تلاش مقامات صهیونیست برای فرار از باتلاق غزه

مقامات صهیونیست در تلاش هستند تا با ارائه طرح‌هایی درباره اداره غزه پس از جنگ، خود را از مخمصه کنونی خارج کنند و از تلفات نظامیان خود بکاهند اما مسئله اصلی اینجاست که طرح ‌های ارائه شده غیرقابل اجراست و عملا راهکاری در دسترس نیست.
تصویر تلاش مقامات صهیونیست برای فرار از باتلاق غزه

به گزارش سایت خبری پرسون، رسانه‌های صهیونیستی شبه گذشته اعلام کردند «هرتصی هالوی»، رئیس ستاد کل ارتش رژیم‌صهیونیستی در هفته جاری از بحرین بازدید داشته و با تعدادی از مقامات ارشد ارتش‌های عربی دیدار کرده است. این خبر زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در نظر داشته باشیم این سفر با فاصله کمی از سفر آنتونی بلینکن، به سرزمین‌های اشغالی برای چهاردهمین بار طی هشت ماه گذشته برگزار شده است.

این در حالی است که در عرصه میدانی، با وجود پروپاگاندای اولیه درباره عملیات موسوم به آرنون (آزادی چهار اسیر صهیونیست دربند مقاومت فلسطین در غزه) که منجر به قتل‌عام مردم عادی در اردوگاه نصیرات شد، فضای سیاسی در سرزمین‌های اشغالی به شدت علیه کابینه نتانیاهو شده است. ساعاتی پس از این عملیات بار دیگر خیابان کاپلان در تل‌آویو عرصه تظاهرات های خیابانی شد تا مشخص شود از نظر صهیونیست‌ها این عملیات که منجر به مرگ سه اسیر صهیونیست در حین عملیات آزادی 4 اسیر دیگر شده، از نظر سیاسی به اهداف مدنظر نتانیاهو به منظور ساکت کردن مخالفان خود نرسیده است.

در این فضا، گمانه زنی درباره قریب الوقوع بودن توافق برای توقف جنگ در رسانه‌های بین‌المللی افزایش یافته است. در این میان اختلاف اصلی درباره نقش تشکیلات خودگردان فلسطین در آینده غزه است. درحالی که آمریکا علاقمند است تا این تشکیلات متولی اجرای امور در این منطقه شود، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرده است با هر طرف فلسطینی یا غیر فلسطینی (ائتلافی از کشورهای عربی) غیر از تشکیلات خودگردان برای اداره امور غزه در آینده موافق است.

در راستای اجرای این امر ارتش رژیم صهیونیستی دو طرح آماده کرده است؛ طرح نخست مبتنی بر واگذاری اداره غزه به عشایر فلسطینی که برخلاف انتظار صهیونیست‌ها عشایر با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که حاضر به همکاری با صهیونیست‌ها در تامین امنیت یا توزیع آذوقه در میان اهالی غزه نیستند.

طرح دوم صهیونیست‌ها که در روزهای اخیر مطرح شده مبتنی بر اداره محلی هر یک از محله‌های غزه با استخدام افراد مزدور است. شبکه مزدوران هر محله مسئولیت توزیع کمک های بشردوستانه را عهده دار می‌شوند. این طرح هم به دلیل حجم جنایات افسارگسیخته صهیونیست‌ها قابلیت اجرا ندارد؛ چرا که تاکنون هیچ فلسطینی در غزه حاضر به همکاری با صهیونیست‌ها نشده؛ چرا که این امر را مایه سرافکندگی خود می‌دانند.

از سوی دیگر حجم بالای تخریب در مناطقی همچون جبالیا، حی الزیتون و دیگر مناطق در حدی است که عملا هیچ چشم‌اندازی برای اداره این مناطق وجود ندارد.

از سوی دیگر یک مقام امنیتی حماس هم در گفتگو با الاخبار تاکید نمود که مقاومت به طور جدی با هرگونه همکاری با رژیم صهیونیستی برخورد می‌نماید و اجازه نمی‌دهد که طرح‌های دشمن صهیونیستی به اجرا درآیند.

در این میان صهیونیست‌ها به دنبال این هستند که ائتلافی از ارتش‌های عربی را در میان محله‌های فلسطینی مستقر نمایند تا از این طریق آنها را تفکیک نمایند. براساس این طرح، نیروهای عربی مسئولیت تامین امنیت مناطق فلسطینی را عهده‌دار خواهند شد. در حقیقت به نظر می‌رسد سفر هالوی به بحرین هم در راستای دنبال‌کردن همین هدف بوده است.

با این همه صهیونیست‌ها هنوز هم در عرصه سیاسی طرحی قابل اجرا برای پیاده سازی در غزه پس از اتمام جنگ ندارند و طرح‌های غیرقابل اجرا مطرح شده درخصوص غزه گواه این است که صهیونیست‌ها به شدت دچار سردرگمی هستند و برخلاف ادعاهای پیشین خود بدون طرح و برنامه ریزی مشخص در باتلاق غزه گرفتار شده‌اند.

منبع: تسنیم

682509