درست چندساعت بعد از مراسم تنفیذ، رئیس دولت چهاردهم طی حکمی دکتر محمدرضا عارف را به عنوان معاون اول رئیسجمهور منصوب کرد. این انتصاب در حالی بود که تا پیش از آن، نام کسان مختلفی از آقایان لاریجانی و ظریف گرفته تا طیبنیا در مظان این عنوان قرار گرفته بودند و آخری تقریباً قطعی هم شده بود.
مسائل واقعی اقتصاد امروز ایران است که دولت چهاردهم در گام اول با نگاه حل مسائل اقتصاد و معیشت ایران به عنوان یک روی سکه و روی دوم، حل چالش های سیاسی و تنش های منطقه ای به نظر می تواند با نگاه به هر دو موضوع، در پایان این ۴ سال یا دولت چهاردهم، شاید بتواند یک کارنامه قابل قبولی از منظر ملت و کسانی که به دولت چهاردهم رای اعتماد دادند، ارائه دهد و باری از دوش ملت بردارد.
موفقیت آقای پزشکیان، موفقیت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است؛ و خدای ناکرده ناکامی او در مسیر خدمتگزاری، خسارت برای ملت و نظام است. بنابراین هم باید از صمیم قلب برای او دعا کرد و هم از مشورت ناصحانه دریغ نورزید.
دولتهای ائتلافی در برخی از موارد بسیار شکننده هستند. دولت ائتلافی ممکن است با کوچکترین مسالهای که پیش آید دچار انشقاق شوند و ائتلاف از میان برود. این دولتها مخصوص جوامعی هستند که مسالهای ملی و غیر قابل حل یا سخت آنان را از یکدیگر جدا نکند. در واقع در جامعهای که وحدت ملی و وفاق ملی در امور کلان وجود نداشته باشد، دولت ائتلافی بیمعناست. بلکه دولت وحدت ملی یا دولت وفاق ملی معنادار است.
رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: انتخاب برادر و دوست عزیزم جناب آقای دکتر محسن حاجی میرزایی بهترین انتخاب برای ریاست دفتر رئیسجمهور محترم است.
مسعود پزشکیان تاکید کرد: میثاق مشترک ما سند چشمانداز توسعه، سیاستهای کلی و برنامه هفتم است که دستیابی به آن در گرو جلب مشارکت همگان و استفاده از همه ظرفیتهاست.