قدردانی پوتین از مواضع ویتنام در قبال اوکراین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مواضع ویتنام در قبال مناقشه اوکراین را متعادل خواند و بابت آن تشکر کرد.

تصویر قدردانی پوتین از مواضع ویتنام در قبال اوکراین

به گزارش سایت خبری پرسون، پوتین چهارشنبه در آستانه سفر به ویتنام در مقاله‌ای در روزنامه «نهان دان» نوشت: ما از مواضع متعادل دوستان ویتنامی در قبال بحران اوکراین و تمایل آنها به منظور یافتن راه حلی عملی و مسالمت‌آمیز برای این بحران تشکر می‌کنیم.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه ۲ کشور «رویکردهای مشابهی در قبال مسائل مهم بین‌المللی» دارند، افزود: ما همچنین ارزیابی‌های مشابهی در قبال اوضاع منطقه آسیاپاسیفیک داریم.

پوتین تاکید کرد: ما ویتنام را یک شریک همفکر در شکل‌دهی به ساختار جدید امنیتی اوراسیا می‌دانیم.

علاوه بر این، وی برای کمک به بخش برق هسته‌ای در ویتنام اعلام آمادگی کرد و گفت: در حال بررسی ابتکاری برای ایجاد مرکز علم و فناوری هسته‌ای در ویتنام با کمک شرکت روس‌اتم هستیم.

پوتین و هیات همراه وی چهارشنبه شب به ویتنام رسیدند و قرار است در سفر درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه و جهانی گفت‌وگو کنند.

رئیس جمهوری روسیه پیش از این سفر در دیداری دو روزه به کره شمالی سفر کرد و در آنجا پیمان مشارکت راهبردی امضا کرد.

پوتین پس از دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تاکید کرد: مسائل امنیتی و بین المللی بخش بزرگی از مذاکرات با کیم را به خود اختصاص داد. روسیه توسعه همکاری‌های نظامی-فنی با کره شمالی را بر اساس این توافق رد نمی‌کند.

کیم جونگ اون هم توافق روسیه و کره شمالی را نشان دهنده یک جهان چند قطبی جدید توصیف کرد که عاری از هژمونی، سلطه و خشونت خواهد بود. وی تاکید کرد که دوستی بین مسکو و پیونگ یانگ احساسات واقعا عمیقی را در او ایجاد می‌کند.

منبع: ایرنا

693315