دلایل توقف خرید طلا توسط بانک مرکزی چین

بانک مرکزی چین، برای چهارمین ماه متوالی، خرید طلا را متوقف کرد. کارشناسان بی‌ثباتی اقتصادی در جهان و درگیری‌های ژئوپلتیک را عامل این موضوع دانستند اما گمانه‌زنی‌ها می‌گوید: خرید طلا توسط بانک مرکزی چین ممکن است در نیمه دوم سال جاری میلادی با توجه به انتخابات آمریکا و تغییر قیمت‌ها افزایش یابد.

تصویر دلایل توقف خرید طلا توسط بانک مرکزی چین

به گزارش سایت خبری پرسون، بانک مرکزی چین در ماه اوت برای چهارمین ماه متوالی، خرید طلای جدیدی را به ذخایر خود اضافه نکرد زیرا قیمت این فلز گرانبها در افزایش قیمت رکورد زد.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده در روز شنبه، میزان طلای در اختیار بانک چین در پایان ماه گذشته میلادی، بدون تغییر جدید ۷۲.۸ میلیون اونس بود، بانک مرکزی چین به مدت ۱۸ ماه متوالی تا آوریل امسال (اسفند ۱۴۰۲- فروردین ۱۴۰۳) ذخایر خود را افزایش داده بود که به تقویت قیمت شمش کمک کرد.

تارنمای تحلیلی بلومبرگ، نوشت: توقف خرید طلا توسط بانک چین به نشانه‌هایی می‌افزاید که افزایش قیمت‌ها، تقاضای بانک مرکزی جهانی پس از خریدهای گسترده در نیمه اول سال جاری میلادی را کاهش می‌دهد. با این حال، بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که خرید بانک مرکزی، محرک اصلی برای شمش طلا در سال جاری باقی مانده است.

قیمت طلا در ماه اوت (مرداد) به بالاترین حد خود رسید در حالی که قیمت های بالا در روزهای اخیر به خرده فروشی اقلام دیگر مانند جواهرات در چین لطمه زده است؛ شمش ها و سکه های طلا به طور فزاینده ای در بازار محبوب هستند زیرا سرمایه گذاران به دنبال محافظت از ثروت خود در برابر رکود اقتصادی بوده اند.

ذخیره طلا در تقابل با ذخیره دلار؛ تقابل اقتصادی با آمریکا به سبک چین

بانک مرکزی چین که یکی از خریداران پیشرو طلا بوده است که ۵ درصد از تقاضای جهانی فلزات گرانبها را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داد. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا (WGC) که از این داده‌ها و سایر داده‌ها برای ردیابی ذخایر طلای بانک مرکزی استفاده می‌کند، بانک مرکزی چین ۲۲۴.۹ تن طلا بیشتر از آنچه در سال ۲۰۲۳ فروخته، خریداری کرده است که یکی از بزرگترین مقادیر خرید در هر بانک مرکزی بزرگ و معادل آن است.

بانک چین پس از بانک مرکزی ترکیه در رتبه دوم قرار گرفت.

ذخایر طلای بانک‌های مرکزی بخشی از ذخایر کلی آنها است که شامل ارز خارجی، به ویژه دلار آمریکا - ارز ذخیره‌ای پیشرو در جهان است.

بانک مرکزی چین، در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به طور ناگهانی ذخایر طلای خود را افزایش داد و در این دو سال نزدیک به ۸۰۰ تن به آن افزود، اکنون گمان می‌رود در میان تنش‌ها با آمریکا، چین سهم دلار را در ذخایر خود کاهش داده است.

خرید طلای این بانک در نوامبر ۲۰۲۲ دوباره افزایش یافت و با ۱۸ ماه خرید متوالی تا آوریل گذشته (اسفند ۱۴۰۲) همزمان با اقدامات کشورهای غربی برای مسدود کردن دارایی های دلار روسیه در پاسخ به حمله مسکو به اوکراین، ذخایر بانک مرکزی چین ۳۱۶ تن افزایش یافت.

کمپبل هاروی، استاد مدیریت مالی، گفت: دیدن آنچه برای مسکو رخ داد، پکن را نسبت به استفاده از طلا به عنوان یک پوشش مالی تشویق کرده است، این فلز در طول تاریخ به عنوان یک پناهگاه امن در نظر گرفته شده است که ارزش خود را در زمان نبود ثبات ژئوپلیتیک و اقتصادی حفظ می کند.

اندازه واقعی ذخایر طلای بانک مرکزی چین در میان بانک های مرکزی برجسته نیست و شورای جهانی طلا، چین را در میان کشورها و مؤسسات اصلی، پس از روسیه در جایگاه هفتم قرار می‌دهد. این در حالیست که آمریکا با ذخیره ای تقریباً چهار برابر چین، پیشتاز است. این ارقام در عین حال به این معناست که بانک مرکزی چین آزادی بیشتری برای افزایش ذخایر خود دارد.

کارشناسان معتقدند ذخیره طلا یک راه موثر برای بانک مرکزی چین برای تنوع بخشیدن به سرمایه‌های پشتیبان برای ارز اصلی خود یوآن است. هر گونه افزایش در ریسک های مالی یا ژئوپلیتیکی آمریکا می تواند دیگر کشورها به ویژه چین را به ادامه تغییر سرمایه از دلار به ذخایر دیگر سوق دهد و خرید طلا توسط بانک مرکزی چین ممکن است در نیمه دوم سال افزایش یابد، زیرا آمریکا به سمت انتخابات ریاست جمهوری پیش می رود و با مذاکرات کنگره برای افزایش سقف بدهی فدرال روبرو می شود.

منبع: ایرنا

763805

سازمان آگهی های پرسون