صیانت از مواضع سیاست خارجی به عنوان سنگر نظام

امام جمعه مشهد با تأکید بر ضرورت صیانت از مواضع سیاست خارجی به عنوان سنگر راهبردی نظام گفت: اصلی‌ترین نگرانی امروز ما نیز مربوط به همین سیاست خارجی است.

تصویر صیانت از مواضع سیاست خارجی به عنوان سنگر نظام

به گزارش سایت خبری پرسون، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امروز ۳۰ تیرماه در دیدار با رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: کمیسیون شما در بُعد اول اجرایی آن دچار چالش و مسئله‌ای نیست و الحمدلله دستگاه‌های متولی امنیت ملی، در تفاهم و همکاری نزدیک با یکدیگر توانسته‌اند پوشش جامع‌الاطرافی در ایران اسلامی ایجاد کنند که به‌ خصوص در دهه‌های اخیر مظاهر بارز آن مشخص بوده است.

وی افزود: موضوع مهم و راهبردی در کنش‌گری شما مربوط به بُعد دوم فعالیت کمیسیون شماست، یعنی جایی که سیاست خارجی مورد توجه نهاد قانون‌گذار کشور قرار می‌گیرد و تجربه تاریخی ما هم نشان می‌دهد در همه دولت‌های پس از انقلاب، با وجود خدمات کثیری که از سوی دولتمردان انجام شده، بخش اصلی زاویه‌ها با راهبردهای نظام و منویات رهبر معظم انقلاب از همین بخش یعنی سیاست خارجی آغاز شده است. همین جریان برجام به همراه مشکلاتی که به تبع آن پیش آمد، یک نمونه است. شما ببینید با وجود مواضع قاطع رهبری در حوزه استکبارستیزی، رفتند مذاکره کردند و عاقبت آن چه شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: اصل قضیه این است که حالا ممکن است دولتی سرکار بیاید و مردم هم به آن رأی بدهند. بعد از این، دولت برود سراغ مذاکره و سازش و بعد هم بگوید من به غیر از این راه نمی‌توانم کشور را اداره کنم. به موازات این، یک عده از مسئولان هم بیایند همه چیز ملت از اقتصاد و معیشت گرفته تا فرهنگ و آب خوردن را به این گره بزنند. در این شرایط، رهبری که رأی مردم را تنفیذ هم کرده، بدیهی است در مقابل این اراده ممانعتی نخواهد کرد. اما ایشان از همان ابتدا به دو نکته اشاره کردند؛ یکی اینکه این ماجرای مذاکره به دلیل خباثت و رذالت ذاتی آمریکا به نتیجه نخواهد رسید و دوم اینکه اگر هم شما می‌خواهید وارد گود شوید، با نرمش قهرمانانه وارد شوید.

علم‌الهدی ادامه داد: با همه این تفاسیر، در قضیه برجام واقعیت این است که بسیاری از آقایان با نرمش وارد شدند و شما دیدید چه بلایایی ایجاد شد، چه سرمایه‌هایی از بین رفت. شاید آن روز اگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با افرادی تشکیل می‌شد که با قدرت این قضیه را مدیریت می‌کردند، کار به این‌جا نمی‌کشید.

وی با تأکید بر ضرورت صیانت از مواضع سیاست خارجی به عنوان سنگر راهبردی نظام تصریح کرد: اصلی‌ترین نگرانی امروز ما نیز مربوط به همین سیاست خارجی است تا مبادا رویه اجرایی در این عرصه طوری پیش برود که خلاف مصالح کشور، منافع ملت و مبانی انقلاب و نظام باشد. غیر از این دیگر چالش مهمی وجود ندارد. در هر حال، هر جریانی هم که روی کار بیاید، حقیقت این است که از اداره مسائل کشور فروگذاری نخواهد کرد و همه توان خود را پای کار می‌آورد تا حداقل کارآمدی تفکر و منطق خود را ثابت کند.

امام جمعه مشهد تأکید کرد: ما نه فکر می‌کنیم افراد سیاستمداری هستیم و نه ادعا می‌کنیم در این حوزه استاد هستیم. اصل دغدغه بنده و افراد مثل من این است که آخر کار، همان چیزی بشود که رهبری می‌گوید. حالا در این شرایط ممکن است دولتی هم پیدا بشود که بگوید من نتوانستم و مثلاً زورم نرسید آنطوری که رهبری می‌فرماید، عمل بکنم. باز این هم ایرادی ندارد اما اینکه دولتی بخواهد خلاف نظر ایشان عمل کند، این موضوعی است که آینده مملکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ملت این رویه را نخواهد بخشید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، علم‌الهدی با بیان اینکه سیاست خارجی، عمود و محور مبنایی نظام است، گفت: مقام معظم رهبری هیچوقت در منویاتشان کلی‌گویی ندارند. حتی در صحبت‌ها و اوامری که خطابش ما هستیم، من به چشم خودم دیده‌ام راهکارهای تحقق اهداف هم مطرح می‌شود. ایشان هیچوقت دستوری نداده‌اند که اطراف آن ابهام باقی مانده باشد. آن هم به خصوص در چنین امر مهم و ویژه‌ای همچون سیاست خارجی که عمود و محور مبنایی نظام است.

وی بیان کرد: سیاست خارجی موضوعی است که نتایج آن با بسیاری از امور حساس و راهبردی گره خورده است. یک نمونه همین موضوع محور مقاومت. اگر جریانی تصمیم گرفت خلاف امور منطقه، راهبردی مخالف محور مقاومت در دستور کار قرار بدهد، علاوه بر اینکه خلاف ارزش‌های انقلاب گام برداشته، زیان آن به صورت مستقیم به امنیت داخلی کشور نیز بازمی‌گردد.

در ابتدای این دیدار هم ابراهیم عزیزی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به‌ همراه شماری از اعضای این کمیسیون به بیان دیدگاه‌ها و مواضع خود پرداخت.

منبع: ایسنا

717266