ثواب زیارت اربعین از زبان معصومین(ع)

زیارت اربعین از بافضیلت‌ترین زیارت‌هاست و اکثر امامان و بزرگان دینی به تأثیرات و ثواب آن اشاره کرده‌اند.
تصویر ثواب زیارت اربعین از زبان معصومین(ع)

به گزارش سایت خبری پرسون، برای بیان هرچه بهتر فضیلت زیارت سالارشهیدان، امام حسین(ع) میتوان به اهمیت اربعین در روایات توجه کرد. از حدیث اربعین نووی و سند حدیث اربعین که بگذریم، به سخنان گهرباری میرسیم که هر یک به شکلی جایگاه زیارت کربلا و زائر این مکان مقدس را نشان میدهد. متن این احادیث را در ادامه میخوانید.

حدیث در مورد راهپیمایی اربعین

امام صادق(ع) فرمودند:

هر کس پیاده به نزد قبر حسین(ع) برود، خداوند، برای هر قدمش هزار حَسَنه می نویسد و هزار زشتکاری را از او می زُداید و او را هزار درجه، بالا می بَرد. (کامل الزیارات:ص 255 ح 381 و ص 392 ح 636)

مهمترین روایات درباره اربعین و جایگاه زیارت امام حسین (ع)

امام صادق (ع) فرمودند:

کسی که از شیعیان ما بوده و حسین (ع) را زیارت کند از زیارت برنگشته مگر آنکه تمام گناهانش آمرزیده می‌شود و برای هر قدمی که برمی دارد و هر دستی که بالا می‌رود و اسبش را حرکت داده و می‌راند هزار حسنه ثبت شده و هزار گناه محو گشته و هزار درجه مرتبه اش بالا می‌رود. (امالی طوسی، مجلس یازدهم، ص 317)

ثواب زیارت کربلا از زبان حضرت مهدی

امام زمان (عج) میفرمایند:

زیارت امام حسین (ع) در شب جمعه امان از آتش دوزخ در روز قیامت خواهد بود.(بحار الانوار، ج 53، ص 315)

حدیث درباره جایگاه زیارت امام حسین(ع)

امام جعفر صادق (ع) به صفوان شتردار می فرمایند :

امام صادق علیه السلام فرمودند:

آیا بهره ای از زیارت امام حسین (ع) داری؟ عرض کردم شما زیارتش می کنید فدای شما بشوم.

فرمودند:

چگونه زیارتش نکنم و حال آنکه هر شب جمعه خداوند به همراه ملائکه و انبیاء و اوصیاء است، به زیارتش می آیند، عرض می آیند، عرض کردم، فدایت شوم پس در هر جمعه که زیارتش کنیم، زیارت پروردگار را نیز درک می کنیم.

فرمودند:

بله ای صفوان آن را ملزم باش تا اینکه برایت زیارت قبر امام حسین (ع) نوشته شود و این تفضیل است، و این تفضیل است. (وسائل الشیعه, جلد 14, صفحه 480)

حدیث امام صادق در مورد پیاده روی اربعین

امام جعفر صادق (ع)

زائر امام حسین (ع) شفیع صد نفر در روز قیامت می باشد کسانی که آتش دوزخ بر ایشان واجب شده است و کسانی که در دنیا از مسرفین بودند.(مستدرک الوسائل, جلد 10, صفحه 253)

ثواب زیارت امام حسین(ع)

امام رضا (ع) فرمودند:

هر کس اباعبدلله (ع) را کنار شط فرات زیارت کند، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرش زیارت کرده است.(تهذیب‏ الأحکام جلد 6, صفحه 46)

امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند :

هر که می خواهد در جوار پیامبرش(ص) و جوار امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه (ع) باشد، زیارت امام حسین علیه السلام را رها نکند. (وسائل الشیعه, جلد 14, صفحه 425)

امام موسی کاظم (ع) می فرمایند:

کمترین ثوابی که به زائر امام حسین (علیه السلام) در کرانه فرات داده می‏شود این است که تمام گناهان مقّدم و مؤخّرش بخشوده می‏شود. بشرط اینکه حقّ و حرمت ولایت آن حضرت را شناخته باشد.(مستدرک الوسائل، جلد 10 صفحه 236، به نقل از کامل الزیارات، صفحه 138)

منبع: نمناک

728579