درخواست چین برای لغو تحریم های آمریکا

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در لائوس گفت که پکن به کمک به مذاکرات صلح درباره اوکراین و درخواست آمریکا برای توقف تحریم های یکجانبه ادامه خواهد داد.

تصویر درخواست چین برای لغو تحریم های آمریکا

به گزارش سایت خبری پرسون، در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است؛ وانگ یی در این دیدار گفت که موضع چین در قبال مسئله اوکراین صریح و آشکار است. ما به ترویج گفت و گوی صلح آمیز ادامه خواهیم داد. آمریکا باید از سوء استفاده از تحریم های یکجانبه و زورگویی دست بردارد.

وزیر خارجه چین تصریح کرد که پکن تهمت، "شواهد ساختگی" و باج خواهی را نمی پذیرد.

وی تاکید کرد: ما برای حفظ منافع اساسی و حقوق مشروع خود اقدامات قاطع و مؤثری انجام خواهیم داد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در دیدار با وانگ یی، همتای چینی خود، نگرانی های واشنگتن در مورد اقدامات پکن در قبال تایوان و ادعای حمایت چین از جنگ روسیه در اوکراین را تکرار کرد.

وزرای خارجه آمریکا و چین به مدت یک ساعت و ۲۰ دقیقه در حاشیه یک اجلاس منطقه ای در لائوس، در ششمین دیدار خود از ژوئن ۲۰۲۳، زمانی که بلینکن به نشانه بهبود روابط تیره بین دو اقتصاد بزرگ جهان از پکن بازدید کرد، گفتگو کردند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت، بلینکن، که پیش از این از چین به دلیل تشدید تنش‌های دریایی با فیلیپین انتقاد کرده بود، به طور گسترده با وانگ یی در مورد اقدامات "تحریک آمیز" اخیر پکن در اطراف تایوان گفتگو کرد.

این مقام گفت که این اقدامات شامل محاصره شبیه سازی شده در جریان تحلیف لای چینگ-ته رئیس جمهور تایوان، است.

به گفته این مقام، بلینکن و وانگ توافق کردند که به پیشرفت در روابط نظامی کشورهایشان ادامه دهند، اما درباره مذاکرات کنترل تسلیحات هسته ای که چین در اعتراض به ارائه تسلیحات واشنگتن به تایوان آن را متوقف کرده است، گفتگو نکردند.

این مقام به خبرنگارانی که با بلینکن سفر می کردند، گفت: "در هر گفتگویی تایوان موضوعی است که بیشترین اهمیت را پیدا می کند. پکن تایوان را یک مسئله داخلی چین می داند. "

این مقام گفت که وزرای خارجه آمریکا و چین تاریخی برای دیدار بعدی خود تعیین نکردند.

بلینکن در حال سفر به شرق آسیا است تا با وجود عدم اطمینان سیاسی در داخل، به کشورهای نزدیک به چین نسبت به تعهد آمریکا اطمینان دهد.

منبع: ایرنا

728284