سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

اسنپ‌بک را می‌توان به عنوان واقعیت حقوقی اجتناب‌ناپذیری دانست که در «برنامه جامع اقدام مشترک» مورد توجه قرار گرفته و عامل آزادی عمل بسیاری از بازیگرانی است که در سیاست جهانی از آزادی عمل مبتنی بر قدرت برخوردارند.
ایران همچنان در مذاکرات با طرف‌های غربی کارت‌های بازی در اختیار دارد. اروپایی‌ها بابت احتمال افزایش تنش در منطقه نگرانی‌هایی دارند. این مسئله‌ی کنترل تنش‌ها در منطقه، یک کارت بازی برای ما است. طرف مقابل اگر بخواهد سطح تنش را بالا ببرد، ایران هم مجبور است که از نردبان تنش بالاتر برود و منافع اروپایی‌ها و خیلی طرف‌های دیگر بین‌المللی در منطقه به خطر می‌افتد.
مذاکرات ایران و اروپا بر سر مکانیسم اسنپ‌بک، که می‌تواند تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند، به دلیل بی‌اعتمادی عمیق تهران به غرب و ناکارآمدی اهرم‌های دیپلماتیک اروپا به بن‌بست رسیده است. ایران این مذاکرات را بی‌فایده می‌داند، زیرا اروپا را فاقد اختیار و اراده برای میانجیگری مستقل می‌بیند. اما چرا ایران و اروپا با ناامیدی به اسنپ‌بک نگاه می کنند؟
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل حمله تروریستی در ایرانشهر را نقض آشکار حقوق بین‌الملل‌ خواند و خواستار محکومیت این اقدام تروریستی از سوی سازمان ملل شد.
وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه تصریح کردند، سه کشور اروپایی فاقد صلاحیت قانونی و اخلاقی برای توسل به سازوکار حل اختلاف برجام با هدف بازگرداندن قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت هستند.
زمانی که صحبت از رویکردها، تاکتیک‌ها و منش اجرایی است، دولت مستقیماً اقدام می‌کند. اما تصمیم‌گیری در سیاست خارجی، یک امر حاکمیتی است، نه صرفاً امری دولتی. مجموعه حاکمیت است که تصمیم می‌گیرد و دولت در کلان خود یعنی به‌صورت عام و وزارت امور خارجه به‌صورت خاص، مجری سیاست‌هایی هستند که در سطح حاکمیت اتخاذ می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه ضمن تشریح دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به ارمنستان و بلاروس، گفت: هر نوع اختلاف و تفرقه میان کشورهای منطقه، فرصتی برای سوءاستفاده قدرت‌های فرامنطقه‌ای ایجاد می‌کند.
نقدی بر استفاده ابزاری از مفاهیم روشنفکرانه

تغییر واقعی، عبور از ذهنیت استعماری است نه برجام تکراری

مدافعان سیاست‌های گذشته، می‌کوشند اشتباهات را به گردن دیگران بیندازند. اگر بخواهیم واقعاً پارادایم تغییر کند، باید نخست از ذهنیت استعماری آنها عبور کنیم.
هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور ایران به ارمنستان و تشدید رقابت‌های منطقه‌ای

کریدور زنگزور؛ تهدید یا فرصت برای راهبردهای ترانزیتی ایران؟

پرونده کریدور زنگزور نشان‌دهنده پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی منطقه است. از یک طرف نگرانی‌ها درباره مسدود شدن مسیرهای ایران به اروپا وجود دارد و از طرف دیگر استدلال‌هایی که بر عدم قطعیت این مسدود شدن تأکید دارند.
ابعاد حقوقی، سیاسی و امنیتی مکانیسم ماشه در برجام

سه سناریوی ایران در برابر بازگشت تحریم‌های بین‌المللی

فعال‌سازی مکانیسم ماشه یکی از مهم‌ترین ابزارهای حقوقی و سیاسی در چارچوب برجام و نظام بین‌الملل معاصر محسوب می‌شود. این مکانیسم به کشورهای عضو اجازه می‌دهد در صورت نقض تعهدات هسته‌ای ایران، فرآیند بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی لغو شده توسط شورای امنیت را آغاز کنند.
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ۹ تفاهمنامه درجریان سفر رئیس جمهور به ارمنستان امضا می‌شود و گروهی از تجار ایرانی از روز گذشته وارد ارمنستان شده‌اند تا گفتگوهایی با بخش تجاری این کشور انجام دهند.
با افتتاح سد «پاشدان» در ولایت هرات که با مسدود کردن مسیر رودخانه هریرود صورت گرفت، مهم‌ترین منبع آب شرب مشهد خشک شد. با مسدود شدن و انحراف مسیر هریرود به طرف سد پاشدان، سد دوستی در پائین‌دست این رودخانه تقریباً خشک و سهمیه آبی که همیشه از هریرود به مشهد می‌رسید قطع شد.
وزیر خارجه گفت: سیاست ما روشن است؛ باید سازوکارهای منطقه‌ای تقویت شود. ما در این جهت حرکت می‌کنیم. صلح بین ارمنستان و آذربایجان همیشه مورد حمایت ما و همه کشورهای منطقه است.
سازمان آگهی های پُرسون