رفاهی

مهمترین اخبار معیشتی و رفاهی جامعه در سرویس رفاهی پرسون بخوانید.

عضو شورای عالی کار گفت: مزد کارگر باید به گونه ای باشد که فرد بتواند زندگی کند، عدد فعلی دستمزد فقط کمک می کند که کارگر زنده بماند.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس گفت : بنا شده دولت در لیست یارانه بگیرها بازنگری انجام دهد و افرادی که غیرمنصفانه حذف شدند، مجددا به لیست بازگردند و عده‌ای هم که طبق قانون نباید دریافت کنند، اما در لیست ها هستند حذف شوند.
مسعود نیلی در یک سخنرانی راه و بیراهه سیاستی «حمایت از فقرا» و «رفع فقر» را تشریح کرد. در بحث حمایت از فقرا، رویکرد نخست، حمایت از طریق «قیمت» است که تاکنون، اقتصاد ایران از این رویکرد بهره برده است. به اعتقاد نیلی، این سیاست به هدف اصابت نمی‌کند؛ زیرا همه جامعه را هدف قرار می‌دهد و چون منابعی که لازم دارد، منابع بزرگی است، نتیجه این می‌شود که دولت‌ها نمی‌توانند پای اجرای این سیاست بمانند و ضد اهداف اولیه عمل می‌کند. رویکرد دیگر، حمایت از طریق «درآمد» است.
هفته گذشته هیات وزیران مبلغ و شرایط پرداخت عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان را اعلام کرد. حالا گفته شده که عیدی بازنشستگان در هفته جاری واریز می‌شود عیدی که مبلغ آن تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و احتمالا حق عائله‌مندی و فرزند به آن اضافه نمی‌شود!
دولت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی مربوط به ۲۲ بهمن را به چهار دهک اول جامعه پرداخت کرد. بسیاری از کسانی که مشمول دریافت این یارانه نشدند، خود را در این چهار دهک می‌بینند. چطور بفهمیم در چه دهکی قرار داریم؟

میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.
بعیدی امسال دو پیش‌بینی جدی دارد؛ در یکی مورد مبلغ عیدی را نسبت یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان، تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داده و دیگری دو میلیون تومان به طور یکسان به تمامی کارکنان پرداخت شود.
وضعیت اقتصادی کشور ما در دهه 90 بنا بر اذعان مسئولان، نامناسب و شرایط دشواری در کشور حاکم بوده است. این وضعیت بد در دهه جدید نیز در حال ادامه پیدا کردن است و متاسفانه به میزانی رسیده که شرایط اقتصادی جامعه بدتر می‌شود و وضعیت اشتغال و بیکاری مردم نیز دشوار‌تر می‌شود.
مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت نوبت دوم وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول خبر داد.
با نگاهی گذرا به مجموعه اقدامات و کوشش‌هایی که در جهت محرومیت‌زدایی و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف صورت پذیرفته و مقایسه وضعیت کشور با قبل ازپیروزی انقلاب اسلامی، هر ناظر منصفی به حرکت پیگیر و مستمر انقلاب اسلامی در راستای محرومیت‌زدایی اذعان دارد.
خرید قیمه سیب‌زمینی اقدام لاکچری محسوب می‌شود، چون برخی از رستوران‌های تهران ۵۰۰ گرم از این خورشت را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان دست مشتری می‌دهند. همه چیز زیر سر افزایش قیمت گوشت و سیب‌زمینی است. برنج هم در روز‌های گذشته دست کمی از آن‌ها نداشته
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در لیستی که از نهادهای امنیتی اصلی کشور دریافت کردیم بیش از 100 نفر افرادی که عمدتاً رسانه‌ای، خبرنگار یا فعالان فضای مجازی بودند، در این لیست وجود داشت که این افراد در واحدهای اقتصادی و صنایع بزرگ در سطوح بالا یعنی عضو هیأت‌مدیره و مدیرعامل منصوب شده بودند.
طبق اعلام دولت قرار بود دهک‌های اول تا چهارم مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به عنوان یارانه ۲۲ بهمن پرداخت شود اما برخی هنوز آن را دریافت نکردند که احتمال دارد به دلیل تصمیم بانک عامل بوده باشد و امروز این واریزی آنها انجام شود.
کارشناس بازار کار و کارگری گفت: دولت باید در همان محدوده تعیین شده از سوی کمیسیون تلفیق را مبدا حقوق کارمندان و دستمزد کارگران قرار دهد.
خانواده‌های مزدبگیر سال ۱۴۰۰ را درحالی به پایان می‌برند که اگر در سال‌های گذشته واریز عیدی‌ها و سنوات محل کار‌های آن‌ها می‌توانست عصایی برای پیش بردن وضعیت معیشتی در پایان سال و گذران عید نوروز باشد، حالا مبالغ عیدی‌ها هم در برابر مخارج بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.
سبدغذایی خانوارها در چند سال اخیر به محلی برای یکه‌تازی و سودجویی سوداگرانی قرار گرفته که نان خود را با خون مردم خیس می‌کنند و در این میان متولیان تشکل‌های مرتبط نیز برای پاک‌کردن صورت‌مساله و در حالیکه نسبت به‌دلایل بروز مشکلات آگاهی کامل داشته و حتی افراد و گروه‌های دست‌اندرکار که قطعا از میان فعالان صنفی بوده را به‌خوبی می‌شناسند با گرفتن انگشت‌اتهام خود به‌سمت دلالان که برای همه حوزه‌ها به‌عنوان اسم رمزی برای پوشش بی‌کفایتی‌ها روسای تشکل‌هاست بهانه‌تراشی می‌کنند.