افزایش ذخایر ارز و طلای کشور

رئیس کل بانک مرکزی از افزایش ذخایر ارز و طلای این بانک خبرداد و گفت: تخصیص و تامین ارز متناسب با تولید هر سال صعودی شده است.
تصویر افزایش ذخایر ارز و طلای کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا فرزین با بیان اینکه بدون کنترل قیمت ارز، کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی و رشد تشکیل سرمایه محقق نمی‌شد گفت: یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی افزایش ذخایر ارزی است و با اطمینان می‌توان گفت که ذخایر آزاد ارزی و ذخایر طلا در حال افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست ارزی باید به گونه‌ای طراحی شود که تعادل بنگاه‌های اقتصادی بر هم نریزد خاطرنشان کرد: با ایجاد مرکز مبادله هم به کالا‌های اساسی با نرخ مصوب مجلس یعنی ۲۸۵۰۰ تومان ارز تخصیص می‌یابد و هم ارز مورد نیاز بنگاه‌ها برای واردات کالا‌های مورد نیاز تخصیص می‌یابد.

فرزین با بیان اینکه با راه‌اندازی مرکز مبادله تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز بیشتر شده است گفت: هم اکنون ارز بنگاه‌ها در مرکز مبادله تخصیص می‌یابد و نرخ مرکز مبادله در یک کانال شناور و متغیر قرار دارد و می‌توان بازار را از این طریق رصد کرد و همین امر باعث شد که علاوه بر تخصیص ارز بیشتر، قیمت ارز نیز کنترل شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: آمار‌های رسمی نشان می‌دهد، هر سال میزان ارزی که به تولید تخصیص داده‌می شود نسبت به سال قبل افزایش داشته است. چرا که بخش عمده ارز از تولید کننده‌ها و بابت صادرات خریداری می‌شود.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم کنترل قیمت ارز و کاهش تورم تصریح کرد: کنترل قیمت ارز با هدف نهایی کنترل تورم صورت گرفت. در واقع سیاست‌های ارزی بانک مرکزی منجر به کنترل تورم شد. اگر قیمت ارز دائماً رشد پیدا می‌کرد، قطعا کنترل تورم امکان پذیر نبود؛ بنابراین اگر سیاست تورمی موفق بوده است بخاطر بکارگیری سیاست ارزی موفق بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی علت تحقق رشد اقتصادی و تشکیل سرمایه را تخصیص ارز مورد نیاز برای تشکیل سرمایه عنوان و تاکید کرد: آمار رسمی نرخ تورم و نرخ ارز بیانگر آن است که نوسانات نرخ ارز در تمام بازار‌ها در سال گذشته به حداقل خود رسیده است.

منبع: میزان

694902