وزیر آموزش و پرورش گفت: خانوادهها باید تربیت فرزندان خود را جدی بگیرند و با معلمان همکاری کنند؛ تبدیل انجمن اولیا و مربیان به سازمانی متمرکز، امکان استفاده بهتر از ظرفیتهای مختلف برای ارتقای سلامت جسمی، روحی و علمی کودکان را فراهم میکند.
نظام آموزش و پرورش ایران، که باید بستر رشد، خلاقیت و آمادگی نسلها برای آینده باشد، در ساختاری سنتی و بسته گرفتار مانده است. شکاف میان آموزش در ایران و تحولات جهانی روزبهروز عمیقتر میشود و رویکرد گلخانهای و پادگانی حاکم بر آن، مانع پرورش مهارت، تفکر انتقادی و توان رقابت نسل جدید شده است. تداوم این روند، آینده علمی، فرهنگی و اقتصادی کشور را با چالشهای جدی روبهرو خواهد کرد مگر آنکه اصلاحات بنیادین در محتوا، روش و نگرش آموزشی صورت گیرد.
محمد مخبر، مشاور و دستیار مقام معظم رهبری، در دیدار با جمعی از معلمان و فرهنگیان نمونه کشوری، بر نقش بنیادین آموزش و پرورش در توسعه ملی تأکید کرد و گفت که تحول کشور اگر از این نهاد آغاز نشود، محکوم به شکست است. وی همچنین بر تربیت نسل مقاوم، خلاق و توانمند و اهمیت جایگاه معلمان به عنوان سرمایههای واقعی توسعه تأکید کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از جان باختن یک مادر و فرزند دانشآموزش در پی واژگونی یک خودرو خبر داد و گفت: دو دانشآموز دیگر که در صندلی عقب حضور داشتند، مصدوم شدند و تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.
محمد بهرامی، نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، در نشست شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به افت تحصیلی دانشآموزان و کاهش نرخ باروری، وضعیت آینده کشور را نگرانکننده دانست و بر ضرورت تخصیص اعتبارات برای بهبود آموزش تأکید کرد.
در پی ضربوشتم یک معلم دوره اول متوسطه در اداره آموزشوپرورش مهران، پرونده قضایی برای حمایت حقوقی از وی در دادستانی شهرستان تشکیل شد. شدت ضربات وارده به حدی بود که فک معلم شکسته و برای جراحی به بیمارستان منتقل شد.
روز گذشته ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان میداد یک فرد، که خود را از اعضای کادر درمان مدرسهای در پرند معرفی کرده بود، به شدت یک دانشآموز را تنبیه بدنی میکند. این ویدئو موجی از واکنشها ایجاد کرده و پیگیری فوری دستگاههای مسئول را ضروری کرده است.
علی فرهادی، معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش، در گردهمایی مشترک شورای معاونین و مدیران کل سراسر کشور، گزارش جامعی از وضعیت مالی، استخدامی و برنامهای وزارتخانه ارائه کرد و با اشاره به آغاز آرام و منظم سال تحصیلی جدید، از حمایت دولت، رئیس جمهور و مقام عالی وزارت قدردانی نمود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اولویت دولت چهاردهم در حوزه آموزشوپرورش گفت: وزارت آموزشوپرورش در سال گذشته و امسال گامهای مهمی برای ساماندهی معلمان و فعالسازی مدارس برداشته و نمره قابل قبولی گرفته است.
با اجرای بخشنامه تازه وزارت آموزش و پرورش، تاکنون نزدیک به ۱۵ هزار دانشآموز ایرانی فاقد مدارک هویتی در مدارس کشور ثبتنام شدهاند. این اقدام در راستای تحقق عدالت آموزشی و کاهش آمار بازماندگان از تحصیل صورت گرفته است.
رئیسجمهوری گفت: همه انسانها توانمندیهایی دارند اما بستگی به زمینهای دارد که در آن رشد میکنند. عدهای در خانواده و جغرافیایی زندگی میکنند که امکاناتی دارد و به آنان کمک میکند بالاتر بیایند اما این امکانات در اختیار دیگران نیست و نمیتوانند بالا بیایند.
در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش با وزیر آموزش و پرورش، مسائل کلیدی آموزش و پرورش از جمله اجرای نظام رتبهبندی معلمان، توسعه پیشدبستانی، توزیع متوازن رشتههای تحصیلی و ارتقای کیفیت مدارس مورد بررسی قرار گرفت. وزیر و نمایندگان مجلس بر ضرورت اصلاح برنامه درسی، حمایت از معلمان و تحقق عدالت آموزشی تأکید کردند.
فرماندار ویژه شهرستان ری از آغاز ساخت 44 مدرسه جدید در این شهرستان خبر داد و تأکید کرد که این اقدام در راستای تحقق عدالت آموزشی در مناطق مختلف انجام میشود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران گفت: تخلفات رانندگان و شرکتهای سرویس مدارس از اواخر مهر در قالب بازدیدهای مشترک پلیس راهور و تاکسیرانی مورد بررسی قرار میگیرد.
یک استاد جامعه شناسی در گفتگوی اختصاصی با پُرسون هشدار داد:
خانه و مدرسه دو ستون تربیت فرزندان هستند؛ اگر هماهنگیشان کمرنگ شود، شخصیت و آینده کودکان آسیب میبیند. دکتر مهرداد هوشمند بر ضرورت جدی گرفتن کلاسهای آموزش خانواده در مدارس تأکید دارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن طراحی شده که این مسیر با همکاری نهادهای فرهنگی و تبلیغی کشور با قوت ادامه خواهد داشت.