کاهش نرخ بهره توسط بانک‌ مرکزی اروپا

بانک‌مرکزی اروپا برای نخستین بار از سال 2019 نرخ‌ بهره را کاهش داد.
تصویر کاهش نرخ بهره توسط بانک‌ مرکزی اروپا

به گزارش سایت خبری پرسون، بانک‌مرکزی اروپا روز پنجشنبه با وجود فشارهای تورمی طولانی 20 کشور یورو، کاهش نرخ‌بهره را که پیش‌بینی هم شده بود، در نشست خود تایید کرد.

براساس تصمیمی که در این نشست گرفته شد، نرخ‌بهره از 4 درصدی که از سپتامبر 2023 تاکنون ثبت شده بود، به 3.75 درصد کاهش می‌یابد.

بانک‌مرکزی اروپا اعلام کرد: براساس ارزیابی‌های انجام شده، دورنما و پویایی تورم و قدرت انتقال سیاست پولی، اکنون زمان مناسبی برای تعدیل نرخ‌بهره پس از 9 ماه ثبات است.

پیش‌بینی تورم منطقه‌ یورو در سال 2025 که پیشتر 2 درصد بود، به 2.2 درصد رسیده، اما پیش‌بینی تورم سال 2026 روی همان عدد 1.9 درصد باقی ماند.

بازارها تنها یک کاهش دیگر را در سال جاری انتظار دارند، اما اقتصاددانانی که هفته گذشته در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، دو کاهش دیگر را در این دوره پیش‌بینی کردند.

دین ترنر، اقتصاددان ارشد منطقه یورو معتقد است که افزایش جزیی در پیش‌بینی تورم قابل انتظار بود، تورم کمی بیشتر از آنچه بازارها انتظار داشتند رشد کرده است. البته انتظار می‌رود در ماه سپتامبر، کاهش دوباره‌ای را تجربه کنیم.

اگرچه بانک‌مرکزی اروپا پیشتر نرخ‌بهره را افزایش داده بود، اما نباید فراموش کرد که بزرگترین بانک‌مرکزی جهان همچنان تحت تأثیر نرخ تورم ایالات متحده قرار دارد.

البته کانادا روز چهارشنبه اولین کشور G7 بود که نرخ‌بهره را در چرخه فعلی کاهش داد، در حالی که بانک‌های مرکزی سوئد و سوییس قبلاً کاهش نرخ‌بهره خود را در سال جاری اعلام کردند.

منبع: مدار اقتصادی

681443