انتخاب پزشکیان چه پیام‌هایی در عرصه سیاست داخلی دارد؟

انتخاب مسعود پزشکیان توسط مردم شهرها و روستاهای ایران، دارای برخی پیام‌ها و نکات مهم و قابل تأمل است و در کنار دشوار ساختن کار پزشکیان طی دوران ریاست‌جمهوری، برخی تکالیف را برای مجموعه دستگاه حاکمیت ایجاد می‌نماید که عدم توجه جدی به آنها، شکاف‌های موجود میان حاکمیت و بدنه جامعه را بیش از پیش می‌نماید.
تصویر انتخاب پزشکیان چه پیام‌هایی در عرصه سیاست داخلی دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مناظرات و میتینگ‌های انتخاباتی آوردگاه تو طیف فکری متعارض از دو خاستگاه عقیدتی و اجرایی غیرهمسو بود. در این میان مناظرات علاوه بر اینکه محل نزاع برخی از اندیشه‌های موجود در جامعه بود و طیف‌های گسترده‌ای نیز خود را بدون نماینده‌ای خاص می‌دیدند، اما در این میان طرفین به بیان دقیق نظرات خویش درخصوص ارتباط با شرق و غرب، آزادسازی واردات خودرو و کاهش قیمت اقلام مصرفی و برخی مسائل مهم اجتماعی نظیر مقولاتی همچون حجاب و مقابله با بی‌حجابی و گشت ارشاد اعلام نمودند.

همچنان‌که می‌دانیم مورد آخر و موضوع حجاب، منجر به بزرگ‌ترین چالش تاریخ جمهوری اسلامی گردید و پس از آن همواره انتخابات مختلف با کاهش شدید مشارکت عمومی همراه بود و در نتیجه کتمان ارتباط میان افرادی که در انتخابات شرکت نکردند و منتقدان شیوه مواجهه با مساله پوشش زنان، نوعی نادیده گرفتن واقعیت‌های جامعه و زمینه‌ساز کاهش بیش از پیش مشارکت عمومی در حق تعیین سرنوشت است.

در این میان انتخاب شخصی که به صراحت خود را مخالف شیوه مواجهه با مساله حجاب و برخوردهای ناشایست و سلبی با زنان و دختران در زمینه حجاب می‌دانست توسط اکثریت شرکت‌کنندگان در انتخابات، نشان‌دهنده نظر و دیدگاه بخش قابل‌توجهی از جامعه است و لازم است دستگاه‌های اجرایی، قضایی و امنیتی و در مجموع دستگاه حاکمیتی به این مهم توجه ویژه داشته باشد، خصوصا که میزان آرای مسعود پزشکیان نیز با منحنی مشابهی نسبت به افزایش میزان مشارکت در انتخابات افزایش یافت و نمایانگر این نکته است که خیل عظیم افرادی که این دوره در انتخابات شرکت ننمودند، دغدغه مشابهی با رای‌دهندگان به مسعود پزشکیان و همچنین نظرات ایشان در مناظرات در موضوعاتی نظیر حجاب و همچنین تداوم مذاکرات و گشایش ارتباط با جهان دارد.

باتوجه به عدم مشارکت بیش از 60درصدی شهروندان در دور نخست و غیبت حدود 50درصدی واجدان شرایط شرکت در انتخابات در دور دوم، بدون شک مسعود پزشکیان وظیفه سنگینی در جذب نظر عموم شهروندان در دوره زمامداری خویش داشته و امید است دست‌های پیدا و پنهان و آنان که خود را دولت در سایه و... می‌دانند، با درک و فهم پیام عدم شرکت اکثریت شهروندان در انتخابات، از سنگ‌اندازی در مسیر حرکت مسعود پزشکیان به سمت خواست و نگاه عموم شهروندان از جمله آنان که به هر روی در انتخابات شرکت نکردند، اجتناب ورزند.

بنابراین ضروری است عزیزانی که در انتخابات واجد رای اکثریت نبوده و در اقلیت بودند، ضمن احترام به رای و خواست اکثریت، اگر دارای قدرت و نفوذی یا حق رای و... در دستگاه‌ها و نهادهایی هستند که می‌توانند با اعمال آن و نوعی سوءاستفاده از حق، مانع انجام فعالیت‌های دولت منتخب مطابق با خواسته‌های شهروندان گردد، از اعمال چنین رویه‌هایی اجتناب ورزند. از سویی از رییس‌جمهور محترم و کابینه ایشان نیز انتظار می‌رود بدون لکنت زبان نسبت به درمیان گذاشتن موارد ممانعت و سنگ‌تراشی با مردم سخن بگویند.

گفتنی است اگرچه رییس‌جمهور منتخب برآمده از نظر اکثر شرکت‌کنندگان در انتخابات است، اما این مساله به معنای نادیده انگاشتن و کنار گذاشتن اقلیت بازنده انتخابات نیست و ضروری است دولت جدید خود را نماینده و متعلق به تمامی مردان و زنان ایرانی فارغ از گرایشات فکری و عقیدتی دانسته و حقوق و نظرات قابل اعمال، منطقی و در راستای حقوق شهروندان این گروه را نیز اجرایی نماید و انتخاب توسط اکثریت شرکت‌کنندگان یقینا نمی‌تواند به ‌معنای نادیده انگاشتن حقوق و نظرات سازنده اقلیت مغلوب ماراتن انتخابات باشد.

در کنار موارد فوق‌الذکر، نباید از یاد برد که همان‌طور که رییس‌جمهور منتخب نیز در مناظرات انتخاباتی به دفعات بیان نمودند، لازمه نیل رییس‌جمهور و قوه مجریه به اهداف و برنامه‌های خود، به‌کارگیری مدیران و کارشناسان متخصص، دغدغه‌مند و کاردان است، از این رو لازم است نهایت همکاری با رییس‌جمهور منتخب جهت انتخاب وزیران، معاونان و مدیران ارشد کشوری و همچنین کارشناسان متخصص صورت بگیرد و از گزینش‌های سلیقه‌ای و غیرعلمی در مراحل انجام گزینش متخصصان و مقامات پرهیز گردد.

رسیدن رییس‌جمهور منتخب به اهداف و برنامه‌های خود، در کنار عوامل فوق‌الذکر به عوامل موثر دیگری نیز بستگی دارد که شاید مهم‌ترین آنها را می‌توان همراهی مردم با منتخب خود دانست، زیرا بدون شک سنگ‌اندازی و کارشکنی‌های داخلی و خارجی در مسیر صعب‌العبور رییس‌جمهور منتخب و دولت ایشان زیاد خواهد بود و گذر سربلند از این مسیر صعب و دشوار بدون همراهی و همدلی ارکان مختلف نظام و همچنین عموم مردم و شهروندان میسر نخواهد بود.

منبع: روزنامه اعتماد

705872