توزیع شیر رایگان مدارس در آغاز مهرماه به تامین بودجه بستگی دارد

حسین اسدالهی دبیرکمیته شیر مدارس گفت: طرح توزیع شیر در مدارس به شرط تامین اعتبارات از سمت سازمان برنامه و بودجه محقق می‌شود.
تصویر توزیع شیر رایگان مدارس در آغاز مهرماه به تامین بودجه بستگی دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، طرح توزیع شیر رایگان در مدارس کشور به سال ۷۹ برمی‌گردد که براساس این طرح، ۷۰ نوبت شیر در طول سال تحصیلی در میان دانش‌آموزان توزیع می‌شد و اجرای کامل آن از سال ۸۴ در همه مدارس کشور آغاز شد اما به مرور از میزان توزیع شیر در مدارس کاسته شد و در نهایت در سال ۹۶ به دلیل کمبود منابع اعتباری، این طرح متوقف شد.

سال گذشته هم خبر توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی از آغاز سال تحصیلی شنیده شد و در این راستا وزارت آموزش و پرورش خود را برای توزیع شیر رایگان در مدارس آماده کرد اما آمادگی نداشتن شرکت‌های لبنی برای تهیه شیر دانش‌آموزی انجام این موضوع را به تاخیر انداخت.

به همین دلیل این طرح از نیمه‌های سال تحصیلی گذشته و در ابتدا با زیرپوشش قرار دادن مناطق محروم آغاز شد و به تدریج به سایر مناطق کشور هم رسید و از سوی دیگر در برنامه هفتم پیشرفت هم دولت مجاز به اجرای این طرح شد.

هرچند که مسئولان وزارت آموزش و پرورش پیشتر برای توزیع شیر رایگان در سال تحصیلی پیش رو(۱۴۰۳-۱۴۰۴) اعلام آمادگی کرده اند اما اجرای این طرح به تامین بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه بستگی دارد. در نهایت سال تحصیلی گذشته ۲۰۰ میلیون پاکت شیر رایگان میان ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی و استثنایی مدارس دولتی با ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار توزیع شد.

این درحالی است که کارشناسان تغذیه و مسئولان حوزه آموزش و سلامت معتقدند که شیر می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای کودکان و نوجوانان را تامین کند و اصرار دارند تا فرهنگ سازی مصرف شیر در بین دانش‌آموزان انجام شود.

اکنون بسیاری از خانواده‌ها بویژه در مناطق محروم، روستایی و کمتربرخوردار با توجه به افزایش قیمت لبنیات امکان خرید شیر برای فرزندان را ندارند و توزیع شیر در مدارس می‌تواند این نیاز دانش‌آموزان را تامین کند.

اهمیت مصرف شیر برای کودکان و نوجوانان در تغذیه این گروه سنی تا اندازه‌ای است که آخرین چهارشنبه ماه سپتامبر هر سال از سوی سازمان جهانی غذا (فائو)، روز جهانی شیر مدرسه نامگذاری شده است تا دانش‌آموزان در کلاس‌های درس این کمبود مهم تغذیه‌ای را جبران کنند.

براساس این ضرورت، کارشناسان و مطالبه‌گران حوزه تعلیم و تربیت هر ساله موضوع توزیع شیر در مدارس سراسر کشور را به عنوان یک دغدغه‌ جدی مورد توجه قرار داده‌اند و از مسئولان آموزش و پرورش درخواست مجدد توزیع شیر در مدارس سراسر کشور را دارند.

در این راستا، حسین اسدالهی دبیرکمیته شیر مدارس درباره توزیع شیر در مدارس از مهر ماه اظهار کرد: رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش نظر مثبتی نسبت به اجرای این طرح دارند و رئیس جمهور دستور پیگیری این موضوع را داده است.

وی افزود: طرح توزیع شیر در مدارس به شرط تامین اعتبارات از سمت سازمان برنامه و بودجه محقق می‌شود.

دبیر کمیته شیر مدارس یادآورشد: اکنون عزم دولت بر تداوم اجرای این طرح است و اخبار قطعی این موضوع تا ۱۵ شهریور نهایی می‌شود. اگر این اعتبار تخصیص یابد، برآورد ما مدارس ابتدایی و متوسطه اول سراسر کشور است و آموزش و پرورش هم آمادگی لازم برای این اقدام را دارد.

اسدالهی درباره تکلیف برنامه هفتم پیشرفت برای توزیع شیر رایگان در مدارس گفت: ماده ۷۱ بند (د) برنامه هفتم پیشرفت دولت مجاز به اجرای این طرح است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های لبنی از ۱۵ شهریور آمادگی تولید شیر برای اول مهر را دارند یا خیر، توضیح داد: از آنجا که طرح توزیع شیر سال گذشته اجرا شده، آمادگی را در شرکت‌های لبنی ایجاد کرده است.

دبیر کمیته شیر مدارس ادامه داد: همچنین اتحادیه انجمن‌های لبنی هم در حال انجام مذاکرات برای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس است، بنابراین شرکت‌های لبنی برای اجرای این طرح آماده شده‌اند.

توزیع رایگان شیر به منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان در مدرسه، اقدامی بسیار مفید برای فرهنگسازی است که هم در دوران دبستان و شروع یادگیری آموزش به معلم و اطرافیان کمک می‌کند و هم در دوران بلوغ برای آنها موثر است.

باید توجه داشت که اگر مصرف شیر کم شود، بی‌شک بیماری‌های متعددی را در سال‌های بعد به‌ویژه در دوران کهنسالی و به خصوص در میان بانوان خواهیم داشت از این رو با مصرف شیر باید از پوکی استخوان پیشگیری کنیم.

امید است با تامین اعتبار برای اجرای طرح توزیع شیر رایگان از بسیاری از بیماری‌ها در آینده جلوگیری و به این واسطه به حفظ سلامت دانش‌آموزان کمک شود.

منبع: ایرنا

753173

سازمان آگهی های پرسون