تصویب ۶۶۰ هزار میلیارد ریال طرح سرمایه‌گذاری در ارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه سازمان در راستای جذب سرمایه‌گذاری اقدام به تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری و معرفی آن در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها کرده است، اعلام کرد: در نتیجه‌ این معرفی، سال گذشته ۶۶۰ هزار میلیارد ریال طرح‌ سرمایه‌گذاری متقاضیان در کمیسیون اقتصادی سازمان به تصویب رسید.
تصویر تصویب ۶۶۰ هزار میلیارد ریال طرح سرمایه‌گذاری در ارس

به گزارش سایت خبری پرسون، مجید کیانی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این میزان سرمایه گذاری به نسبت ۲ سال قبل ۹ برابر افزایش را نشان می‌داد و عملیات اجرایی بسیاری از این طرح‌ها با تخصیص زمین آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اتمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سال آینده شاهد تولید، صادرات و اشتغال‌زایی بیشتر در این منطقه خواهیم بود.

کیانی، یکی از مشکلات اساسی منطقه آزاد ارس را نبود زمین جهت واگذاری به سرمایه‌گذاران عنوان کرد و یادآور شد: با پیشنهاد سازمان بازرسی و تشکیل کارگروه ویژه، زمین‌هایی که سال‌ها قبل واگذار شده و در آن‌ها سرمایه‌گذاری انجام نشده بود، خلع ید شده و به سازمان بازگشت و علاوه بر آن ۷۱۰ هکتار زمین در محدوده‌های جلفا و خداآفرین جهت واگذاری به سرمایه‌گذاران آماده‌سازی شد که زیرساخت‌های آن نیز با تخصیص بودجه و همزمان با واگذاری و بهره‌برداری از واحدها به مرور تکمیل خواهد شد.

وی با بیان این‌که اقتصاد گردشگری ارس در طول ۲ سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در کنار ثبت جهانی ژئوپارک ارس و کاروانسرای خواجه‌نظر، بهره‌مندی از ساحل رود ارس به‌ عنوان نماد این منطقه مورد توجه قرار گرفت و در این راستا پیاده راه سلامت احداث و با تقویت امکانات جوار رود ارس، مجوز جزیره گردشگری اخذ شد.

کیانی با اعلام این‌که سال گذشته بیش از سه میلیون خودرو با پلاک غیربومی وارد منطقه آزاد ارس شد، خاطرنشان کرد: تقویت زیرساخت‌های گردشگری در بخش تفریحی و هدایت مسافران به‌ سمت سایت‌های ژئوپارک جهانی ارس و از همه مهم‌تر آشناسازی جوامع محلی با ژئوپارک، می‌تواند بر مدت اقامت گردشگران بیفزاید که در این راستا امکانات و زیرساخت‌ها در ژئوسایت‌ها تقویت یافته و سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری درحال انجام است.

وی با بیان این‌که افزایش ورود مسافر در سالجاری با کار عمرانی ترافیک درون‌ شهری ارس مدیریت شد، افزود: احداث میدان خانواده، ژئوپارک و خیابان جاده ساحلی در ایام اوج سفر منجر به کاهش ترافیک سنگین در جلفا شد و رضایت اهالی و گردشگران نسبت به گذشته بهبود یافت.

کیانی، زیباسازی شهری را نشانه‌ توسعه خواند و گفت: افزایش نورپردازی و روشنایی، ایجاد حصار کارگاهی برای تعدادی از مجتمع‌های نیمه‌تمام، اجرای دیوار سبز در حول میدان خانواده و مجتمع مسکونی راه‌آهن و افزایش نمادهای شهری اقداماتی بود که برای ارتقای زیبایی بصری شهر انجام شد.

وی از افزایش بودجه گردشگری منطقه در سال‌ گذشته و جاری به نسبت سال‌های قبل خبر داد و تاکید کرد: تعداد برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و گردشگری منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی سازمان با تخصیص اعتبار به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.‌

وی، هدف از اجرای پروژه‌هایی چون احداث مجموعه ورزش‌های ساحلی ارس را تقویت اقتصاد گردشگری عنوان کرد و گفت: مجموعه ورزش‌های ساحلی با ظرفیت ۲ هزار تماشاگر برای میزبانی از رویدادهای ملی و بین‌المللی و تقویت گردشگری ورزشی درحال احداث است.

صادرات ۱۷۲ میلیون دلاری از ارس

وی اعلام کرد: میزان صادرات تولیدات ارس بر اساس آمار رسمی در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۹ میلیون دلار، سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۰ میلیون دلار، سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۴۷ میلیون دلار و سال گذشته ۱۷۲ میلیون دلار بود.‌

کیانی با بیان اینکه صادرات برخی مناطق آزاد چشمگیر نیست و با محاسبه تعداد گردشگران خارجی، عدد صادرات خدمات گردشگری را اعلام می‌کنند، گفت: ۱۷۲ میلیون دلار صادرات قطعی ارس در سال گذشته، عدد صادرات تولیدات منطقه است .

وی با اشاره به اینکه چنانچه همانند سایر مناطق عدد ورود مسافر خارجی هم تحت عنوان صادرات خدمات گردشگری اضافه شود مجموع صادرات ارس زیادتر از این رقم است، گفت: برای نمونه تنها در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۲ هزار مسافر خارجی از مرز نوردوز وارد منطقه شدند.

کیانی با اعلام اینکه در طول ۲ سال گذشته ۶۶۶ هزار تن محصول در ارس تولید شد، خاطرنشان کرد: میزان تولیدات ارس به نسبت سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ که ۵۲۷ هزار تن محصول تولید شده بود، ۱۳۹ هزار تن افزایش یافت و ۳۱۹ میلیون دلار از تولیدات ارس نیز در طول ۲ سال گذشته به بیش از ۱۵ کشور صادر شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، تراز تجاری این منطقه آزاد تجاری صنعتی را مثبت اعلام کرد و ادامه داد: تراز تجاری هر منطقه بر اساس میزان واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات میزان صادرات تولیدات آن محاسبه می‌شود و عدد صادرات ارس بیشتر از واردات است.

کیانی با بیان اینکه واردات گمرک جلفا نیز ربطی به منطقه آزاد ندارد، از مدیران گمرک ایران خواست نسبت به تفکیک آمار و اصلاح عناوین گمرک جلفا و منطقه آزاد ارس اقدام کنند تا فعالان اقتصادی به خاطر سوءبرداشت و عدم اجرای معافیت مالیات بر ارزش افزوده متضرر نشوند.

وی ادامه داد: در طول ۲ سال گذشته برای ۵۸ واحد تولیدی صنعتی و ۱۶ واحد کشاورزی پروانه بهره‌برداری و مجوز تولید صادر شده است و ضمن ادامه تاسیس واحدهای جدید، سازمان درصدد رفع موانع برای افزایش ظرفیت تولید واحدهای موجود است و کاهش هزینه‌های صدور گواهی تولید، کاهش عوارض پذیره و پروانه ساخت، اخذ تفویض استاندارد و غذا و دارو در حمایت از تولید انجام شده است.

گفتنی است، منطقه آزاد ارس با ۷۱ هزار و ۸۰۰ هکتار گستره در محدوده جلفا، ایری و سیه رود، نوردوز، خداآفرین و قلی بیگلو و داشتن سه گمرک شامل جلفا، نوردوز و خداآفرین از ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و رونق اقتصادی استان برخوردار است و به عنوان صنعتی ترین مناطق آزاد کشور مطرح بوده و در مسیر توسعه صادرات و تجارت با کشورهای منطقه گام برمی دارد.

این منطقه علاوه بر ایفای نقش صنعتی و گردشگری با داشتن دشت‌های وسیع حاصلخیز، قرار گرفتن در مجاورت رودخانه مرزی و پرآب ارس و ۵۰۰ هکتار اراضی کشت گلخانه ای، در تولیدات و صادرات محصولات این حوزه قطب اصلی کشور و در پیشانی استان قرار داشته و به عنوان یکی از بازیگران اصلی تامین امنیت غذایی پیشتازی می کند.

منبع: ایرنا

741665