رئیس اتاق تعاون ایران مطرح کرد:

تعاونی های مرزنشین فعال شوند جلوی قاچاق گرفته می شود/ حتی فشار بر روی وزارتخانه های دیگر کم خواهد شد/ قوانین حوزه تعاون خوب است اما نظارت وجود ندارد/ به تعاونی ها کمک کنید

بهمن عبداللهی امروز هفتم آبان در نشست با رئیس و اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون مجلس شورای اسلامی گفت:
تصویر تعاونی های مرزنشین فعال شوند جلوی قاچاق گرفته می شود/ حتی فشار بر روی وزارتخانه های دیگر کم خواهد شد/ قوانین حوزه تعاون خوب است اما نظارت وجود ندارد/ به تعاونی ها کمک کنید

به گزارش سایت خبری پرسون،بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران امروز هفتم آبان در نشست با رئیس و اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ۱۰۴ هزار و ۶۰۹ تعاونی فعال در کشور داریم که در حوزه های مختلف فعال هستند یک میلیون و ۹۰۰ هزار اشتغال ایجاد کرده اند که حدود هشت تا ۹ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده اند و همچنین۵۲ درصد شامل ۵۳ هزار تعاونی در حوزه تولید مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: رئیس اتاق تعاون ایران با تاکید بر ضرورت نظارت مستمر مجلس برای اجرای صحیح قوانین در بخش تعاون به ویژه قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: یکی از مهم‌ترین انتظار تعاونی ها اجرای صحیح قوانین است، مضافا بر اینکه قوانین خوبی در حوزه تعاون وجود دارد اما نظارتی بر اجرای این قوانین وجود ندارد.

رئیس اتاق تعاون ایران بیان داشت: در کشور حوزه اقتصادی وجود ندارد که در آن تعاونی ها نقش آفرینی نکنند در حوزه کشاورزی حدود ۵۰ درصد محصولات کشاورزی توسط تعاونی ها تولید می شود. همچنین در حوزه معادن و صنایع پایین دست پتروشیمی تعاونی ها فعال هستند.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه برای تعاونی ها برنامه تعیین شده بود گفت: قرار بود سهم تعاون از ۵ به ۲۵ درصد برسد که این هدف محقق نشد و با این هدف فاصله داریم اکنون سهم ما در اقتصاد کشور حدود ۵ تا ۶ درصد است.

عبداللهی ابراز داشت: بخش تعاون با همه ظرفیت های قانونی نتوانسته است نقش قانونی خود را اجرا کند که این امر به اجرای سیاست ها باز می گردد در بخش های مختلف قانون به موضوع تعاون تاکید شده است ولی این بخش از قانون اجرایی نشده است.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مساله که گله ماست این است که قوانین خوبی در حوزه تعاون وجود دارد اما نظارتی بر اجرای این قوانین وجود ندارد.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به جزییات سند توسعه تعاون گفت: در اواخر دولت دهم سند توسعه تعاون تصویب و ابلاغ شد که بعد از آن در دولت های یازدهم و دوازدهم اجرایی نشد و ۸۵ درصد آن متوقف شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم سند مورد بازنگری قرار گرفت و در هیات دولت تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: انتظار ما از نمایندگان محترم مجلس به ویژه اعضای محترم کمیسیون ویژهجهش تولید این است که به تعاونی ها کمک کنید و در احکام سند توسعه تعاون که برای ۳۱ دستگاه اجرایی ۸۱ حکم تعیین شده است را مورد نظارت قرار دهید.

رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بانک ها نقش تامین مالی دارند گفت: ما در بخش تعاون بانک توسعه تعاون داریم که با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی شروع کرد و اکنون سرمایه ۶ هزار میلیارد تومانی دارد که بیش از نیمی از آن اوراق است.

وی عنوان کرد: صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون نیز با سرمایه اندکی که دارد پاسخگوی نیاز تعاونی ها نیست.

وی به وضعیت تعاونی های سهام عدالت اشاره کرد و گفت: ۴۰ بنگاه بزرگ کشور را در اختیار دارد که ۷۰۰ همت ارزش پرتفوی آن است.

عبداللهی بیان داشت: ۸۵ همت سود سهام عدالت در سال گذشته بود پیشنهاد ما این است که به جای آن که این سود را در بین مردم تقسیم کنیم به جای آن صرف خرید سهام شرکت های دیگر کنیم و پرتفوی را افزایش دهیم.امسال پیش بینی می کنیم که سود سهام ۱۳۰ همت باشد.

وی خاطر نشان کرد: اتصال سهام عدالت به شرکت های توسعه عمران می تواند نقش مفیدی ایفا کند ضمن اینکه منابع هر استان نیز در همان استان صرف می شود.
رئیس اتاق تعاون ایران به تعاونی های مرزنشین اشاره کرد و گفت: یکی از مولفه های تامین امنیت کشور بحث مرزهاست، یکی از انگیزه های ماندن در مرزها تامین معیشت است اکنون ۶ میلیون نفر عضو تعاونی های مرزنشین هستند این در حالی است که فعالیت این تعاونی ها محدود شده است.

وی عنوان کرد: اگر تعاونی های مرزنشین فعال شوند جلوی قاچاق گرفته می شود و می توانند نیاز استان را در کالاهای مختلف تامین کنند و فشار بر روی وزارتخانه های دیگر کم خواهد شد.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به عضویت ۶۰ ساله ایران در اتحادیه بین‌المللی تعاون (ICA)، گفت: بیش از ۱۱۱ کشور عضو این اتحادیه هستند، ۳۰۰ تعاونی برتر جهان در مجموع دارای گردش مالی ۲.۱۶ تریلیون دلاری هستند و ۲۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان (۱۰ درصد از جمعیت شاغل جهان) درآمد سالانه خود را از طریق اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در تعاونی‌ها تأمین می‌کنند.

قوانین حوزه تعاون و تولید بررسی می شود

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در ادامه این نشست با اشاره به ظرفیت های بخش تعاون گفت: قوانینی که در طول سال‌های گذشته در این بخش وضع شده شاید ایرادات و اشکالاتی داشته باشد یا در برخی موارد خلا‌های قانونی باعث شده ما نتوانیم از ظرفیت این بخش به درستی استفاده کنیم به همین دلیل نیاز به بررسی دارند.

«جعفر قادری» بیان داشت: موضوعاتی حوزه کاری اتاق تعاون و تعاونی‌ها از بخش‌های کلیدی و مهم کشور هستند. هدفگذاری در قوانین بالادستی به این سمت است که سهم بخش تعاون باید افزایش پیدا کند.
قادری با تاکید بر معرفی تعاونی های برتر و موفق گفت: در دنیا تعاونی‌های موفق زیادی وجود دارد که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. الگوها و مدل‌های موفقی از تعاونی‌داری موفق وجود دارند که در کشور فراگیر نشده‌اند این الگوها نیاز به احصا و شناسایی و در مرحله بعد معرفی دارند.

وی بیان داشت: سال گذشته تمرکز ما بر روی تعاونی متعارف بود که باید بر روی غیر متعارف نیز توجه شود، اتاق تعاون، تعاونی های موفق را می شناسد که در جذب تعاونی ها اقدامات خوبی صورت گرفته است باید مدل های موفق تعاونی را معرفی کنید تا در استان های دیگر قابل تسری باشد بحث دیگری که وجود دارد فعال کردن تعاونی های مصرف و مسکن است این در حالی است که اکنون به تعاونی های مصرف توجه ای نمی شود در خارج از کشور تعاونی های محلی وجود دارد که مردم از عضویت، خرید و سهامداری آن، سود می برد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مزایای نشست‌ها و جلسات اینچنینی این است که تبادل افکار و اندیشه‌ها در جهت فراگیر شدن تعاونی‌های موفق ملی و بین‌المللی در سطح کشور شکل بگیرد و بتوانیم از آن استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید با اشاره به مدل ها و ایده های تعاونی از سوی اتاق تعاون گفت: رئیس اتاق تعاون و همکاران‌شان در این جلسه نکاتی ارائه کردند و از سوی دیگر نقطه نظرات اعضای کمیسیون ویژه جهش نیز مطرح شد. امیدواریم با کمیته‌ای که در کمیسیون حمایت از تولید شکل گرفته، پیشنهاداتی که برای اصلاح بعضی از قوانین انجام شده و همینطور در عمل به وظایف نظارتی جلساتی که کمیته‌ها دارند، بتوانیم با کمک دوستان اتاق تعاون گره‌ها و موانعی که این بخش وجود دارد را رفع کنیم.

وی درباره مسائل قانونی و تامین مالی که مشکل عمده تعاونی هاست، گفت: اواخر مجلس یازدهم در بحث تامین مالی، توانستیم موانع قانونی را بررسی کنیم. در نهایت نیز قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها را مصوب کردیم تا به واسطه آن بسیاری از مشکلات تامین مالی واحد تولیدی از جمله واحدهای فعال در بخش تعاون را مرتفع کنیم.

قادری تصریح کرد: ورود صندوق‌های تضمین به بخش تعاون و فعالیت آژانس‌های جذب سرمایه گذاری از جمله کارهایی است که برای رفع مشکلات انجام شده است. در بخشی نیز آن بخش از سود واحدهای تولیدی که می‌تواند مجدداً سرمایه‌گذاری شود، معاف از پرداخت مالیات شدند.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید خاطرنشان کرد: در شورای ملی تامین مالی به این مسئله تاکید کردیم که وزارت اقتصاد از روسای اتاق‌های تعاون نیز دعوت به عمل بیاورد؛ چرا که به شورای ملی تامین مالی اختیار داده شده که بتواند مدل‌های جدید تامین مالی را تعریف کند. از آنجایی که روسای صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی، بیمه و به اصطلاح سازمان برنامه، وزیر اقتصاد، وزیر صمت و روسای اتاق‌ها حضور دارند می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد. این شورا شکل خلاصه شده‌ای از شورای اقتصاد است با این تفاوت که در این شورا تقریباً اعضا متشکل از افرادی با زمینه کاری کاملا اقتصادی هستند که درک بهتری از دغدغه‌ها، مشکلات و مسائل این بخش دارند. امیدواریم با توجه به این امکانات، بتوانیم مشکلات موجود را حل کنیم.

سرمایه های سرگردان باید به سمت تعاون و تولید هدایت شود

هادی قوامی نائب رئیس کمسیون کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در ادامه این نشست، با اشاره به اینکه فرصت های خوبی در حوزه بخش تعاون وجود دارد گفت: این بخش دارای ابهام قانونی است که باید این مسائل را حل کنیم.

وی ادامه داد: سرمایه های سرگردان در شهرستان ها و استان ها را باید به سمت بخش تعاون و تولید هدایت کنیم و در کمیته برنامه ریزی استان ها به این موضوع بپردازیم.
نائب رئیس کمسیون کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با بیان اینکه اکنون جمعیت بسیاری از مردم عضو تعاونی ها هستند گفت: اتصال شرکت های سرمایه گذار و سهام عدالت موضوع مهمی است که نیاز به پیگیری و بررسی دارد.

وی افزود: از هر یک میلیون نفر جمعیت، حدود ۸۰۰ هزار نفر عضو تعاونی سهام عدالت هستند، باید از ظرفیت شرکت های تعاونی توسعه عمران و عدالت استفاده کنیم.

قوامی با اشاره به اینکه سود موتور محرکه یک بنگاه است گفت: وقتی سود توزیع می شود مانند سرمایه های سرگردان از بین می رود از این رو باید از ظرفیت تعاونی ها برای ساخت مزرعه انرژی خورشیدی و نیروگاه ها استفاده کرد که این امر منجر به ایجاد درآمد پایدار برای مددجویان و تامین انرژی مورد نیاز صنایع کشور می شود.

مهدی طغیانی عضو کمیسیون کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه فضای تولید و کسب کار تابع اقتصاد کلان کشور است گفت: اگر نوسان و بی سوادی حاکم شود اقتصاد رونق نخواهد داشت مهم‌ترین کار ثبات در اقتصاد کلان و بهبود فضاست.

عضو کمیسیون کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ادامه داد: ایده های خوبی در این جلسه مطرح شد که جا دارد معرفی شود.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی و آشنایی مردم با موضوع تعاون گفت: در دو دهه اتفاق هایی افتاده است که نسل جدید شاید فهمی از تعاونی نداشته باشند باید در موضوع تعاونی با همکاری وزارت علوم و آموزش و پروزش در مدارس و دانشگاه ها مدل های موفق تعاون را معرفی کنیم و ثمره آن در چندین سال آینده نمایان می شود.

طغیانی عنوان کرد: مدل جمع بندی در سهام عدالت نداریم، سهام عدالت جزو تنها موضوعی است که رهبر معظم انقلاب در جزییات آن دستوراتی ارائه کردند، نیاز به تصمیم سازی در این عرصه داریم.

گفتنی است در این نشست که تعدادی از مدیران عامل اتحادیه ها حضور داشتند به بیان دیدگاها و نظرات خود پرداختند.

در ادامه این نشست، محمد نصیری عضو کمیسیون کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار داشت: قوانین خوبی در حوزه تعاونی ها وجود دارد ولی نظارت ها مغفول مانده است باید در بحث نظارتی محکم تر ورود پیدا کنیم تا قوانین را در اجرا و عملیات مورد توجه قرار دهیم.

نماینده حوزه انتخابیه خراسان جنوبی (بشرویه، سرایان ، طبس و فردوس) تاکید کرد: تعاونی هایی که خوب کار انجام داده و موفق عمل کرده اند را در جامعه نتوانستیم معرفی و فرهنگسازی کنیم در کمیته تعاون در خدمت تعاونی ها هستیم.

وی بر نقش تعاونی ها با ورود به موضوع ناترازی انرژی در جهت حل مشکلات صنایع تاکید کرد.

منبع: اتاق تعاون

791289

مطالب مرتبط

سازمان آگهی های پرسون