آمریکا به محدود کردن فروش سلاح به اسرائیل از سوی انگلیس واکنش نشان داد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به محدود کردن فروش سلاح به اسرائیل از سوی انگلیس گفتک این تصمیمی است که بریتانیا بر اساس ارزیابی و قوانین خود گرفته است.

تصویر آمریکا به محدود کردن فروش سلاح به اسرائیل از سوی انگلیس واکنش نشان داد

به گزارش سایت خبری پرسون، متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که دولت جدید کارگر انگلیس در مورد محدود کردن برخی تسلیحات به اسرائیل از پیش به آمریکا خبر داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: "این تصمیمی است که بریتانیا بر اساس ارزیابی و قوانین خود گرفته است.

میلر ادامه داد: ما ارزیابی های خود در مورد نقض احتمالی قوانین بشردوستانه را داریم و تحقیقات در خصوص این ارزیابی ها ادامه دارد.

دیوید لمی وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه در سخنانی در نشست ویژه مجلس عوام انگلیس اعلام کرد: حدود ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز فروش سلاح به اسرائیل را به دلیل «نگرانی از استفاده آن‌ها برای نقض‌های جدی حقوق بشر بین‌المللی به حالت تعلیق در می‌آورد.»

او افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته طی دو ماه گذشته، دولت چاره‌ای جز تعلیق این مجوزها ندارد زیرا آن‌ها «می‌توانند برای تسهیل نقض جدی قوانین بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرند.» تصمیم جدید دولت به معنی تحریم کامل صادرات سلاح به اسرائیل نیست و جنگنده‌های اف‌۳۵ را شامل نمی‌شود و تاثیری بر امنیت تل آویو نخواهد داشت.

دولت انگلیس از آغاز جنگ در غزه، از سوی افکار عمومی تحت فشار بود تا فروش سلاح به اسرائیل را متوقف کند و هر هفته هزاران نفر از حامیان فلسطین در شهرهای مختلف انگلیس تظاهرات کرده و با اعلام همبستگی با مردم مظلوم غزه، خواستار توقف کامل جنگ در باریکه می‌شوند.

بر اساس نظرسنجی‌ها بیشتر انگلیسی‌ها خواهان تحریم تسلیحاتی اسرائیل و برقراری آتش‌بس فوری در غزه هستند. یافته‌های موسسه معتبر یوگاو حاکی است ۵۶ درصد مردم از دولت می‌خواهند که تمام مجوزهای صادرات سلاح به اسرائیل را در طول جنگ در غزه به حالت تعلیق درآورد.

نخست وزیر پیشین انگلیس ادعا می‌کرد که این کشور از دقیق‌ترین نظام‌ صادرات سلاح در دنیا برخوردار است و مسوولیت خود را در این زمینه جدی می‌گیرد. ریشی سوناک در آخرین نشست پارلمان پیش از تعطیلات تابستان مدعی شد که دولت «به طور مداوم پایبندی اسرائیل به قوانین بین‌المللی بشردوستانه را ارزیابی می‌کند و موضع ما بعد از آخرین بررسی‌های صورت گرفته تغییری نکرده است.»

ارزیابی جدید حزب کارگر که از دو ماه سکان دولت را به دست گرفته، متفاوت بوده و معتقد است که صادرات تسلیحات «تهاجمی» به اسرائیل باید کاهش یابد.

جان هیلی وزیر دفاع انگلیس نیز روز سه شنبه به وقت محلی در گفت‌وگو با بخش صبحگاهی شبکه بی‌بی‌سی گفت، مجوز قطعاتی که در جنگ علیه غزه برای اهداف تهاجمی استفاده می شوند، به حالت تعلیق درآمده است. وی تصریح کرد که تصمیم دولت در چارچوب قوانین بین‌المللی بشردوستانه صورت گرفته است.

منبع: ایرنا

753463

سازمان آگهی های پرسون