دادستان تهران:

هزار میلیارد ریال از مطالبات مردم در پرونده‌های قضایی وصول شد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تهران از وصول ۱۱۳ هزار میلیارد از مطالبات مردم در پرونده‌های قضایی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در این سال همچنین با تلاش دادستان تهران ۴۵ واحد تولیدی احیا و ۶۴۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی رفع تصرف شد.
تصویر هزار میلیارد ریال از مطالبات مردم در پرونده‌های قضایی وصول شد

به گزارش سایت خبری پرسون، علی صالحی، دادستان تهران در تشریح اقدامات دادستانی تهران اظهار کرد: جلسه دیدار و ملاقات با اقشار مختلف مردم در سال ۱۴۰۲ در ۴۵ نقطه از شهر تهران و به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مساجد مناطق مختلف تهران برگزار شد. ضمن اینکه روز‌های چهارشنبه هر هفته در دادسرای مرکز تهران صرفاً به ملاقات مردمی و رسیدگی به درخواست و شکایات آنان اختصاص دارد.

وی افزود: علاوه بر این معاونان دادستان در نواحی مختلف شهر تهران یک روز از هفته را به این امر مهم اختصاص دادند. مسئولان دادستانی تهران همچنین در سایر روز‌های هفته نیز پذیرای مراجعان بوده و پاسخگوی مشکلات آنان هستند چرا که ما خود را سرباز و خدمتگزار مردم می‌دانیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تهران از برگزاری ملاقات‌های مردمی دادستان و معاونین وی در هر ماه یکبار در مناطق مختلف تهران خبر داد و تصریح کرد: بر این اساس در سال ۱۴۰۲ در ۹۷۴ نوبت ملاقات مردمی با حضور مسئولین دادسرای تهران برگزار شد.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که دغدغه ریاست قوه قضاییه و نیز مردم است بحث کاهش اطاله دادرسی است، عنوان کرد: این موضوع به صورت جدی در دادستانی تهران دنبال می‌شود و در حوزه‌های مختلف و به صورت مداوم پیگیری و بر کاهش اطاله دادرسی نظارت می‌شود. همکاران ما در مجموعه نظارت و بازرسی دادستانی تهران به صورت منظم و مستمر در دادسرای تهران و شهرستان‌ها حضور داشته و بر این امر نظارت کافی را دارند.

کاهش ۴۵ درصدی پرونده‌ها در دادسرای تهران

وی ادامه داد: نظارت سیستمی با برنامه و دقیق توسط همکاران ما در دادسرای تهران صورت می‌گیرد؛ چرا که ریاست قوه قضاییه همواره تاکید دارند که پرونده‌های مردم با سرعت و نهایت دقت رسیدگی شود. در نتیجه این اقدامات از زمان تصدی اینجانب در دادسرای تهران ۴۵ درصد پرونده‌های ما کاهش پیدا کرده است و بیش از ۷۰ درصد پرونده‌های معوق که در دادسرای تهران بود با تلاش همکاران دادستانی تهران مختومه و تعیین تکلیف شد. در سال گذشته همچنین ۲ درصد از موجودی پرونده‌های ما کاهش و میانگین زمان ارجاع شکوائیه به ۸ ساعت کاهش پیدا کرده است و این بدان معناست که شکایت‌های مردم در همان روزی که ثبت می‌شود به شعبه ارجاع و در نوبت رسیدگی قرار می‌گیرد.

صدور ماهانه ۶۰ هزار گواهی عدم سوء‌پیشینه در دادستانی تهران

صالحی در رابطه با آمار صدور گواهی عدم سوءپیشینه در دادستانی تهران نیز گفت: در هر ماه بیش از ۶۰ هزار گواهی عدم سوء‌پیشینه در دادستانی تهران صادر می‌شود و در حال حاضر به منظور تکریم مراجعان به دستگاه قضایی زمان صدور این گواهی به کمتر از یک روز رسیده و از این منظر جزء رتبه‌های برتر کشوری هستیم.وی در ادامه بحث ترتیب اثر دادن لوایح را یکی از مشکلات و شکایات مردم در گذشته برشمرد و بیان کرد: این موضوع امروز به صورت روزانه انجام می‌شود و همان روزی که مراجعه کنندگان لوایح را ارائه می‌کنند ثبت و در دسترس قرار می‌دهیم.

وی به تاثیر استفاده از سامانه‌های هوشمند در کاهش اطاله دادرسی و افزایش دقت در رسیدگی‌ها اشاره کرد و گفت: استفاده از سامانه سهام که سامانه هوشمند استعلامات مالی است در دستور کار دادستانی قرار دارد و در ۱۰۰ درصد پرونده‌های ما استعلامات مالی صورت می‌گیرد. همچنین شعب نامتعارف نیز با پیگیری‌های صورت گرفته شعبه کاهش یافته است. شعبه نامتعارف شعبه‌ای است که موجودی‌های آن بالای ۲۰۰ فقره باشد که در حال حاضر تنها ۴ شعبه نامتعارف در دادسرای تهران وجود دارد که تلاش داریم این عدد را به صفر برسانیم.

صالحی راه اندازی سامانه کنترل تردد را یکی دیگر از اقدامات مهم دادستانی تهران برشمرد و تاکید کرد: این سامانه در تمامی نواحی دادسرای تهران راه اندازی شده است.

هزار میلیارد ریال از مطالبات مردم در پرونده‌های قضایی وصول شد

وی ادامه داد: در رابطه با مجتمع‌های تخصصی و به خاطر اهمیت فعالیت آن‌ها جلساتی را به صورت ماهیانه با قضات و سرپرستان این مجتمع‌ها برگزار می‌کنیم. مجتمع اقتصادی و مجتمع کارکنان دولت از مجتمع‌های مهم ماست که نظارت روزانه و مستمر بر این مجتمع‌ها داریم. در راستای همین نظارت‌ها میزان وصول مطالبات مردم در مرحله تحقیق در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱۳ هزار میلیارد ریال بوده است که رقم بسیار قابل توجهی است. همچنین آمار میزان وصول جزای نقدی نیز شعب اجرای احکام دادسرای اقتصادی بالغ بر هزار و ۸۴۳ میلیارد ریال بوده است؛ و در زمینه رد مال صورت گرفته نیز در شعب اجرای احکام بالغ بر ۸ هزار و ۳۴۵ میلیارد ریال رد مال از محکومان صورت گرفته است.

وی وجود پرونده‌های کثیرالشاکی را یکی از مشکلات دستگاه قضایی استان برشمرد و گفت: این پرونده‌ها اکثرا در زمینه رمز ارز، خودرو و تعاونی‌های مسکن است و معمولاً مال باختگان و شکات آن‌ها از سراسر کشور هستند، اما با همکاری مجموعه همکاران در دادسرای تهران دبیرخانه مدیریت پرونده‌های خاص را با تنظیم یک دستورالعمل راه اندازی کردیم و بعدظهر روز‌های سه‌شنبه هر هفته به بررسی و نظارت بر این پرونده‌ها با حضور قضات رسیدگی کننده، معاونین، کارشناسان و دستگاه‌های متولی اختصاص داده‌ایم که نتایج خوبی را نیز در پی داشته است.

۶۴۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان تهران رفع تصرف شد

دادستان تهران در رابطه با اقدامات انجام شده در زمینه حفاظت از منابع طبیعی، عنوان کرد: در حوزه حفاظت از اراضی ملی، منابع طبیعی و جنگل‌ها اقدامات بسیار مهمی صورت گرفته و بالغ بر ۶۴۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان رفع تصرف شده است. همچنین بالغ بر ۳ هزار و ۸۲۶ هکتار از اراضی کشاورزی که تغییر کاربری داده بودند نیز اعاده به وضع سابق شد. ۲ هزار و ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز نیز پر و سلوب‌المنفعه شد. همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته در استان تهران برای بیش از ۹۸ درصد اراضی ملی و ۸۷ درصد اراضی کشاورزی استان طرح کاداستر اجرا شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد ۳۵ درصد رشد بودیم. برای ۱۰۰ درصد اراضی شهری استان نیز طرح کاداستربه اجرا شده و در اراضی روستایی این رقم به ۷۵ درصد می‌رسد.

افزایش ۱۱۶ درصدی فروش کالاهای انبارهای اموال تملیکی و گمرکات استان

وی نظارت بر گمرکات و انبار‌های اموال تملیکی یکی دیگر از تاکیدات ریاست قوه قضاییه برشمرد و گفت: در راستای عمل به منویات ریاست قوه قضاییه و صیانت از حقوق عامه ۴۲ بازدید از انبار‌های اموال تملیکی و گمرکات استان داشتیم که منجر به ۱۹۶ مصوبه شده است. با پیگیری‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۹۲ هزار میلیارد ریال کالا‌ در انبارهای اموال تملیکی و گمرکات استان تعیین تکلیف شدند که نسبت به سال ۱۴۰۱ که ۴۰ هزار میلیارد ریال فروش داشتیم افزایش ۱۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. از لحاظ تعداد اقلام کالا‌های تعیین تکلیف شده نیز در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ ردیف کالا تعیین تکلیف شده بود و در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۸ هزار و ۸۰۰ ردیف کالا تعیین تکلیف شد که نشان از رشد ۲۳ درصدی افزایش تعیین تکلیف کالا‌ها هستیم.

احیای ۴۵ واحد تولیدی در تهران با تلاش دادستانی

وی بر اهمیت مقوله حمایت از تولید اشاره کرد و ادامه داد: حمایت از واحد‌های تولیدی که مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم قوه قضائیه در سال‌های اخیر نیز بوده است و با توجه به اهمیت این مقوله و نامگذاری شعار سال به عنوان جهش تولید، با پیگیری‌هایی که انجام دادیم در سال ۱۴۰۱، ۴۵ واحد تولیدی در تهران احیا و مشکلات ۵۱ واحد تولیدی نیز مرتفع شد.

داستان تهران در حوزه نظارت بر کمپ‌های ترک اعتیاد و مراکز غربالگری در سطح استن بیان کرد: در همین راستا بیش از ۲۵۰ نظارت موثر بر مراکز ترک اعتیاد انجام شده که نتایج خوبی را نیز حاصل کرد. همچنین با هماهنگی اداره کل ثبت احوال استان تهران صدور اوراق هویتی معتادانی که فاقد کارت ملی و شناسنامه هستند در حال انجام است.

۴۵ نقطه حادثه‌خیز استان تهران اصلاح شد

وی همچنین از شناسایی و اصلاح ۴۵ نقطه حادثه خیز استان تهران با پیگیری‌های دادستانی تهران خبر داد و تصریح کرد: ۱۵۰ اقدام نیز برای کاهش حوادث ترافیکی انجام شد.

صالحی همچنین از تشکیل شعب ویژه و تنظیم دستورالعمل به منظور حفظ و ارتقای امنیت روانی جامعه خبر داد و بیان کرد: حفظ امنیت روانی جامعه یکی از موضوعات بسیار مهمی است که طبق منویات مقام معظم رهبری و به دستور ریاست قوه قضاییه در دادسرای تهران در دستور کار قرار گرفت و دستورالعملی نیز برای آن تهیه و شعب ویژه‌ای برای رسیدگی به این امور اختصاص یافت. فضای حقیقی و مجازی را نیز به طور مستمر پایش کرده و با کسانی که بخواهند به هر نحو امنیت روانی جامعه را بر هم بزنند برخورد جدی شده و علیه آن‌ها اعلام جرم می‌شود. در مواردی نیز خاطیان به دادستانی تهران احضار و مراتب به آن‌ها تذکر داده و با اخذ تعهد کتبی از آن‌ها از اتفاقات بعدی جلوگیری شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حقوق عامه ساماندهی برخی مکان‌ها نیز در دستور کار دادستانی قرار گرفت، اظهار کرد: در همین راستا ساماندهی خیابان صابونیان در منطقه شوش انجام گرفت. با توجه به اینکه مردم از وضعیت این مکان گلایه‌مند بودند و خدمات رسانی به مردم با مشکلاتی مواجه بود و کسبه و بازاریان محل نیز از این موضوع ناراضی بودند اقدامی که انجام شد موجبات رضایتمندی مردم و کسبه را در پی داشت.

ایمن‌سازی ۲ هزار و ۹۵۸ ساختمان در حوزه حریق

دادستان تهران اضافه کرد: در حوزه ایمن‌سازی اماکن و ساختمان‌ها نیز که یکی از حوزه‌های حقوق عامه است، هزار و ۲۵۸ ساختمان را ارزیابی کردیم و ۲ هزار و ۹۵۸ ساختمان در حوزه حریق ایمن‌سازی شد. همچنین ۵۸ ساختمان ناایمن که دارای وضعیت بحرانی و خاص بودند با پیگیری‌های دادسرای تهران ایمن‌سازی شد. در حوزه هوای پاک نیز ۲۰ جلسه برگزار و برای دستگاه‌هایی که در قانون هوای پاک مسئولیت داشتند پرونده‌هایی نیز تشکیل شد. یکی از این پرونده‌ها منتهی به صدور کیفرخواست و صدور حکم شد و پرونده دیگری نیز در دستور کار قرار دارد.

منبع: فارس

717750