افزایش آمار مرگ بر اثر گرسنگی در غزه

سازمان‌های بین‌المللی با هشدار درباره افزایش آمار مرگ بر اثر گرسنگی در غزه اعلام کردند اگر اقدامی جدی برای باز کردن گذرگاه‌ها و ورود موثر کمک‌ها به این منطقه انجام نشود تا ماه اکتبر شاهد یک فاجعه غذایی در غزه خواهیم بود.
تصویر افزایش آمار مرگ بر اثر گرسنگی در غزه

به گزارش سایت خبری پرسون، در سایه ادامه محاصره سنگینی که رژیم اشغالگر و حامیان آن علیه نوار غزه، همزمان با تجاوزات وحشیانه این رژیم به این منطقه اعمال کرده‌اند، هشدارهای بین‌المللی درباره فاجعه مرگ بر اثر گرسنگی در غزه همچنان ادامه دارد.

تشدید مرگ و میر بر اثر گرسنگی در غزه

در همین زمینه «تدروس آدهانوم گبریسوس» مدیر سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: طبق آمار رسمی تاکنون 32 مورد مرگ بر اثر گرسنگی در نوار غزه به ثبت رسیده که 28 مورد آن مربوط به کودکان زیر 5 سال است.

از طرف دیگر وزارت بهداشت نوار غزه اعلام کرد که در سایه ادامه بسته ماندن گذرگاه‌های زمینی و اشغال این گذرگاه‌ها توسط رژیم اشغالگر، تنها ایستگاه اکسیژن در شهر غزه از کار افتاده است.

این وزارتخانه تاکید کرد: ایستگاه اکسیژن در شهر غزه تنها منبعی است که می‌تواند به بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن خدمات ارائه دهد و متوقف شدن آن جان ده‌ها هزار بیمار و مجروح را تهدید می‌کند.

«عبیر عطیفه» سخنگوی برنامه جهانی غذا هم درباره بحران قحطی و گرسنگی در نوار غزه هشدار داده و اعلام کرد: با توجه به بسته ماندن گذرگاه‌های نوار غزه در نتیجه تداوم حملات نظامی اسرائیل به رفح، قحطی به شمال غزه برگشته است. اطلاعات نشان می‌دهد که مردم غزه به ویژه در شمال حتی از دسترسی به نیازهای اولیه غذایی هم محروم هستند و کمک‌های محدودِ وارد شده به این منطقه، نمی‌تواند جلوی قحطی را بگیرد.

وی اظهار داشت: بعد از اولین موج قحطی در شمال نوار غزه که موجب مرگ ده‌ها غیرنظامی به ویژه کودکان شد و ضربه شدیدی به همه مردم و در راس آن زنان باردار و کودکان وارد کرد، مجدداً شاهد شیوع قحطی در این منطقه هستیم.

سخنگوی برنامه جهانی غذا بر لزوم توقف حملات رژیم صهیونیستی و باز کردن گذرگاه‌های غزه تاکید و تصریح کرد: بار دیگر یادآور می‌شویم که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی جهت ورود کمک‌ها به غزه وجود ندارد.

3000 کودک در معرض خطر مرگ بر اثر گرسنگی

از سوی دیگر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با صدور بیانیه‌ای به وضعیت غم انگیز کودکان غزه اشاره و اعلام کرد: در حاضر 3000 کودک از سوء تغذیه شدید در نوار غزه رنج می‌برند و به دلیل محرومیت از خدمات درمانی در سایه تداوم حملات متجاوزانه اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه، در معرض خطر مرگ قرار دارند.

یونیسف با اشاره به وضعیت بحرانی شمال غزه گزارش داد: وضعیت در جنوب هم اصلاً خوب نیست و ورود کمک‌های بشردوستانه به جنوب نوار غزه به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. همین مسئله موجب می‌گردد تا کودکان بیشتری در معرض خطر سوء تغذیه و مرگ بر اثر آن قرار بگیرند. حملات وحشتناک اسرائیل و آوارگی غیرنظامیان، امکان دسترسی خانواده‌ها به خدمات غذایی و بهداشتی را نمی‌دهد.

«عادل خدر» مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا هم به نوبه خود در این زمینه اعلام کرد: تصاویر وحشتناک از نوار غزه، کودکانی را نشان می‌دهد که در مقابل چشمان خانواده‌هایشان بر اثر گرسنگی جان می‌دهند. 3000 کودک اکنون در معرض خطر واقعی مرگ بر اثر گرسنگی قرار دارند و اگر به وضعیت آنها به سرعت رسیدگی نشود جانشان را از دست می‌دهند.

وی همچنین گفت: هشدارهای سازمان‌های بین‌المللی درباره افزایش مرگ بر اثر گرسنگی در نوار غزه به دلیل آن است که اقدامی جدی برای رسیدگی به این وضعیت و نجات جان کودکان انجام شود و اگر اوضاع به همین منوال ادامه داشته باشد شاهد رنج و مرگ بیشتر کودکان خواهیم بود.

این مقام یونیسف تاکید کرد: باید به این سازمان اجازه داده شود تا کمک‌هایی از پیش آماده شده را از طریق گذرگاه‌های زمینی وارد نوار غزه کند.

بر اساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل، از هر 10 کودک در غزه 9 کودک از سوء تغذیه شدید رنج می‌برد. علاوه بر آن جنایت‌هایی که ارتش رژیم صهیونیستی علیه کودکان در نوار غزه مرتکب شده، قابل وصف نیست و این کودکان از آسیب‌های جسمی و روانی شدید در نتیجه تجاوزات رژیم صهیونیستی رنج می‌برند.

همچنین آژانس‌های سازمان ملل هشدار دادند که اگر اقدامات بشردوستانه و تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت قحطی در غزه انجام نشود، تا اکتبر آینده شاهد یک فاجعه غذایی در این منطقه خواهیم بود که جان صدها هزار نفر را تهدید می‌کند.

آمار وزارت بهداشت فلسطین در غزه حاکی از آن است که از ابتدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون طبق آمار رسمی که در بیمارستان‌ها ثبت شده نزدیک به 40 کودک بر اثر سوء تغذیه جان خود را از دست داده‌اند. علاوه بر آن شمار زیادی از کودکان هم بر اثر گرسنگی جان باختند که آمار آنها ثبت نشده است؛ زیرا خانواده‌های این کودکان به دلیل محاصره و بمباران‌های شدید دشمن علیه مناطق مختلف غزه قادر به انتقال کودکان خود به بیمارستان‌ها نبوده‌اند.

بیشترین آمار مرگ و میر کودکان بر اثر گرسنگی مربوط به منطقه شمالی نوار غزه است. در شرایطی که رژیم صهیونیستی ساکنان شمال غزه را ترغیب به مهاجرت به سمت مناطق جنوبی کرده و مدعی بود این مناطق امن هستند، بعد از جنایت‌های وحشیانه‌ای که طی هفته‌های گذشته ارتش اشغالگر در جنوب غزه به ویژه منطقه رفح مرتکب شده است، سیستم بهداشتی این منطقه نیز از هم پاشیده و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قادر به ارائه خدمات به مردم نیستند.

منبع: تسنیم

682483