مهریه و دوام زندگی ؟

مهریه ضامن دوام و خوشبختی نیست، در جامعه تحقق یابد. حتی قوانین متعدد و متنوع نیز نمی تواند دوام و بقای زندگی زناشویی را تامین و تضمین نماید، مگر صفا و صمیمیت، عشق و وفاداری، پا کدامنی، در میان جوانان رونق یابد و به عنوان اصول اساسی در تشکیل زندگی آنها به اجرا درآید.
تصویر مهریه و دوام زندگی ؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی در یادداشتی نوشت: از دیرباز تاکنون در میان اکثر ملل و اقوام، مهریه به عنوان شاخص تضمین زندگی و تثبیت دوام آن وجود داشته و دارد. در جامعه ما نیز، برقراری مهریه، به تصور غلط باعث دوام و بقای زندگی عروس و داماد می گردد. در حالی که از نگاه رفتاری کمتر اتفاق افتاده است که پسری مهریه داده و دختری آن را گرفته باشد. البته حدود سه هزار زندانی در حال حاضر در ارتباط با مهریه، وجود دارند که معلوم نیست تا چه وقت باید، آزادی آنها سلب گردد. متاسفانه آنچه امروز به نام مهریه های نو در جامعه مطر ح می گردد، بین برخی از جوانان، براساس چشم و هم چشمی به وجودآمده و ادامه می یابد. یک کیلو بال مگس، صدشاخه گل سرخ، از زمین تا کره ماه سکه آزادی، به تعداد سال تولد صددلاری و از این قبیل، قراردادهای غیرعاقلانه که امروزه در میان برخی از جوانان مشاهده می گردد و متاسفانه همین حرکات موجب ترس و وحشت پسران ما از ازدواج شــده و آمار آن را کاهش می دهد.

نه جهیزیه های رنگارنگ و سنگین و نه مهریه های تعجب آور و خارق العاده، هیچکدام موجب دوام و بقای زندگی نبوده و هر روز باعث کاهش آمار ازدواج می گردد. اخیرا نیز صحبت از اصلاح قوانین مهریه و اصلاح آن در برداشتن زندان و تغییر بعضی از موارد، مطرح گردیده که هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. براساس یک فرهنگ غلط، برخی از خانواده ها جهیزیه های سنگین و رنگین را امتیاز فاخر برای دختران شان به حساب می آورند و خانواده ها برای حفظ آبرو، تا پایان عمر، در دام قرض و قسط گرفتار می شوند. اگر به سه نسل قبل برگردیم، مهریه ها بسیار کم و اندک بوده و پدران و مادران ما، با مهریه های بسیار اندک به خانه بخت می رفتند و تا پایان عمر ، زندگی می کردند.

ولی امروزه با یک مراجعه به دادگاه های خانواده و مشاهده انبوه مراجعان برای طلاق، به اصالت عشق و صداقت در زندگی برای دوام پی می بریم. بهتر است خانواده ها، نهادهای متولی، مخصوصا رسانه ها در اصطلاح این فرهنگ نادرست، حرکت کرده و اجازه ندهند، جوانان بیش از این در حالت تجرد و تنهایی به سربرده و دچار انواع تنش های روحی و عصبی و روانی شوند. باید این حقیقت که مهریه ضامن دوام و خوشبختی نیست، در جامعه تحقق یابد. حتی قوانین متعدد و متنوع نیز نمی تواند دوام و بقای زندگی زناشویی را تامین و تضمین نماید، مگر صفا و صمیمیت، عشق و وفاداری، پا کدامنی، در میان جوانان رونق یابد و به عنوان اصول اساسی در تشکیل زندگی آنها به اجرا درآید.

منبع: آرمان ملی

788143

سازمان آگهی های پرسون