آداب زیارت به چه صورت است؟

فردی که برای رفتن به زیارت به تصمیم قطعی می‌رسد، نیت او هم شکل می‌گیرد. این نیت قلبی حال و هوای مثبتی را در فرد زائر ایجاد می‌کند و می‌توان گفت زیارت انسان از همان زمانی که نیت سفر می‌کند، آغاز می‌شود.
تصویر آداب زیارت به چه صورت است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، آداب زیارت، به مجموعه‌ای از اعمال، رفتارها و ادعیه‌ای گفته می‌شود که زائر را مهیای کسب بهره‌های معنوی بیشتر از زیارت خانه خدا یا اعتاب مقدس می‌کند. این آداب در یک دسته‌بندی کلی به دو بخش معنوی و ظاهری تقسیم‌بندی می‌شود. منظور از آداب معنوی یا باطنی یعنی مراقبت داشتن نسبت به رفتارها، اخلاقیات و قلبیات از بَدو نیت زیارت، در اثنای زیارت،‌ هنگام زیارت و پس از زیارت. منظور از آداب ظاهری، یعنی آن دسته از اعمال و رفتارهای واجب و مستحبی که زائر باید به آن مقید باشد و یا اعمال حرام یا مکروهی که باید از آنها اجتناب کند.

اولین نکته در آداب معنوی زیارت، «نیت» است که در قلب شکل می‌گیرد. فردی که برای رفتن به زیارت به تصمیم قطعی می‌رسد، نیت او هم شکل می‌گیرد. این نیت قلبی حال و هوای مثبتی را در فرد زائر ایجاد می‌کند و می‌توان گفت زیارت انسان از همان زمانی که نیت سفر می‌کند، آغاز می‌شود؛ از این جهت هر قدمی که برای تدارک سفر بر می‌دارد، دارای ثواب و حسنات فراوانی خواهد بود. از سدیر صَیْرفی نقل شده که می‌گوید: در محضر امام باقر علیه‌السلام نشسته بودیم که جوانی در مجلس از مرقد امام حسین یاد کرد. امام به او فرمود:

«مَا أَتَاهُ عَبْدٌ فَخَطَا خُطْوَةً إِلَّا کتِبَتْ لَهُ حَسَنَةٌ وَ حُطَّتْ عَنْهُ سَیئَة»؛ بنده‌ای به سوی این مرقد قدم برنمی‌دارد، مگر اینکه حسنه برایش نوشته شده و گناهی از او کنار گذاشته می‌شود. (کامل الزیارات, ج1, ص134)

این روایت را از دو بُعد می‌توان دید: 1. حرکت به سمت زیارت امام حسین علیه‌السلام 2. قدم برداشتن برای تدارک سفر زیارت.

در نیت زیارت، زائر می‌تواند چند هدف را دنبال کند:

تقرب به خداوند: هدف اصلی از زیارت، نزدیک شدن به خداوند و جلب رضایت اوست.

احترام به ائمه اطهار علیهم‌السلام: زائر باید نیت کند که با زیارت، احترام و محبت خود را به ائمه اطهار نشان دهد.

طلب شفاعت: زائر می‌تواند نیت کند که با زیارت، از این انوار مقدس درخواست شفاعت در نزد خداوند کند.

تجدید عهد: زائر باید نیت کند که با زیارت، عهد و پیمان خود را با ائمه اطهار علیهم‌السلام تجدید کند و از آنها پیروی حقیقی کند.

توبه و استغفار: زائر باید نیت کند که با زیارت، از گناهان خود توبه کرده و از خداوند طلب بخشش کند.

منبع: تسنیم

729588