دولت

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری دولت و کابینه را در سرویس سیاسی پرسون بخوانید.

در حالی برای دوره چهاردهم ریاست جمهوری، ۴ زن ثبت نام کردند که همچنان موضوع حضور زنان در کابینه و به ویژه معرفی آنها به عنوان «وزیر» دور از ذهن بوده و با بحث‌های زیادی همراه بوده است.

سرپرست ریاست جمهوری ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت به‌ویژه رئیس جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: ولایت‌مداری و پایبندی کامل به اهداف و ارکان نظام اسلامی یکی از ویژگی‌های مهم و برجسته شهید رئیسی در حکمرانی‌ از افتخارات دولت مردمی بوده است و اعضای دولت در این میثاق خود با رئیس جمهور شهید ثابت‌قدم خواهند بود.
معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: اگر احراز و قطعی شود که تخلف و کوتاهی از سوی یک مدیر صورت گرفته و این جمع‌بندی هم انجام شود که آن مدیر باید جابجا شود، هیچ ملاحظه‌ای نداریم و جابجایی انجام می‌شود.

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد که فضای مجازی بستر بسیار خوبی برای ارائه دیدگاه‌ها و برنامه‌ها برای کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری است و پیشنهاد می‌کنم هر ۶ کاندیدای محترم از این فضا جهت ارائه برنامه‌ها استفاده کنند.

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی، در یادداشتی تلگرامی نوشت: اگر فهرست غیررسمی کاندیداهای تأییدشده از سوی شورای نگهبان دقیق و صحیح باشد، از هم‌اکنون می‌توان گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری دورۀ چهاردهم دومرحله‌ای خواهد شد.

دخالت‌ها و حاشیه‌سازی های بی‌سابقه یک کابینه در انتخابات

درگیر شدن مستقیم و غیرمستقیم « ۲۱ عضو دولتِ مستقر» در انتخابات

علی رغم دو بخشنامه مهم مخبر مبنی بر عدم دخالت دولتی ها در امر انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، نشانه ها حکایت از ورود و دخالت مستقیم و غیرمستقیم برخی چهره های دولتی در انتخابات دارد. در این دخالت ها ردپای حلقه مقداد نیز مشهود است.
برای شورای نگهبان این فرصت هست تا در این آزمون مهم سربلند بیرون آمده و روشی را در احراز صلاحیت‌ها در پیش گیرد که نه تنها اتهام مهندسی در انتخابات را از خود رفع کند بلکه با ایجاد فرصت برای انتخاب بهتر و آزادانه‌تر مردم از میان چهره‌های مختلف با نظرات مختلف و جریان‌های مختلف سیاسی، جماعت بیشتری از مردم را به پای صندوق‌های رأی بکشاند.
وزیر کشور در سفر به شهرکرد از آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: احتمالاً در چند کلان شهر دریافت رأی به صورت الکترونیکی خواهد بود و این منوط به تایید شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان انتخابات را مهندسی می‌کند، گفت: ما نگاه حزبی، جناحی و گروهی به افراد نداریم و اساساً افراد را فارغ از خاستگاه سیاسی‌شان بررسی می‌کنیم؛ خود شخص را بررسی می‌کنیم و طبیعتاً اگر احراز صلاحیت شود، گروه‌های سیاسی می‌توانند او را به عنوان نماینده خود معرفی کنند؛ لذا مبنای ما قانون است و مهندسی بلد نیستیم و اساساً مهندس نیستیم.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری‌اسلامی ایران که برای شرکت در نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی-هشت) در خصوص وضعیت غزه به استانبول سفر کرده است، در حاشیه این نشست با خانم رتنو مارسودی وزیر امور خارجه اندونزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در قانون هم اعتراضی به بررسی صلاحیت‌ها نیامده است. اینکه در شرایطی قرار بگیرند یا پس از انتخابات نسبت به اعلام نتایج اعتراض داشته باشند، در قانون پیش‌بینی شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین:

اجرای قانون جوانی جمعیت، اقدام موفق دولت سیزدهم است

کاظمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین عنوان کرد: علی‌رغم اینکه در گذشته ساختار برخی از وزارتخانه‌ها، قوانین و آیین‌نامه‌ها بر مسئله کنترل جمیعت استوار بود، دولت سیزدهم گام بلندی در حوزه جمعیت برداشت که قابل تقدیر است.
سخنگوی وزارت خارجه تحریم کالاها و شرکت‌های صهیونیستی را آسان‌ترین کار اما بسیار مؤثر درقبال بی‌عملی دولت‌ها و شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان دانست
با توجه به تاکید سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر استفاده حداقلی شورای نگهبان از فرص ۵ روزه دوم، پیش‌بینی می‌شود که نتایج بررسی صلاحیت‌ها تا دو سه روز آینده و پیش از پایان فرصت ۵ روزه دوم اعلام شود.