پوتین به آمریکا هشدار داد

رئیس جمهور روسیه به واشنگتن هشدار داد که مسکو، پایبندی خود به تعلیق یکجانبه استقرار تسلیحات ضربتی میان‌برد و با برد کوتاه‌تر را در صورت ظاهر شدن موشک‌های دوربرد آمریکایی در آلمان متوقف خواهد کرد.

تصویر پوتین به آمریکا هشدار داد

به گزارش سایت خبری پرسون، ولادیمیر پوتین این سخنان را روز یکشنبه در آیین گرامیداشت سالروز تشکیل نیروی دریایی روسیه که با رژه نیروهای این کشور همراه بود، بیان کرد.

بنا بر گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین شماری از فرماندهان نیروی دریایی برخی کشورها نیز حضور داشتند. دریادار عبدالملکی معاون بازرسی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در رأس هیأتی به دعوت فرمانده نیروی دریایی روسیه در این آیین شرکت کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در این آیین گفت: استقرار سامانه‌های موشکی دوربرد آمریکا در خاک آلمان از سال ۲۰۲۶ میلادی، تأسیسات دولتی و نظامی روسیه و همچنین مراکز اداری، صنعتی و زیرساخت‌های دفاعی این کشور در محدوده عملیاتی هدف این تسلیحات خواهد بود.

پوتین تصریح کرد: مدت‌ زمانی که این موشک‌ها به خاک روسیه می‌رسند، حدود ۱۰ دقیقه خواهد بود؛ موشک‌هایی که ممکن است در آینده به کلاهک هسته‌ای نیز مجهز شوند.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: اگر ایالات متحده آمریکا چنین طرح‌هایی را اجرا کند، به تعلیق یک‌جانبه استقرار سلاح‌های ضربتی میان‌برد و کوتاه‌تر، از جمله افزایش توانمندی‌های نیروهای ساحلی نیروی دریایی‌مان ادامه نمی‌دهیم.

پیش از این، سرویس مطبوعاتی کاخ سفید دهم جولای ۲۰۲۴ (۱۸ تیرماه ۱۴۰۳) اعلام کرد که ایالات متحده در سال ۲۰۲۶ میلادی استقرار موشک‌ها با توان هدف‌ قرار دادن اهداف در مسافتی بیشتر از آنچه در حال حاضر در سراسر اروپا مستقر است را در آلمان آغاز خواهد کرد.

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن در واکنش به این تصمیم گفت: این طرح ها احتمال مسابقه تسلیحاتی موشکی را افزایش می دهد و می تواند به تشدید کنترل نشده منجر شود.
پیش از این، صدراعظم آلمان گفته است که برای جلوگیری از استقرار موشک های آمریکایی، روسیه باید به درگیری در اوکراین پایان دهد.

اولاف شولتس در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین، استقرار موشک‌های آمریکایی در خاک آلمان از سال ۲۰۲۶ میلادی را عاملی بازدارنده توصیف کرد و گفت:‌ اولین کاری که روسیه باید انجام دهد این است که جنگ تهاجمی علیه اوکراین را متوقف کند و از تلاش برای فتح کل این کشور دست بردارد.

وی همچنین گفت:‌ ایده تجهیز نیروهای مسلح آلمان به سلاح‌های هسته‌ای را پوچ می‌داند.

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا به دنبال تحمیل شکست راهبردی به روسیه هستند؛ موضوعی که مقام‌های روس تأکید کرده‌اند محقق نخواهد شد.

منبع: ایرنا

728409