لیزر موهای زائد و نازایی چه ارتباطی با هم دارند

از بین بردن موهای زائد یک روش زمان بر است و به چندین جلسه نیاز دارد تا نتیجه دلخواه خود را دریافت کنید. به همین دلیل، ممکن است سوالات زیادی در مورد عوارض آن برای شما پیش بیاید.
تصویر لیزر موهای زائد و نازایی چه ارتباطی با هم دارند

به گزارش سایت خبری پرسون، آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟ این سوالی است که برای همه افرادی که قصد لیزر کردن موهای زائد خود را دارند پیش می‌آید. در این روش از پالس‌های لیزر استفاده می‌شود که به فولیکول‌های مو برخورد کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. از بین بردن موهای زائد یک روش زمان بر است و به چندین جلسه نیاز دارد تا نتیجه دلخواه خود را دریافت کنید. به همین دلیل، ممکن است سوالات زیادی در مورد عوارض آن برای شما پیش بیاید.

آیا لیزر بیکینی در بانوان به تخمدان‌ها آسیب می‌رساند؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که لیزر موهای زائد بدن آسیب‌های زیادی به بدن وارد می‌کند. جدا از سوال آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود، ممکن است سوال دیگری هم برای شما پیش بیاید که آیا امکان آسیب به تخمدان‌ها در این نوع روش از بین بردن موهای زائد وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اشعه‌های به کار رفته در دستگاه‌های لیزر عمق نفوذ کمی دارند و نمی‌توانند به اندام‌های داخلی شما مانند تخمدان‌ها نفوذ کنند. به همین دلیل، هیچ آسیبی تخمدان‌های شما را تهدید نخواهد کرد. لایه‌های عضلانی شکم از حفره شکمی محافظت می‌کنند. در نتیجه، انرژی لیزر به بافت‌های زیر پوستی وارد نخواهد شد.

آیا لیزر موهای زائد می‌تواند مانع از بارداری شود؟

لیزر موهای زائد نمی‌تواند مانع از بارداری شود. تنها ناحیه‌ای که تحت تاثیر اشعه لیزر قرار می‌گیرد، رنگدانه، سطح پوست و فولیکول‌های مو است. لیزر نمی‌تواند بیش از این به داخل بدن و اندام‌های تولید مثل نفوذ کند. بنابراین، می‌توانید مطمئن باشید که لیزر موهای زائد تاثیری بر توانایی شما در باردار شدن نخواهد داشت. اگر در حال اقدام برای بارداری هستید، بهتر است قبل از انجام لیزر با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

چند ماه قبل از بارداری نباید لیزر کرد؟

به طور کلی، لیزر قبل از بارداری برای سلامتی شما خطری ندارد، اما لازم است که در این باره نکاتی را رعایت کنید تا هیچ مشکلی برای شما به وجود نیاید. در اغلب بانوان حداقل تعداد جلسات مورد نیاز برای دریافت نتایج 4 جلسه است که بهتر است از تاریخ شروع فرآیند لیزر تا اقدام برای بارداری ده تا دوازده ماه صبر کنید. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که از لیزر موهای زائد به مدت سه تا شش ماه تا زمان بارداری خودداری کنید.

این امر معمولا دو دلیل دارد که به شرح زیر هستند:

  • ممکن است با انجام لیزر قبل از بارداری موهای زائد شما به صورت موقت از بین برود، اما با بارداری و تغییرات هورمونی همراه آن رشد موها افزایش یافته و لیزر شما بی فایده شود. در نتیجه، باید جلسات بیشتری مراجعه کرده و هزینه بالاتری نیز بپردازید.
  • دلیل دیگر این مسئله امکان آسیب رسیدن به پوست در هنگام لیزر است. در این صورت پوست به زمان زیادی نیاز دارد تا به طور کامل ترمیم یابد. در این موقعیت بهتر است که سه تا شش ماه منتظر بمانید تا اگر به پوست شما آسیبی رسیده، درمان شده تا از ایجاد عوارض در دوران بارداری جلوگیری شود.

زمان مناسب لیزر موهای زائد بعد از بارداری چه وقتی است؟

اگر قصد دارید تا در آینده خانواده خود را گسترش دهید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چه مدت بعد از بارداری می‌توان جلسات لیزر را از سر گرفت؟ تغییرات هورمونی در بارداری یکی از عوارض اجتناب ناپذیر است که همه بانوان با آن مواجه می‌شوند. معمولا زمانی که زایمان می‌کنید و بارداری پایان می‌یابد، می‌توانید برای لیزر موهای زائد اقدام کنید. زمان مورد انتظار برای شروع جلسات معمولا سه ماه است تا هورمون‌ها دوباره به صورت طبیعی در بدن تولید شوند.

برای برخی بانوان این زمان بیشتر است و بهتر است شش تا هشت ماه صبر کنند. دلیل این امر تغییرات هورمونی بیشتری است که آن‌ها در دوران بارداری تجربه کرده‌اند. همچنین بعد از بارداری دوران شیردهی آغاز می‌شود که با افزایش سطح پرولاکتین ممکن است انجام جلسات لیزر درمانی تا پایان شیردهی به تعویق بیفتد. با این حال برای شروع لیزر بسیار مهم است که با پزشک خود در ابتدا مشورت‌های لازم را انجام دهید.

آیا لیزر موهای زائد در بارداری امکان پذیر است؟

اکثر پزشکان و متخصصان لیزر موهای زائد در بارداری را توصیه نمی‌کنند. اشعه لیزر نمی‌تواند روی تخمدان‌ها تاثیر بگذارد، اما در مورد بارداری این موضوع متفاوت است. هیچ مطالعه‌ای تا به حال ایمن بودن لیزر در دوران بارداری را تایید نکرده است. در دوران بارداری معمولا به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است رشد موهای زائد در تمامی نواحی بدن افزایش پیدا کند.

به همین دلیل، امکان دارد که برای موهای زائد که در دوران بارداری رشد کرده‌اند، تصمیم به لیزرموهای زائد بگیرید. در اکثر اوقات بعد از بارداری موهایی که در ناحیه سینه‌ها و شکم رشد کرده‌اند خود به خود می‌ریزند. بنابراین، اگر تا پایان بارداری صبر کنید به احتمال زیاد به لیزر نیاز پیدا نخواهید کرد. احتمال برگشت موهای لیزر شده در دوران بارداری یکی از نگرانی‌هایی است که بانوان با آن مواجه می‌شوند.

لیزر موهای زائد در بارداری خطرناک است؟

لیزر، فولیکول‌های مو را گرم می‌کند، بنابراین هیچ اطمینانی وجود ندارد که این امر به جنین آسیب نزند. معمولا این خطرات ممکن است در دوران بارداری شما را تهدید کنند:

  • سه ماهه اول: در همه بانوان سه ماهه اول بسیار حیاتی است و اگر لیزر موهای زائد را انجام دهید، ممکن است خطر نواقص مادرزادی و سقط جنین را افزایش دهید.
  • سه ماهه دوم: در این مدت با این که ایمنی بیشتر است، اما هنوز هم احتمال سوختن و جای زخم وجود دارد.
  • سه ماهه سوم: خطر زایمان زودرس ممکن است در این مدت به وجود بیاید.

مروری بر نکات مهم لیزر و ارتباط آن با نازایی

لیزر یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن موهای زائد است. با این حال، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟ با توجه به شواهد نمی‌توان این موضوع را ثابت کرد. با این حال، بهتر است جوانب احتیاط را رعایت کرده و در دوران بارداری و قبل و بعد از آن از لیزر موهای زائد خودداری کنید.

منبع: برترین ها

728151