بررسی اوضاع میدانی و سیاسی روسیه در اوکراین

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: روس‌ها در جنگ با اوکراین مناطقی که تا الان تصرف کرده‌اند را از دست نخواهند داد و حملات اخیر نیروهای روس برای تثبیت مواضع این کشور است.

تصویر بررسی اوضاع میدانی و سیاسی روسیه در اوکراین

به گزارش سایت خبری پرسون، ارتش اوکراین در تاریخ ۶ اوت (۱۶ مرداد) به منطقه «کورسک» روسیه حمله کرد، اما ارتش اوکراین نه تنها قادر به حفظ مواضع خود نبود، بلکه متحمل خسارات سنگینی در این منطقه و هم‌چنین جبهه شرقی خود در «دونباس» شد.

«جفری ساکس» اقتصاددان مشهور و رئیس نهاد موسوم به «شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار»، وابسته به سازمان ملل در مصاحبه‌ای ارزیابی کرد، ارتش اوکراین چشم‌اندازی برای رسیدن به اهداف و کسب موفقیت در پیش روی در کورسک ندارد.

ساکس در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: «حمله اوکراین به کورسک یک اشتباه بزرگ بود که باعث شکستن خطوط دفاعی ارتش این کشور در منطقه دونباس شد. این حمله هیچ دستاوردی نخواهد داشت. اوکراین در مسیر شکست هم در میدان نبرد کورسک و هم در میدان نبرد دونباس قرار گرفته است.»

در واکنش به حملات اوکراین در کورسک، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به وضعیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین عنوان کرد: «ما درباره پیشروی‌های ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر صحبت نمی‌کنیم، بلکه نیروهای مسلح روسیه برحسب کیلومتر مربع پیشروی می‌کنند و ما تا به حال چنین سرعتی در دونباس نداشته‌ایم. از آن پس سلسله حملاتی از سوی نیروهای روسی علیه مناطق اشغالی توسط اوکراین شکل گرفت که تلفات و خسارات فراوانی برای نیروهای اوکراینی در پی داشت».

«عبدالرضا فرجی‌راد» در گفت‌وگو با ایسنا درباره تحولات اوکراین و پیش روی‌ روسیه در خاک اوکراین و از سویی ابراز تمایل روسیه برای مذاکرات صلح در ماه‌های آتی گفت: سیاست روسیه این بود که ۲ منطقه دونسک و لوهانسک را تصرف کند چراکه مردم در این مناطق روس زبان هستند و بعد وارد اوکراین شود. اکنون بخش‌هایی از مناطفق جنوبی اوکراین را در اختیار گرفته است و مقداری از مناطق شمالی تا نزدیکی خارکیف. با این تحولات روسیه سعی دارد به مردم خود این مساله را بقبولاند که در جنگ علیه اوکراین پیروز شده است.

وی با بیان اینکه جبهه غرب به رهبری آمریکا و ناتو هم‌چنان پشتیبان اوکراین هستند و تلاش فراوان دارند که روسیه در مذاکرات صلح دست برتر را نداشته باشد، افزود: آن‌ها از این رو برنامه ریختند که نیروهای اوکراین وارد روسیه شوند و در چند هفته اخیر شاهد بودیم که اوکراینی‌ها نیروهایشان وارد کورسک شدند. واقعیت این است که حملات و پیشروی در کورسک با هدایت ناتو و سلاح‌های پیشرفته و مشاوران غربی انجام گرفت چرا که غرب دنبال این است تعادلی در مذاکرات صلح احتمالی در آینده ایجاد کند که اگر قرار شد مذاکرات شود در وضعیت صفر و صدی نباشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: برای غرب صرفا مساله اوکراین مهم نیست، بلکه مساله بی‌اعتمادی در اروپا نسبت به روسیه و امنیت این قاره مطرح است. ناتو معتقد است اگر روسیه دست بالا را داشته باشد و وضعیت تصرف خاک اوکراین به همین شکل فعلی باشد، امنیت اروپا به خطر می‌افتد، بنابراین تلاش می‌کنند حداقل این مناطقی که اوکراین در روسیه و استان کورسک گرفته را حفظ کند. در عین حال تحولات جنگ اوکراین ارتباط نزدیکی با سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد. اگر «کامالا هریس» در انتخابات پیروز شود، فشارهای غرب بر روسیه بیشتر می‌شود. اگر «دونالد ترامپ» پیروز شود طبیعی است که حتما اعلام می‌کند ما کمکی به اوکراین دیگر نمی‌کنیم و ۲ طرف باید بنشینند و مذاکره‌ کنند.

فرجی‌راد درباره ابزار تمایل پوتین برای مذاکرات صلح گفت: روسیه حس می‌کند به آن دستاورد جنگی که می‌خواسته، تا چند ماه دیگه یعنی تا پاییز دست پیدا می‌کند و می‌تواند مناطق مورد نظرش را تصرف کند. به هر حال تحریم‌ها فشارهایی به روسیه آورده اما مهم است که با دست پر پای میز مذاکره بنشیند.

وی ادامه داد: این احتمال است که با پیشروی روسیه در مناطق شرقی، مسکو بتواند مناطق مدنظرش را تصرف کند اما مطمئن نیستم بتواند مناطقی که در کورسک از دست داده را به راحتی پس بگیرد. البته روسیه باید به این مساله توجه کند که اعمال فشار خارج از توان به اوکراین ممکن است غربی‌ها را نسبت به ارسال سلاح‌های پیشرفته به اوکراین بیشتر ترغیب کند که این مساله عواقب خوبی نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: شرایط مقداری پیچیده شده است اما روس‌ها به نظر به اهداف خود در خاک اوکراین دست پیدا کرده‌اند و سعی دارند مواضع خود را در ماه‌های آینده تثبیت کنند. در عین حال که این احتمال است که اوکراین را از منطقه کورسک نیز خارج کنند.

فرجی راد با بیان اینکه «تقابل بین غرب و ناتو با روسیه هم‌چنان در بالاترین سطح است»، تاکید کرد: بالاخره شرایط به گونه‌ای است که بعید می‌دانم روسیه بازنده جنگ باشد. روسیه کشوری است که امکانات مادی و ثروت فراوانی دارد و سلاح‌ها و نیروهایش از اوکراین هم بیشتر است، با این حال سرنوشت جنگ اوکراین هنوز در هاله‌ای از ابهام است و ممکن است حوادث غیرمترقبه اوضاع را تغییر دهد. با این حال این مساله که روس‌ها مناطقی که تا الان به دست آورده‌اند را از دست نخواهند داد تقریبا قطعی است، باید دید اوکراین می تواند در کورسک باقی بماند یا نه.

منبع: ایسنا

763987

سازمان آگهی های پرسون