نقاشی‌‌های کپی در مترو باعث اعتراض مسافران شد

نصب نقاشی‌های کپی در یک ایستگاه مترو در مصر سبب واکنش کاربران این کشور در فضای مجازی شده است.
تصویر نقاشی‌‌های کپی در مترو باعث اعتراض مسافران شد

به گزارش سایت خبری پرسون، مدتی است نقاشی‌هایی که ایستگاه أنفاق در شرق قاهره را تزیین کرده‌اند، حاشیه ساز شده‌اند. نقاشان و کارشناسان می گویند این نقاشی‌ها از طرح‌های یک نقاش روسی دزدیده شده، بنابراین نمی‌تواند نمایی از فرهنگ و تمدن مصر باشد.

نقاشی‌های این ایستگاه را غادة والی ـ نقاش اهل کشور مصر ـ ترسیم کرده که به گفته معترضان از جورجی کوراسوف ـ نقاش روسی ـ دزدیده شده است.

بعد از انتشار تصاویر این نقاشی‌ها، منتقدان هنری هم گفته اند، احتمال سرقت از نقاش روسی که به سبک کوبیسم مشهور است، وجود دارد.

با ادامه یافتن این حواشی، تصاویر تابلوها به جورجی کوراسوف ـ نقاش اهل روسیه ـ نیز رسید و او تاکید کرد که چهار تا از تابلوهایش در این نقاشی‌های دیواری استفاده شده، بدون اینکه از او اجازه گرفته شود و یا نامی از او برده شود.

هنرمند روسی گفته است که استفاده از آثارش در مترو قاهره او را ناراحت نکرده اما چون اسمی از خود او برده نشده معترض است و از مسوولان این پروژه توضیح می‌خواهد.

خبرنگاران مصری در چند روز اخیر تلاش کرده‌اند تا با غادة والی ـ نقاش مصری ـ صحبت کنند و درباره این ماجرا از او سوال کنند اما این نقاش مصری تاکنون پاسخگو نبوده و سکوت کرده است.

سرقت هنری تنها مسئله این نقاشی‌های ایستگاه مترو نیست، بلکه برخی به این موضوع هم اشاره کرده‌اند که زنان ترسیم شده در نقاشی‌ها، زنان آفریقایی هستند و ربطی به زنان مصر باستان و فرعونی ندارند.

یک هنرمند مصری گفته است، مصر زنان آفریقایی زیادی دارد اما نمی‌شود یک طرح روسی را تقلید کرده و لباس زنان مصری را بر آنان بپوشانیم. از نظر این هنرمند، باید شورای نظارتی برای تأیید اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته می‌شد.

نقاشی های مترو قاهره در فضای مجازی نیز بحث برانگیز شده و تمسخر و تعجب کاربران مصری را در پی داشته است. برخی گفته‌اند چطور ممکن است یک نقاش طرح‌هایی را سرقت کرده و در یک ایستگاه مترو پر رفت و آمد به نمایش بگذارد؟ آن هم در دنیای امروز که همچون دهکده ای کوچک اخبار به سرعت منتشر می‌شوند!

منبع: ایسنا

404424