معرفی صندوق های کم ریسک برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳

صندوق‌های سرمایه‌گذاری دامنه متنوعی دارند و انواع مختلفی از سرمایه‌گذاری‌ها را شامل می‌شوند. برخی از این صندوق‌ها در گزینه‌های کم ریسک و برخی دیگر در گزینه‌های با ریسک بالا سرمایه‌گذاری می‌کنند. دسته اول به درد کسانی می‌خورد که روحیه ریسک گریزی دارند و دسته دوم برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر مناسب هستند. در ادامه قصد داریم به معرفی صندوق‎های کم ریسک برای سرمایه‌گذاری در سال 1403 بپردازیم.
تصویر معرفی صندوق های کم ریسک برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳

به گزارش سایت خبری پرسون، صندوق‌های سرمایه‌گذاری دامنه متنوعی دارند و انواع مختلفی از سرمایه‌گذاری‌ها را شامل می‌شوند. برخی از این صندوق‌ها در گزینه‌های کم ریسک و برخی دیگر در گزینه‌های با ریسک بالا سرمایه‌گذاری می‌کنند. دسته اول به درد کسانی می‌خورد که روحیه ریسک گریزی دارند و دسته دوم برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر مناسب هستند. در ادامه قصد داریم به معرفی صندوقهای کم ریسک برای سرمایه‌گذاری در سال 1403 بپردازیم.

سرمایه گذاری کم ریسک مناسب چه کسانی است؟

هر سرمایه‌گذار روحیه سرمایه‌گذاری متفاوتی دارد. به طور کلی می‌توان گفت که سرمایه‌گذاران یا از روحیه ریسک‌پذیر برخوردار هستند یا ریسک گریز.

سرمایه‌گذاری کم‌ریسک برای افرادی مناسب است که تمایل به کسب سود مناسب در مقابل تورم دارند اما حاضر به پذیرش سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی پرریسک نیستند. به همین خاطر می‌توان به این افراد سرمایه‌گذار پیشنهاد کرد که در مسیری کم ریسک حرکت کنند. در واقع این افراد ترجیح می‌دهند سود کم ولی مداومی بگیرند تا این که در جایی سرمایه‌گذاری کنند که سرمایه آنها با احتمال ضرر روبرو باشد. به طور کلی دو نوع صندوق برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز مناسب است: صندوق درآمد ثابت و صندوق تضمین اصل سرمایه.

سرمایه گذاری با ریسک کم در صندوق های درآمد ثابت

دلیل اصلی معرفی صندوق درآمد ثابت به عنوان گزینه مناسب سرمایه گذاری با ریسک کم، ساختار آن است. سبد دارایی صندوق درآمد ثابت متشکل از اوراق با درآمد ثابت، سپرده بانکی و مقدار بسیار کمی سهام است. این نوع ترکیب دارایی باعث می‌شود تا کسب سود حاصل از سرمایه‌گذاری با ریسک بسیار کم و بیش‌تر از بانک باشد.

در واقع، بخش بزرگ سبد دارایی صندوق درآمد ثابت که از اوراق درآمد ثابت و سپرده بانکی تشکیل شده است باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری تا اندازه قابل توجهی می‌شود و همچنین سود مشخصی را به همراه دارد. از طرفی دیگر، میزان بسیار کمی از سهام که قسمت کمی از سبد دارایی این صندوق را تشکیل داده است باعث پویایی و بازدهی بیش‌تر صندوق درآمد ثابت در زمان رونق بازار سهام می‌شود.

بنابراین سرمایه‌گذاران ریسک گریز می‌توانند با سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت به بازدهی بیش‌تر از بانک با همان میزان ریسک کم، دست پیدا کنند.

چطور بهترین صندوق درآمد ثابت را انتخاب کنیم؟

با شناخت ساختار و تعریف صندوق درآمد ثابت، این سوال مطرح می‌شود که چطور می‌توان بهترین صندوق درآمد ثابت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد.

برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت می‌توان از سایت فیپیران که از سامانه‌های آنلاین رسمی و معتبر است کمک گرفت. با انتخاب گزینه «صندوق‌ها» در صفحه اول سایت فیپیران، می‌توان با اعمال فیلتر «صندوق درآمد ثابت» به فهرست صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله و صدور و ابطالی (خارج از بورس) دست پیدا کرد و با توجه به بازدهی آن‌ها، اقدام به انتخاب بهترین و پربازده‌ترین آن‌ها پرداخت.

البته معیارهای دیگری را نیز باید برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت در نظر داشت. این موارد شامل حجم صندوق وحجم معاملات آن هستند:

  • حجم صندوق: به ارزش دارایی‌های صندوق اشاره دارد. هر چقدر میزان دارایی صندوق بیش‌تر باشد، به این معنا است که صندوق موردنظر موفق‌تر است.
  • حجم معاملات: میزان خرید و فروش انجام شده در یک صندوق را حجم معاملات می‌نامند. حجم معاملات، نشان‌دهنده نقدشوندگی صندوق است.

چطور صندوق درآمد ثابت بخریم؟

صندوق‌های درآمد ثابت دو نوع دارند: صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله (ETF) و صندوق‌های درآمد ثابت صدور و ابطالی.

برای خرید صندوق درآمد ثابت قابل معامله می‌توان با جستجوی نماد صندوق قابل معامله موردنظر در پنل کارگزاری اقدام به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری آن کرد. البته این امکان هم وجود دارد که با اپلیکیشن سرمایه‌گذاری مرتبط با صندوق درآمد ثابت موردنظر هم اقدام به خرید واحدهای فوق کرد. خرید صندوق درآمد ثابت صدور و ابطالی دو روش دارد. با مراجعه به وبسایت صندوق درآمد ثابت صدور و ابطالی یا از طریق اپلیکیشن سرمایه‌گذاری مربوط به صندوق درآمد ثابت موردنظر این کار امکان‌پذیر است.

لیست صندوق های درآمد ثابت با بازدهی بالا ۱۴۰۳

جدول‌های ارائه شده از فهرست صندوق‌های درآمد ثابت با بازدهی بالا در سال 1403 منتهی به تاریخ 16 مهر 1403 هستند.

صندوق های درآمد ثابت با بازدهی بالا

صندوق های درآمد ثابت با بازدهی بالا

صندوق درآمد ثابت یا بانک ؟ کدام سود بیشتری دارد؟

سود سپرده بانکی میزان مشخصی دارد ولی صندوق درآمد ثابت با همان ریسک کم، بازدهی بیش‌تری نسبت به بانک فراهم می‌کند. سود سپرده بانکی سالانه 20.5 درصد است که بسیار کمتر از صندوق‌های درآمد ثابت معتبر محسوب می‌شود. به همین دلیل نیز صندوق درآمد ثابت از بانک بهتر است. صندوق درآمد ثابت، علاوه بر بازدهی بهتر از بانک، دارای مزایای دیگری مانند سود روزشمار و نداشتن نرخ شکست در صورت برداشت زودتر از موعد هم هست.

سرمایه گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه

صندوق تضمین اصل سرمایه، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که سبد دارایی آن هم از اوراق درآمد ثابت تشکیل شده است و هم از سهام متنوع صنایع مختلف. این صندوق از صندوق‌های مختلط محسوب می‌شود. صندوق تضمین اصل سرمایه، بسته به شرایط بازار سهام ترکیب پورتفوی خود را تغییر می‌دهد. در شرایط خوب بازار، حداکثر 60 درصد پورتفوی صندوق به سهام و 40 درصد به درآمد ثابت اختصاص پیدا می‌کند و در شرایط بد بازار این نسبت‌ها معکوس می‌شود.

ویژگی اصلی که باعث متمایز شدن این صندوق سرمایه‌گذاری با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود و آن را به عنوان صندوق سرمایه‌گذاری کم ریسک و پربازده معرفی می‌کند، ضمانت اصل سرمایه فرد در آن است.

در صورتی که سرمایه‌گذار در مدت معینی که از سوی صندوق مشخص شده، واحدهای صندوق تضمین اصل سرمایه‌اش را حفظ کرده باشد، اصل سرمایه وی تضمین می‌شود. یعنی اگر بازار سهام دچار افت شود، باز هم اصل سرمایه فرد سرمایه‌گذار حفظ می‌شود و در صورت تمایل، اصل سرمایه به او بازگردانده می‌شود.

چطور بهترین صندوق تضمین را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین صندوق تضمین اصل سرمایه را می‌توان با بررسی صندوق‌های مختلط در سایت فیپیران یا رهاورد انجام داد. البته گفتنی است که در نظر گرفتن معیارهای انتخاب بهترین صندوق، که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، در انتخاب بهترین صندوق تضمین اصل سرمایه بسیار مهم است.

لیست صندوق های تضمین اصل سرمایه با ریسک کم

در ادامه فهرست صندوق‌های تضمین اصل سرمایه که در کشور فعال هستند، درج شده است.

صندوق های تضمین اصل سرمایه با ریسک کم

منبع: کیان دیجیتال

788716

سازمان آگهی های پرسون