با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهور:

انعقاد توافق‌‎نامه همکاری پیشبرد برنامه‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در قالب برش استانی قزوین

توافق نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و استانداری قزوین با هدف حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان امضا شد.
تصویر انعقاد توافق‌‎نامه همکاری پیشبرد برنامه‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در قالب برش استانی قزوین

به گزارش سایت خبری پرسون، از قزوین؛ توافق‌‎نامه همکاری پیشبرد برنامه‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در راستای اجرای تدابیر مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر گذار به اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از رشد تولید دانش‌بنیان و با هدف همکاری در پیشبرد برنامه‌های توسعه دانش‌بنیان در استان قزوین بین روح‎الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به نمایندگی از طرف این معاونت، محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین، جعفر احمدی رئیس پارک علم و فناوری قزوین و روح‌الله عباس‌پور به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین به نمایندگی از طرف استانداری قزوین امضا شد.

موضوع این توافق‎نامه همکاری متقابل در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان با رویکرد ارتقاء شرکت‌ها و زیست‌بوم دانش‎بنیان، افزایش اشتغال نیروی انسانی نخبه و تحصیل‌کرده و حل چالش‎های استان با توجه به ظرفیت‌های فناورانه و صنعتی موجود در آن است.

تعریف طرح‌های فناورانه با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان، رشد کمی و کیفی شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان در استان و جهت‌دهی آن‌ها به رفع نیاز‌های استان، ترغیب بنگاه‌های بزرگ اقتصادی استان برای سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه و توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای زیست‌بوم نوآوری استان، توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان در حوزه‌های مرتبط با فعالیت بنگاه‌های اقتصادی استان و ... از اهداف این توافق نامه است.

از سیاست‌های اصلی این همکاری مشترک می توان به توسعه فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان در صنایع شوینده و شیمیایی، صنعت کانی‌های غیرفلزی (شیشه، کاشی و سرامیک) و ماشین‌آلات پیشرفته، اولویت‌دهی به زنجیره‌های ارزش فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و دامی در برنامه‌های استان، تمرکز بر مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی و توجه به حل چالش‌های زیست‌محیطی استان به ویژه در پساب و پسماند اشاره کرد.

از تعهدات معاونت علمی در این تفاهم نامه می توان به حمایت از تعریف طرح‌های دانش‌بنیان با هدف رفع چالش‌ها و توسعه زنجیره‌های ارزش بومی و حوزه‌های اولویت‌دار استان، شناسایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با توجه به نیازهای موجود در استان و حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت‌های موردنیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان اشاره کرد.

شناسایی زنجیره‌های ارزش بومی استان با تمرکز بر فرصت‌ها و مزیت‌های بومی آن و همچنین شناسایی نیازهای صنایع فعال در آن به منظور توسعه زنجیره‌های ارزش و تعیین موضوعات اولویت‌دار استان، حمایت از تعریف طرح‌های دانش‌بنیان در راستای بهره‌گیری از فرصت‌ها و مزیت‌های بومی استان و حل نیاز صنایع فعال در آن، اولویت‌دهی اختصاص منابع استانی و اختیارات استانداری به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در راستای تقویت فعالیت‌های دانش‌بنیان و حل مسائل بومی استان (موضوع بند «الف» ماده (12) قانون جهش تولید دانش‌بنیان)، اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان برای افزایش سرمایه صندوق‌ غیردولتی پژوهش و فناوری استان (موضوع بند «ت» ماده (12) قانون جهش تولید دانش‌بنیان)، جلب مشارکت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی استان برای سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه و توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان و ایجاد صندوق‌های خطرپذیر شرکتی، تسهیلگری در راستای در اختیار قرار دادن زمین، ملک یا ساختمان مازاد دستگاه‌های اجرایی استان برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، واحدهای خلاق و پارک علم و فناوری استان (موضوع بند «ب» ماده (6) قانون جهش تولید دانش‌بنیان) و ... از تعهدات استانداری قزوین است.

زمان شروع همکاری مشترک از تاریخ امضای توافق نامه توسط طرفین به مدت دو سال شمسی تعیین و در صورت توافق طرفین پس از مدت مذکور تمدید می‌‌شود.

سرعت رشد ظرفیت های دانش بنیان در استان بیشتر شده است

استاندار قزوین گفت: با اراده معاونت علمی ریاست جمهوری سرعت رشد ظرفیت های دانش بنیان در استان بیشتر شده است و مجموعه مدیریتی استان بیش از گذشته تلاش خواهد کرد تا موفقیت ها روز به روز افزایش یابد.

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین روز شنبه در مراسم انعقاد توافق‌‎نامه همکاری پیشبرد برنامه‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در قزوین اظهار داشت: ظرفیت های استان قزوین برای نقش آفرینی در حوزه های دانشی چه در حوزه علم و چه در حوزه اقتصاد قابل توجه است و باید بتوان از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.

وی افزود: استان قزوین با پیشینه علمی شناخته می شود که نشان دهنده ظرفیت علمی این دیار در تاریخ است، علاوه بر گذشته، دستاوردهای ایام اخیر در حوزه دانش بنیان هم نشان دهنده ظرفیت های استان در موضوعات دانشی است.

استاندار قزوین اضافه کرد: با اراده معاونت علمی ریاست جمهوری سرعت رشد ظرفیت های دانش بنیان در استان بیشتر شده است و مجموعه مدیریتی استان بیش از گذشته تلاش خواهد کرد تا موفقیت ها روز به روز افزایش یابد.

نماینده عالی دولت در استان ضمن اشاره به اهمیت عملی شدن تفاهم نامه منعقد شده و نقش آن در توسعه دانش بنیان ها در استان اظهار داشت: امیدواریم معاونت علمی مانند گذشته و حتی بیش از گذشته پیشتیبان فعالین حوزه دانش بنیان در استان قزوین باشد تا بدین وسیله امتیازات و حمایت های در نظر گرفته خیلی زود جذب و به پروژه تبدیل شود.

گفتنی است با امضای این توافق نامه همکاری استان قزوین با معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، هزار و 360 میلیارد تومان منابع مالی و اعتبار برای حمایت از فعالین اقتصاد دانش بنیان استان قزوین تخصیص یافت.

693594

مطالب مرتبط