سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان با اشاره به نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در کاهش تنش‌ها در منطقه، بر باز شدن کریدور بشردوستانه برای کمک به غیرنظامیان غزه تأکید کرد.
اساتید حقوق بین‌الملل در همایشی به بررسی ابعاد مختلف رای دیوان بین المللی دادگستری در ماجرای اموال مصادره شده ایران پرداختند، در این همایش به وظایف نهادهای بین‌­المللی برای حل بحران ­های بین­‌المللی از جمله وقوع فاجعه انسانی در غزه هم اشاره شد.
بزک‌کنندگان FATF در گام بعد، پس از رسوایی این ادعا، وقتی دیدند که دولت سیزدهم با دلایل فنی و کارشناسی، مخالف پیوستن به FATF است، با موج سواری بر احساسات مردم، تقلا کردند تا مسیر پیوستن به FATF را هموار کنند.به عنوان نمونه سخنگوی دولت قبل در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «نپیوستن ایران به FATF علت ناتوانی در خرید واکسن کرونا است.»
از ابتدای شروع بحران جاری در نوار غزه نام ایران پیوسته مطرح بوده و مستمرا نیمی از نگاه دولت‌های ذی‌ربط و رسانه‌ها متوجه ایران و نقشی بوده است که ایران تاکنون داشته و بعد از این ممکن است داشته باشد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتایان خود در کشورهای تونس، مالزی و پاکستان درمورد تحولات جاری فلسطین به صورت تلفنی رایزنی و گفت‌وگو کرد
حالا که نمی‌توانید اسکناس و مسکوک وارد چرخه بانکی کنید، حالا که نمی‌توانید با آن 6 میلیارد دلار، قطعه هواپیما و ماشین آلات مهم راهسازی و معادن بخرید با ان که می‌توانید دارو و شیر خشک وارد کنید؟ به دوستان قطری بگویید؛ همه ی آن 6 میلیارد دلار را تبدیل کنند به دارو و شیر خشک تا لااقل معلوم شود حداقل در نوعدوستی و فرزند آوری صداقت دارید. بیشتر از این دست دست کنید می‌ترسیم بازهم بگویند چون حماس، اسرائیلی‌ها را زمینگیر کرده است خبری از آن دلارها نیست یعنی حتی نتوانید با آن «آسپرین» بخرید!
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری در بیروت به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و تاکید کرد که اعلام ساعت صفر برای هر اقدامی در صورت تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه نوارغزه، در اختیار مقاومت است.
نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت نوشت: جهان شاهد افزایش هولناک جنایات و مجازات‌های دسته‌جمعی علیه مردم فلسطین در نوار غزه است که مصداق جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی رژیم اسرائیل به‌حساب می‌آیند.
رئیس جمهور سوریه در دیدار وزیر امور خارجه ایران گفت:صهیونیست‌ها و حامیان آنها می‌خواهند پیروزی بدست آمده مردم فلسطین در تحولات اخیر را به گذشته برگردانند و یا آن را به زمینه ای برای از بین بردن‌ مقاومت تبدیل کنند.
در حالی که انزجار از جنایات رژیم نامشروع صهیونیستی در جهان اسلام به اوج رسیده، عبدالحمید اسماعیل زهی امام جماعت مسجد مکی زاهدان در مقام جانبداری از رژیم‌اشغالگر برآمده و خواستار به رسمیت شناختن این رژیم شد!