دیده شدن نهنگ گوژپشت کمیاب در دریای کیش+ فیلم

نهنگ گوژپشت یا نهنگ Humpback whale)) جانوری آبزی است که به خانواده آب‌بازسانان و تیره آب‌بازسانان بی‌دندان تعلق دارد؛ نهنگ‌های گوژپشت در سراسر آب‌های اقیانوسی جهان یافت می‌شوند و آنان هر ساله ۲۵ هزار کیلومتر مهاجرت می‌کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون، مریم محمدی رییس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش در رابطه با دیده شدن نهنگ گوژپشت در دریای این جزیره گفت: این نهنگ‌ها پیش‌تر در خلیج فارس و دریای عمان نیز دیده شده‌اند که به صورت گروه‌های سه تایی یا منفرد در حرکت هستند.

وی با بیان اینکه نهنگ گوژپشت به عنوان پستانداران دریایی خونگرمی که با شش تنفس می‌کنند، هر از گاهی بر روی سطح آب دیده می‌شوند، افزود: این گونه‌ها جابه جایی فصلی دارند و مهاجرت می‌کنند؛ گونه‌های بزرگ این نهنگ‌ها از اقیانوسی به اقیانوس دیگر مهاجرت می‌کنند.

رییس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش ادامه داد: نهنگ‌های گوژپشت برای تولید مثل هر ازگاهی به ساحل نزدیک می‌شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون از حمله این نوع نهنگ به انسان در منطقه گزارشی دریافت نشده است، اضافه کرد: در آب‌های کیش هیچ سابقه‌ای ناشی از حمله پستانداران دریایی یا حتی کوسه‌ها به انسان وجود ندارد.

محمدی با اشاره به اینکه نهنگ‌های گوژپشت زیستگاه وسیعی در آب دارند، اظهار کرد: این گونه ممکن است در آب‌های سطحی یا عمیق و حتی آب‌های مناطق قطبی یا گرمسیر دیده شوند.

وی با تاکید بر اینکه پستاندران دریایی در زنجیره غذایی اقیانوس‌ها و از نظر اکولوژیک اهمیت بسیار ارزشمندی دارند، بیان کرد: هرچند در منطقه حساسیت بالایی نسبت به شکار نهنگ‌ها و گونه‌های خاص آبزیان وجود دارد و گزارشی در این رابطه دریافت نشده است، اما شکار و صید آنان توسط تورهای ماهیگیری کف روب (ترال)، ورود موارد صنعتی و آلاینده‌ها به دریا، طوفان و اختلالات صوتی از عوامل مرگ و میر آن‌ها است.

رییس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش توضیح داد: این نهنگ‌ها از طریق امواج صوتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و تولید صداهای دیگر ناشی از اقدامات صنعتی و غیره در آب می‌تواند در مختل شدن ارتباط گیری نهنگ‌ها نقش داده و حتی موجب مرگ آن‌ها شود.

گفتنی است، نهنگ‌های گوژپشت در راسته نهنگ‌های بی دندان و از خانواده نهنگ‌های بالن دار هستند؛ این گونه‌ها معمولا از شکل و ارتفاع فواران آب از سوراخ بینی آن‌ها قابل شناسایی هستند.

نهنگ‌های گوژپشت بچه زا هستند و در هر دوره یک تا ۲ نوزاد به دنیا می‌آورند؛ نوزادان آن‌ها چهار متر طول و حدود ۳۸۰ کیلوگرم وزن دارند.

این گونه از نهنگ‌ها یک نقش و نگار مشخص‌تری دارند و بال‌های طویل آن‌ها به یک سوم طول بدنشان می‌رسد. نهنگ‌های گوژپشت ۲۰۰ تا ۴۰۰ بالن در آواره‌های خود دارند و ۱۴ تا ۳۵ شیار شکمی در آن‌ها وجود دارد؛ ماده‌های آنها حدود ۱.۵ متر از نرها بزرگ‌تر هستند.

منبع: ایرنا

752341