حسینی:

برای اصلاح نظام حمایتی باید اقناع عمومی انجام شود

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در کنار اینکه در ابعاد فنی، ظرافت‌ها را به کار می‌گیرد باید توجه کند که در ابعاد اجتماعی کوتاهی نکند.
تصویر برای اصلاح نظام حمایتی باید  اقناع عمومی انجام شود

به گزارش سایت خبری پرسون، سید شمس الدین حسینی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی گرانی های اخیر گفت: باید به موضوع اصلاح نظام ارزی و نظام حمایتی توجه کرد. این کار به عنوان آغاز است که اگر درست اجرا شود می‌تواند اقدامات درستی را به دنبال داشته باشد اما اگر درست انجام نشود کار برای آینده سخت می‌شود. همچنین باید ابعاد اجتماعی مورد توجه دولت باشد و در کنار نکات فنی به جنبه اجتماعی نیز پرداخته شده و از آن غافل نشد. متأسفانه در این موضوع در اقناع افکار عمومی، حرکت منسجمی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: طبق جزء (ص) تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۱، اگر قرار است کالایی از سبد ارز ترجیحی حذف شود باید زیان رفاه عمومی نیز جبران شود که برای این موضوع در تبصره (۱۴) حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در ۳ قلم پیش‌بینی شده است. سوال این است که چرا با مردم صحبت نکردید و پیش از آن یارانه را به مردم پرداخت نکردید؟

وی افزود: لازم بود شخص رئیس جمهور و یا آقای مخبر به مجلس می‌آمد و ابعاد آن را تشریح می‌کرد چرا که سیاست‌های پولی، ارزی، تجاری، مالی و جبرانی در این موضوع مهم بوده و برای مردم تبیین نشده است.

حسینی در ادامه با اشاره به جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور گفت: در آن جلسه به رئیس جمهور گفتم حدود یک ماه از سال گذشته اما هنوز کتاب مقررات صادرات و واردات ابلاغ نشده و امروز نیز وضعیت به گونه‌ای است که هنوز سیاست تجاری مشخص نیست، وقتی سیاست تجاری مشخص نباشد قطعا تنظیم بازار آسیب می‌بیند.

وی یادآور شد: دو مدل اصلاح نظام حمایت در دو برهه زمانی مختلف در کشور اجرا شد، یک بار به شکل وسیع در سال ۸۹ و بار دیگر در سال ۹۸ ؛ در برهه دوم اجرای سیاست به صورت غافلگیرانه، بدون توجیه و بدون بسته جبرانی بود اما از سال ۸۹ سیاست اقناعی همراه با جبران بود که این نکته را می‌رساند که دولت باید برخورد و رفتار مردم نسبت به هر دو مرحله را در نظر گرفته و از گذشته درس عبرت بگیرد. دولت در کنار اینکه در ابعاد فنی، ظرافت‌ها را به کار می‌گیرد باید توجه کند که در ابعاد اجتماعی، پذیرش اجتماعی و تبیین افکار عمومی کوتاهی نکند.

منبع: ایسنا

396247