به گزارش سایت خبری پُرسون، لیلا صادقی با اشاره به علل سیگار کشیدن نوجوانان، اظهار کرد: شرکتهای تولیدکننده سیگار به دلایل متعددی جامعه هدفشان نوجوانان و سپس جوانان است. حال اگر فردی، سیگار را در نوجوانی شروع کند، احتمالا در بزرگسالی به استعمال سیگار ادامه میدهد که این موضوع به سود این شرکتهاست و هر شرکتی در تلاش برای افزایش سودآوری است. پس شرکتها بسیار خلاقانه در تلاشاند تا نوجوانان را به سمت سیگار ترغیب کنند.
وی ادامه داد: اگرچه خانواده نقش مهمی در جلوگیری از تمایل فرزندان به استفاده از مواد مخدر و سیگار دارند، اما باید والدین بپذیرند که نمیتوانند به طور کامل نوجوانانشان را آنقدر کنترل کنند که سمت سیگار و مواد مخدر نروند، چراکه همسالان و جامعه نیز بر افراد اثرگذار هستند.
این متخصص روانشناسی حوزه کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه در دنیای امروز نفوذ فیلمها، خوانندهها و جو غالب جامعه بر نوجوانان بیشتر از نفوذ والدین است، گفت: والدین نسبت به این موضوع باید واقعیت را ببینند و تصور نکنند که با چند جمله «حواست باشه سمت سیگار نری»، «مراقب باش دستت سیگار ندن و گولت نزنن که بیا حالا یه پک بزن» سهم خود را انجام دادهاند؛ به کار بردن چنین جملاتی کافی نیست. والدین میتوانند با مدیریت رفتار و توصیههایی به فرزندانشان بر روی انتخابها و تصمیمگیریهای آنها اثر بگذارند و آنچه سهم والدین را تکمیل میکند، داشتن رابطه خوب و رفتارهای سالم با فرزندان و آگاهیبخشی از زندگی به آنهاست.
صادقی تصریح کرد: والدین میتوانند با آشنایی با دوستان نوجوانانشان، آشنایی با دغدغههای آنها و اطلاع از محل رفت و آمد فرزندانشان، در جریان زندگی نوجوان خود باشند.
منبع: ایسنا