ارزیاب‌های یونسکو به ژئوپارک قشم می‌آیند

مدیر ژئوپارک جهانی قشم از ارزیابی دوره‌ای یونسکو از این ژئوپارک در فاصله ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۴ خبر داد و گفت: ژئوپارک جهانی قشم آماده استقبال از ارزیاب‌های شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو است.
تصویر ارزیاب‌های یونسکو به ژئوپارک قشم می‌آیند

به گزارش سایت خبری پرسون، سجاد اشگرف اظهار کرد: ژئوپارک‌های جهانی یونسکو با هدف تمدید جایگاه آنها در فهرست شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو و ارائه کارت سبز به آنها، هر چهار سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند، که با توجه به محدودیت‌های کرونا، ارزیابی ژئوپارک جهانی قشم، با تعویق زمانی، در سال ۱۴۰۱ انجام شد و اکنون پس از گذشت دو سال، طبق اعلام شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو قرار است دوره ارزیابی ژئوپارک جهانی قشم در فاصله ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۴ (اواخر تابستان و یا اوایل پاییز) با سفر ارزیاب‌های یونسکو به جزیره قشم، انجام شود.

مدیر ژئوپارک جهانی یونسکو در جزیره قشم گفت: این ژئوپارک آماده استقبال از ارزیابی‌های شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو است.

اشگرف درباره شرایط این ژئوپارک جهانی اظهار کرد: براساس سنجشی که انجام شده، وضعیت کلان این ژئوپارک خیلی خوب است و از برخی شاخص‌های شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو، یک گام جلوتر است، از جمله در مدیریت مشارکت جامعه محلی، ترویج دانش بومی و مشارکت زنان، که می‌تواند به عنوان الگوی موفق ژئوپارک‌های یونسکو باشد، اما در یکسری از زیرساخت‌ها به حمایت بیشتری نیاز است.

ژئوپارک قشم از سال ۱۳۸۵ به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو درآمد و تا پیش از آنکه این شبکه به طبس و ارس رأی مثبت بدهد، تنها ژئوپارک جهانی ایران و خاورمیانه بود. این ژئوپارک که مساحت محدودتری به نسبت حال حاضر داشت، در سال ۱۳۹۱ به دلیل ناتوانی در انجام معیارهای ثبت جهانی، کارت قرمز گرفت و از این شبکه خارج شد. در سال ۱۳۹۶ پس از رفع معایب و اصلاح مدیریت، دوباره در شبکه ژئوپارک‌های یونسکو پذیرفته شد و اکنون یکی از باسابقه‌ترین ژئوپارک‌های غرب آسیا و خاورمیانه شناخته می‌شود. این ژئوپارک در جلسه شورای عالی یونسکو که شهریور ۱۴۰۱ در تایلند برگزار شد، کارت سبز این شورا را گرفت و درفهرست ژئوپارک‌های جهانی تا امروز ماندگار شده است.

ژئوپارک ارس که پرونده آن از سال ۱۳۸۷ باز شده بود، در شهریورماه ۱۴۰۱ تایید یونسکو را برای ثبت جهانی دریافت کرد و در بهار ۱۴۰۲ حکم تنفیذ آن از سوی شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو اهدا شد. شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو در آذرماه سال ۱۴۰۱ نیز به ژئوپارک طبس رأی مثبت دادند.

منبع: ایسنا

728692