غلامعلی حداد عادل:

ایران، یک تمدن علمی بزرگ است

غلامعلی حداد عادل در مراسم بزرگداشت «اخوینی بخاری»، پزشک نامدار ایرانی که امشب، سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه در «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی» برگزار شد، اظهارکرد: ایران، یک تمدن علمی بزرگ است و فرهنگی ریشه‌دار دارد. دانشگاه جندی‌شاپور، مرکزی برای پرورش دانشمندان به ویژه اطبا بود و این مرکزی آموزشی با ظهور اسلام در ایران گسترش یافت.

تصویر ایران، یک تمدن علمی بزرگ است

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت:‌پس از اختراع ماشین چاپ، اروپایی‌ها به چاپ کتب روی آورند. بررسی کتب چاپ شده در آن بازه زمانی بیانگر این است که با استثنا قلمداد کردن کتاب مقدس، کتاب «قانون» ابن‌سینا بیشترین تعداد چاپ را دارد.

به گزارش ایسنا، غلامعلی حداد عادل در مراسم بزرگداشت «اخوینی بخاری»، پزشک نامدار ایرانی که امشب، سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه در «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی» برگزار شد، اظهارکرد: ایران، یک تمدن علمی بزرگ است و فرهنگی ریشه‌دار دارد. دانشگاه جندی‌شاپور، مرکزی برای پرورش دانشمندان به ویژه اطبا بود و این مرکزی آموزشی با ظهور اسلام در ایران گسترش یافت.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بزرگان بسیاری در عرصه علم پزشکی کشور ظهور کرده‌اند، توضیح داد: بزرگانی که در عرصه علم پزشکی کشور ظهور و بروز کرده‌اند، شهرت جهانی دارند و افتخاری برای کشور به حساب می‌آیند.

وی با اشاره به اختراع ماشین چاپ در اروپا توضیح داد: پس از اختراع ماشین چاپ، اروپایی‌ها به چاپ کتب روی آورند. بررسی کتب چاپ شده در آن بازه زمانی بیانگر این است که با استثنا قلمداد کردن کتاب مقدس، کتاب «قانون» ابن‌سینا بیشترین تعداد چاپ را دارد.

حدادعادل با بیان اینکه «زکریای رازی» از دیگر چهره‌های مطرح عرصه پزشکی ایران به حساب می‌آید، افزود: زکریای رازی، سر سلسله پزشکان مسلمان ایرانی به حساب می‌آید و کتاب «الحاوی» را به رشته تحریر درآورده است.

وی ادامه داد: پزشکان بسیاری طی تاریخ کشور ارائه خدمت کرده‌اند و اخوینی بخاری از چهره‌های مطرح عرصه پزشکی به حساب می‌آید. «هدایة المتعالمین فی الطب»،کتاب اخوینی بخاری است که زبان فارسی به رشته تحریر درآمده است. کتاب «هدایة المتعالمین فی الطب» از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ چرا که نویسنده این کتاب اولین شخصی است که یک کتاب مفصل در ارتباط با طب نوشته است. نکته مهم و اساسی این است که کتاب «هدایة المتعالمین فی الطب» حدود ۵۰ سال قبل از شاهنامه فردوسی نوشته شده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به زندگی اخوینی بخاری گفت: اطلاعات زیادی درباره زندگی شخصی اخوینی بخاری در دست نداریم. به گفته این دانشمند، وی از شاگردان «ابوالقاسم مقانعی» بوده که ازشاگردان حکیم زکریای رازی است.

حداد عادل با بیان اینکه کتاب «هدایة المتعالمین فی الطب» از دو منظر اهمیت دارد، افزود: این کتاب از دو منظر «پزشکی» و «زبان فارسی» اهمیت دارد. کتاب «هدایة المتعالمین فی الطب» پس از کتاب «الابنیه عن حقایق الادویه»، دومین کتاب درباره پزشکی به زبان فارسی است که در اختیار داریم. کتاب «الابنیه عن حقایق الادویه» در کتابخانه ملی اتریش نگهداری می‌شود.

وی درباره کتاب «هدایة المتعالمین فی الطب» توضیح داد: «مجتبی مینویی» کتاب اخوینی بخاری را حدود ۸۰ سال پیش در مجله «یغما» معرفی کرد. نسخه اصلی این کتاب در کشور انگلستان است و بررسی‌ها بیانگر این است که این نسخه را «فرهاد میرزای قاجار» در اختیار داشته است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره تصحیح این کتاب گفت: جلال متینی که از شاگردان مجتبی مینویی به حساب می‌آید، تصحیح کتاب «هدایة المتعالمین فی الطب» به عنوان رساله دکتری خود برعهده می‌گیرد. تصحیح کنب خطی به ویژه کتب با موضوع طب، کار بسیار سخت و دشوار است. کتاب «هدایة المتعالمین فی الطب» در سال ۱۳۴۴ برای نخستین‌بار منتشر شد.

منبع: ایسنا

741713