند.

همانطور که از قبل پیش‌بینی می‌شد پمپاژ پول از سوی صندوق توسعه ملی به بازار سهام فقط چند روز منجر به رشد بورس شد و شاخص کل بورس تهران از روز سه‌شنبه دوباره وارد روند نزولی شد و روز چهارشنبه هم این روند نزولی شتاب بیشتری گرفت.
شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز بعد از ۲روز صعود با اندکی نزول مواجه شد و نتوانست از مرز ۲میلیون واحد عبور کند. اکنون پرسش این است که ریشه‌های ناتوانی بازار سهام از تداوم رشد چیست؟
مهمترین ریسک‌هایی که به طور مشخص روی بازار‌های مالی تاثیر منفی می‌گذارد، ریسک وقوع جنگ و تنش‌های سیاسی بین کشور‌های همسابه است؛ بنابراین بازار سرمایه ما علیرغم این که شدت ریزش‌های شدیدی را تحمل کرد، اما غیرمنطقی هم عمل نکرد.
عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی از واریز ۴۰۰ میلیارد تومان در روز جاری به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد و گفت: این اقدام صندوق توسعه ملی در جهت عمل به تعهدات در برنامه عملیاتی سال جاری صندوق تثبیت بازار سرمایه و با هدف کمک به بازار سرمایه صورت گرفت.