بانک و بیمه

آخرین و مهمترین خبرهای بانکی و بیمه ای را در صفحه اقتصاد پرسون بخوانید.

نخستین هفته پاییز با عقب نشینی بانک مرکزی از بازار باز همراه بود. نرخ پذیرش اوراق در این بازار، ریزش قابل توجهی داشته است. این در حالی است که تزریق بانک مرکزی در بازار شبانه به رکورد خود در چهار ماه اخیر رسیده است.
وزیر اقتصاد خبر داد

حذف جریمه دیرکرد اقساط بانکی

وزیر اقتصاد از حذف جریمه دیرکرد اقساط بانکی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: در ماه های آینده نظام اعتبار سنجی وام گیرندگان را جایگزین هر گونه جریمه دیرکرد می کنیم.
ارزش وام‌های قرض‌الحسنه و تسهیلات حمایتی پرداخت شده بانک صادرات ایران در شش ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ از ۲۵۲ هزار میلیارد ریال فراتر رفت و طی این مدت بیش از ۱۷۵هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شدند.
بانک‌ها مدام مانند یک موتور پمپ آکواریوم در حال خلق و نابودسازی پول هستند و آنچه از نظر نقدینگی برای بانک‌ها محدودیت ایجاد می‌کند، ریسک ناتوانی بانک در ایفای تعهدات به‌واسطه اعطای اعتبار به مشتریانی است که چک آنها نزد بانکی دیگر برای تسویه گذاشته شده و برای تسویه آن باید موجودی نقد لازم را در حساب خود نزد بانک‌مرکزی داشته باشند.
یک مقام بانک مرکزی تأکید کرد: این بانک هیچ‎گونه برنامه ریزی برای استفاده از کارت هوشمند ملی در شبکه پرداخت کشور ندارد چراکه به لحاظ فنی این موضوع امکان پذیر نیست و دلیل اصلی نیز تفاوت های ساختاری جدی و البته عدم انطباق ظرفیت های تراشه کارت‌هاست.
در بازه زمانی شش ماهه نخست سال 1402 محقق شد؛

پرداخت بیش از 52 هزار فقره وام ازدواج توسط بانک تجارت

بانک تجارت در راستای اهداف دولت جمهوری اسلامی ایران و به‌ منظور تسهیل امر مقدس ازدواج از ابتدای سال 1402 تا پایان شهریورماه 52 هزار و 846 فقره تسهیلات ازدواج و 34 هزار و 579 فقره تسهیلات فرزندآوری به جوانان ایرانی پرداخت کرده است.
شرط اصلی فاصله گرفتن بانک‌ها از بنگاه‌داری اقتصادی آن است که تابوی افزایش نرخ بهره شکسته شود. فشار اجتماعی شدیدی روی بانک مرکزی به‌ عنوان سیاستگذار و بانک‌ها وجود دارد که نرخ بهره افزایش نیابد و پیوسته کمتر از تورم باشد؛ زیرا در این حالت وام‌گیرندگان نفع زیادی از شکاف بین نرخ تورم و نرخ بهره وام‌ها می‌برند و عملا بخشی از صاحبان صنایع ایران این‌گونه ثروتمند شده‌اند!
مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی از پرداخت شش هزار میلیارد تومان از مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد این سازمان و نیز پرداخت ۴۰ هزار فقره تسهیلات مالی قرض الحسنه به بازنشستگان در مرحله سوم پرداخت وام بازنشستگان در سال جاری خبر داد.
نمایندگان مجلس دیروز در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه با تصویب بندی موافقت کردند که درصورت نهایی شدن، شیوه پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه را تغییر می‌دهد. طبق مفاد این بند، بانک مرکزی باید با ایجاد نظام اعتبارسنجی و وثیقه‌گیری کالایی، پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه را تسهیل کند.
مشکل بنگاه‌داری بانک‌ها، کاهش رشد تولید یا ممانعت از تولید نیست و مساله بیشتر به این می‌ماند که چه کسی از تسهیلات بانک برای ایجاد دارایی، در این مثال کارخانه‌های تولید فولاد، برای خود استفاده می‌کند!
در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷۸۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخت شده که این رقم ۳۷۲ هزار میلیارد تومان بیش از مدت مشابه سال گذشته است. به عبارت دیگر پرداخت وام توسط بانک‌ها از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، ۲۶.۳ درصد بیش از پنج ماه ابتدایی سال گذشته بوده است.

در حالی رئیس‌جمهوری از عملکرد بانک‌ها در بخش پرداخت تسهیلات تولید مسکن رضایت ندارد که سنگ‌اندازی سیستم بانکی در مسیر ساخت و ساز مسکن ادامه دارد.
داستان پیچیده بنگاه‌داری تودرتوی بانک‌ها به معضلی در اقتصاد تبدیل شده و ضرورت دارد تا نورافکنی در تاریک‌خانه بانک‌ها و جابه‌جایی پست‌ها درون شرکت‌های بانک‌ها افکنده تا جلوی تضییع حقوق سپرده‌گذاران گرفته شود.
از رئیس جمهوری گرفته تا بقیه وزرا و مقامات و مسئولان هماره از باید‌ها می‌گویند. چون می‌دانند نه آن باید‌ها تکلیفی می‌آورد و نه حتی تشر‌ها به جایی می‌رسد و نه اصلاً قرار است اتفاق یا تحول تازه‌ای صورت پذیرد و کاری به سامان برسد.
رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی با تحلیل آمارهای رشد اقتصادی بهار امسال و متغییرهای کلان اقتصادی تأکید کرد: به آینده امیدواریم و تا پایان سال بتوانیم در جهت تحقق اهداف سال که مهار تورم و رشد تولید است، گام برداریم.
خبر جدید بانک مرکزی برای مستاجران:

وام ودیعه مسکن تا پایان سال پرداخت می‌شود

بانک مرکزی اعلام کرد: به‌منظور حمایت از مستأجرین و در راستای اجرای مصوبه مورخ ۳‌‌‌/۳‌‌‌/۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار، اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده(۴) قانون جهش تولید مسکن تا پایان سال ۱۴۰۲ تداوم می یابد.
ابتکار بانک تجارت در حمایت از صنعت زعفران کشور؛

«زعفران کارت»؛ خدمتی نوین برای کشاورزان و زعفران‌کاران

طرح خرید زعفران کشاورزان با همکاری بانک تجارت و شرکت طلای سرخ ایرانیان (زیرمجموعه زعفران مصطفوی) در قالب «زعفران کارت»، با هدف حمایت از کشاورزان و فعالان صنعت زعفران و افزایش صادرات این محصول استراتژیک، آغاز شد.
ابتکار بانک تجارت در حمایت از صنعت زعفران کشور؛

«زعفران کارت»؛ خدمتی نوین برای کشاورزان و زعفران‌کاران

طرح خرید زعفران کشاورزان با همکاری بانک تجارت و شرکت طلای سرخ ایرانیان (زیرمجموعه زعفران مصطفوی) در قالب «زعفران کارت»، با هدف حمایت از کشاورزان و فعالان صنعت زعفران و افزایش صادرات این محصول استراتژیک، آغاز شد.