رییس هیات مدیره انجمن صنفی تامین تجهیزات پزشکی و دارویی:

مسئولان هیات امنای صرفه جویی ارزی به نقد ها توجه کنند/ هیات امنا با شرط پایه نصب، شرکت های دانش بنیان را نابود می کند

دکتر علیرضا چیذری معتقد است: قانون مناقصلات و امتیاز بندی هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با شرط پایه نصب تجهیزات پزشکی در حال نابودی شرکت های نوبنیان و دانش بنیان است و با سفارش های یکپارچه چند ده و چند صدتایی هر روز برخی از تولید کنندگان قدیمی را ثروتمندتر می کند.
تصویر مسئولان هیات امنای صرفه جویی ارزی به نقد ها توجه کنند/ هیات امنا با شرط پایه نصب، شرکت های دانش بنیان را نابود می کند

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر علیرضا چیذری گفت: قانون مناقصلات و امتیاز بندی هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با شرط پایه نصب تجهیزات پزشکی در حال نابودی شرکت های نوبنیان و دانش بنیان است و با سفارش های یکپارچه چند ده و چند صدتایی هر روز برخی از تولید کنندگان قدیمی را ثروتمندتر می کند.

علیرضا چیذری رییس هیات مدیره انجمن صنفی تامین تجهیزات پزشکی و دارویی در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون وضعیت فعلی رویکرد صنفی به خریدهای تجمیعی دولتی گفت: در هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران خریدهایمان، به الکتروشوک از تولید داخل، مانیتور علائم حیاتی و ونتیلاتور و تخت و سونوگرافی و برخی دستگاههای تصویر برداری و تنفسی منحصر شده است که این چرخش خریدها، فقط بین دو سه تا تامین کننده در هر رشته به طور مدام تکرار می‌شود.

هیات امنا با شرط پایه نصب، شرکت های دانش بنیان را هیچ حمایتی نمیتواند بکند

وی افزود: فرض کنیم یک شرکت که به تازگی دانش بنیان شده است و تولید با کیفیت، مجوز اداره تجهیزات و پروانه بهره برداری وزارت صمت را هم دارد؛ قصد دارد در مناقصه هیات امنا بیاید و رقیب بقیه شود؛ این شرکت، حتی اگر قیمتش، چندین درصد هم پایین تر از بقیه باشد، باید پایه نصب داشته باشد. برای مثال 500 تا از این دستگاه را نصب داشته باشد، تا هیات امنا مطمئن شود که خوب است و خرید کند.

چیذری خطاب به مسئولان هیات امنای صرفه جویی ارزی گفت: اگر مطمئن نیستید که این دستگاه خوب است، چرا مقام بالا دستی شما، که اداره تجهیزات پزشکی و وزارت بهداشت است، به این دستگاه پروانه بهره برداری، تولید و توزیع داده است؟ و اگر وزارت بهداشت را قبول ندارید، پس ماهیت احکام هیات از کجاست ؟. با این شرط عجیب هیات امنا در حال شرکت های نوبنیان و دانش بنیان در حال محو است و با سفارش های یکپارچه چند ده و صد تایی و گاه در چند سال چند هزار تایی هر روز برخی از تولید کنندگان قدیمی را حاکم تر میکند.

چرا برای ونتیلاتور در زمان کرونا پایه نصب ملاک نبود؟

چیذری در ادامه خاطر نشان کرد: به فرض می گویید پایه نصب یک قانون عمومی است؛ پس چرا در زمان کرونا، تعداد زیادی ونتیلاتور، از کسی خریداری کردید که هیچ پایه نصبی نداشت؟ درصورتی‌که واردات و تولید، می‌توانستند با پایه نصب مناسب و به همان قیمت، برای شما تجهیزات را تامین کنند

وی گفت: یکی از آسیبهای بزرگی که بنده، از خرید ونتیلاتور، در زمان کرونا در خاطر دارم، این است که اگر پول خرید همین ونتیلاتور ها، صرف خرید واکسن می‌شد‌ چنین آمار بالای تلفات انسانی رخ نمی‌داد. 85 درصد از افرادی که واکسن زدند، هیچوقت در CCU و ICU نرفتند، مگر اینکه نقص ایمنی داشتند ؛ اما 85 درصد از افرادی که کرونا گرفتند و از دستگاه ونتیلاتور استفاده کردند، از دنیا رفتند و اینجا اهمیت پیشگیری به جای درمان مشخص می‌شود.

از لحظه ثبت سفارش تا توزیع تجهیزات پزشکی رصد می شویم

چیذری خاطرنشان کرد: یک تولید کننده که حتی با ارز ترجیحی، کالا را وارد می‌کند؛ مگر می‌تواند خارج از سیستم نظارتی وزارت بهداشت عرضه کند و بفروشد؟ اینکه گندم، آرد و یا تن ماهی نیست! از ورود ، ترخیص، انبار، توزیع تا مصرف زیر نظر بازرسان و ناظران و سامانه های برخط سازمان غذا و دارو است .

وی تاکید کرد: جالب این است ارزی که سال گذشته به تجهیزات پزشکی داده شده، بیشتر از امسال است. اما هر سال از نرخ ارز حمایتی، نسبت به سال، قبل کم کرده اند. بنابراین اگر کمبودی به وجود نیامده است، نشان دهنده مدیریت است و اگر کاستی هم در میان بوده بابت ارز است.

انحراف ارزی در مواد اولیه و نهاد های تولیدی بوجود می آید نه واردات محصول ساخته شده کامل !

عضو اندیشکده عالی صادرات گفت : مقدار ارزی که برای کالا و نهادهای تولید هزینه کرده‌ایم بسیار بیشتر شده است. انحراف در کالا و مواد اولیه، چون قابل شمارش بر تعداد محصول تولیدی نیست، می تواند بسیار بیشتر باشد، دلیل آن هم واضح است.

چیذری خاطر نشان کرد: برای مثال چای دبش، متقلب بوده و مواد اولیه‌اش برابر با ثبت سفارش نبوده و کیفیت مناسبی نداشته است. انحراف در مواد اولیه و نهاد های تولیدی خیلی راحت تر از کالای نهایی به‌وجود می آید در صورتی که کالاهای تامین شده در حوزه سلامت توسط LOT Number ، تعداد و قیمت گذاری و برچسب اصالت و انبار مجازی از تامین کننده ابتدایی تا نهایی رویت دقیق می‌شود.

در تجهیزات پزشکی و دارویی قاچاق معکوس نداریم

عضو هیات مدیره انجمن مرآت تاکید کرد: اگر قاچاق معکوس در حوزه تجهیزات پزشکی وجود داشت و تقاضای کاذب بوجود می‌آمد، لازم به صرف ارز بیشتری بود. مثلا به جای 2 میلیارد دلار، 3 میلیارد دلار باید تخصیص میدادیم؛ آن‌وقت می‌گفتیم 1 میلیاردش خارج شده و این تقاضای کاذب است. درصورتی‌که ارز را کم کرده اند، که کمبود هم به همان نسبت زیاد شد. این مسئله نشان دهنده این است که قاچاق معکوسی وجود ندارد، چون کالای نهایی، در تجهیزات و ملزومات پزشکی، از ورود تا کارگزاری در بدن بیمار، رصد می شود.

وی تاکید کرد: جمعیت کشور ما و ترکیه برابر است. ترکیه هم مانند ایران، واردات کالا و تجهیزات پزشکی دارد؛ اما از ما میزان وارداتشان بسیار بیشتر است و این عدد برای ما 1.5 میلیارد است. کجای این مورد قاچاق معکوس است؟ بله، من قاچاق را قبول دارم ولی از خارج به داخل است و نه برعکس!

لوازم پزشکی تشخیصی و لیزرهای قاچاق در بازار بیداد می‌کنند

وی ادامه داد: همان‌طور که در بازار می‌بینید، انواعی از تجهیزات پزشکی تشخیصی، قاچاقی هستند؛ چون مجوز به آن ها داده نمی‌شود. لیزرهای قاچاق بیداد می‌کند، زیرا مانند دستگاه های مکمل درمان، مجوز و ارز ندارند. داروهایی مثل برخی از واکسن ها که پرمتقاضی‌اند مانند واکسن گارداسیل ۹ ظرفیتی، معکوس به ایران می‌آیند.

چیذری در پایان تاکید کرد: حرف بنده این است، اینکه جامه‌ی سپید به تن تولید بپوشانیم و در مقابل به واردات، به بهانه‌ی اینکه ارز می‌برد، جامه‌ی سیاه بپوشانیم درست نیست. باید بدانیم که اتفاقا جامعه‌ی واردات سپید است، چرا که از ورود تا توزیع همیشه رصد می‌شود. در این مملکت، اصولا بیشترین انحراف ارزی در واردات نهاده های تولید و مواد اولیه به وجود می‌آید.

منبع: پُرسون

741725