عزت ویژگی سیاست خارجی دولت چهاردهم است

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان گفت: یادداشت اخیر پزشکیان راهبرد سیاست خارجی دولت چهاردهم محسوب می‌شود که عزتمندانه، واقع‌گرایانه، متوازن و راه حل‌محور به حساب می‌آید.

تصویر عزت ویژگی سیاست خارجی دولت چهاردهم است

به گزارش سایت خبری پرسون، سید عباس موسوی سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان در خصوص رویکرد و راهبرد کلی سیاست خارجی دولت چهاردهم که از سوی رئیس جمهور منتخب در مقاله ای منتشر شده است، اظهارداشت: همانگونه که پیش بینی می‌شد سیاست خارجی در کانون برنامه‌های آقای پزشکیان رئیس جمهور منتخب قرار گرفت و بیانیه اخیر وی و پیامش به جهان نشان داد دولت چهاردهم همزمان با سیاست و مشکلات داخلی توجه ویژه‌ای به سیاست و روابط خارجی ایران خواهد داشت.

سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی کشورمان عنوان کرد: یادداشت رئیس جمهور در روزنامه تهران تایمز در اصل مانیفست سیاست خارجی دولت چهاردهم و بیان جهت گیری ها و رویکردهای اصلی سیاست خارجی است که البته در چارچوب سیاست های کلی نظام است و توجه ویژه ای به همه مسائل سیاست خارجی دارد.

وی ادامه داد: این یک بیانیه عزتمندانه، واقعگرایانه، متوازن و راه حل محور است. به نظرم عصاره تحولات و تجربیات خارجی دولت‌های مختلف بویژه در یک دهه اخیر در آن دیده شده و خطوط و راه کارهای اصلی در آن مشخص شده است.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: دعوت از اروپایی‌ها به گفت‌وگوی برابر و توصیه به عدم تکرار اشتباه محاسباتی، موازنه مثبت بین شرق و غرب، توجه ویژه به همسایگان و کشورهای منطقه از ویژگی‌های مانیفست سیاست خارجی دولت چهاردهم است که اطمینان دارم با اجماعی که در داخل صورت خواهد گرفت در جهت منافع و امنیت ملی ایران، اجرا خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ روز گذشته (شنبه) مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب با انتشار مقاله‌ای در روزنامه تهران تایمز با عنوان «پیام من به جهان جدید»، نگاه و رویکرد خود را به روابط با کشورهای منطقه، آفریقا، چین، روسیه، اروپا و آمریکا تشریح کرد.

در بخشی از این مقاله تصریح کرده است که در دولت خود قصد دارد سیاستی فرصت‌گرا را پیگیری کند که با ایجاد «تعادل» در روابط با همه کشورها، منطبق با منافع ملی، توسعه اقتصادی و نیازهای صلح و امنیت منطقه‌ و جهان باشد و در این راستا، از تلاش‌های صادقانه برای کاهش تنش‌ها استقبال می‌کنیم و با صداقت به صداقت پاسخ خواهیم داد.

منبع: ایرنا

706758