رژیم صهیونیستی در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک

سید افقهی گفت: فشار افکار عمومی دنیا باعث شد تا سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را نخستین بار به فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان اضافه کند. آنها تازه متوجه نشدند که این رژیم کودک می کشد بلکه دارند آبروی نداشته خودشان را حفظ می‌کنند.

تصویر رژیم صهیونیستی در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک

به گزارش سایت خبری پرسون، برنامه گفتگوی نیمروزی شبکه خبر با حضور حسین حاجی؛ کارشناس مسائل غرب آسیا و ارتباط اینترنتی سید هادی سیدافقهی موضوع رژیم صهیونیستی در لیست سیاه ناقضان حقوق کودک را بررسی کرد.

مقدمه: سازمان ملل رژیم صهیونیستی را نخستین بار به فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه اضافه کرد. آنتونیو گوترش نیز در گزارشی که قرار است فردا رسماً منتشر شود، نوشته؛ در پی تحولات غزه، میزان نقض گسترده حقوق کودکان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ۱۵۵ درصد افزایش پیدا کرده است. بر این اساس هفت هزار و ۸۳۷ مورد نقض حقوق بشر علیه چهارهزار و ۲۴۷ کودک فلسطینی در کرانه باختری، غزه و قدس شرقی ثبت شده که عامل همه آنها؛ ارتش و شهرک نشین‌های صهیونیست بوده است.

سؤال: آقای حاجی با خود خبر شروع کنیم، فکر می‌کنید اهمیت این اقدام سازمان ملل در قرار دادن نام رژیم صهیونیستی در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه، می‌خواهیم ابعاد آن را تحلیل کنیم. در ابتدا اهمیت آن را شما چطور ارزیابی می‌کنید؟

حاجی: این که دبیرکل سازمان ملل متحد از چند روز گذشته آن هم بر اثر فشار افکار عمومی و همین طور پیشتازی برخی از کشور‌های عرب افریقا و همین طور دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران و سایر کشور‌های جهان اسلام و همین طور اتفاقاتی که بسیار برای جامعه بشریت خوشایند بود که در درون جامعه امریکا اتفاق افتاد و آن جنبش دانشجویی علیه صهیونیسم و ظلم و ستم یهود؛ همه این فشار‌ها باعث شد که دبیرکل سازمان ملل متحد در یک اقدام تحسین برانگیز و رو به جلو، آن را مد نظر قرار دهد، ضمن این که به علاوه این هم همین دبیرکل سازمان ملل متحد از کشور‌های جهان اسلام و کل کشور‌های دنیا خواسته بود که فشار‌های حقوقی و دیپلماسی خود را علیه ظلم و جنایت تاریخی و بی‌نظیر و بی‌بدیل صهیونیست‌ها پاسخ دهند؛ بنابراین این نکات باعث شد که ایالات متحده آمریکا هم علیرغم میل خودشان و از سر تسلیم و اجبار از چند روز گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را بین اعضای شورای امنیت توزیع کند که به خاطر اشکالاتی که داشت، پیش‌نویس آن قطعنامه را چین و روسیه وتو کردند و اجازه مصوبه آن را ندادند، اما دیروز یک اصلاحاتی در قطعنامه ۲۲۷۳۵ انجام شد و این تقریباً با اجماع نظر همه اعضا؛ یعنی ۱۵ نفر رأی مثبت دادند به غیر از یک کشوری که....

سؤال: چقدر اهمیت دارد در حال حاضر.

حاجی: من الان دقیقاً واکاوی می‌کنم. یک نگاه سه ماه به گذشته داشته باشیم، ببینیم که چه اتفاقاتی باعث شد و چرا پیش‌نویس قطعنامه ۲۷۳۵ را ایالات متحده آمریکا می‌نویسد و توزیع می‌کند و الان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت هم از این دفاع می‌کند و افکار عمومی دنیا هم همین طور از این موضوع دفاع می‌کنند. خود حماس هم الان به این قانع شده، کشور مصر قانع شده، ترکیه، جهاد اسلامی. حالا دلیل چیست؟ سه تا چهار ماه گذشته به این سمت تا حالا، سه قطعنامه فقط برای آتش بس و کمک‌های بشردوستانه برخی از کشور‌ها از جمله الجزایر و سایر کشور‌ها آوردند که تصویب کنند که حداقل یک آتش بس موقت هم انجام بگیرد. اما ایالات متحده آمریکا آن قطعنامه‌ها را چه کار کرد؟ وتو کرد. زمان سپری شد، مقاومت گسترده‌تر شد و همین طور ایستادگی مردم و رسوایی جهانی اسرائیل و آمریکا روز به روز افزون‌تر شد و مخصوصاً....

سؤال: گسترش قدرت مقاومت و حملاتی که امروز حزب‌الله حدود ۲۰۰ موشک زد به آن پایگاه نظامی شهرک صهیونیست نشین؟

حاجی: بله، حملات حزب‌الله لبنان از شمال آن و همین طور مقاومت خود مردم و تسلیم ناپذیری؛ مجموعه این اتفاقات منطقه‌ای، دیپلماسی، میدانی، چانه‌زنی و جهانی را که در نظر بگیریم، می‌بینیم که ایالات متحده آمریکا از سر دلسوزی نیامده این قطعنامه را صادر کند تا مورد موافقت طرفین هم قرار بگیرد. البته من بحث دارم؛ اسرائیل هنوز نپذیرفته است، ولی این که آمریکا این کار را انجام داده، این جای سؤال است که من به این سؤالات پاسخ می‌دهم. یکی اینکه برای ایالات متحده آمریکا؛ اصل موجودیت اسرائیل و حفظ اسرائیل است، نه نتانیاهو، یعنی اسرائیل منهای نتانیاهو یا به علاوه نتانیاهو برای او یک تفاوت دارد، هر کشوری که تلاش کند موجودیت اسرائیل؛ یعنی هر دولتی که در اسرائیل تلاش کند موجودیت اسرائیل حفظ شود و کمتر به مشروعیت جهانی آمریکا هم ضربه وارد شود، ایالات متحده آمریکا مدافع آن دولت است، بنابراین برای براندازی و دولت سازی هم می‌رود. آمریکا در این شرایط احساس خطر کرد، دید که تا دیروز نتانیاهو شریک استراتژیکش بوده، اما امروز منهای نتانیاهو می‌تواند موجودیت اسرائیل را حفظ کند، به همین خاطر افرادی که در کابینه جنگ حضور داشتند مثل بنی گانتز که دو روز گذشته استعفا داد، به خاطر اختلافات عظیم و گسترده‌ای که با نتانیاهو داشت، البته با چراغ سبز ایالات متحده آمریکا. به نظرم آمریکا یک مهندسی حسابی و مدیریت شده‌ای دارد که این جنگ حیثیتی که از هشت ماه گذشته اتفاق افتاده؛ من همیشه می‌گویم این جنگ حیثیتی بوده، یعنی آخرین جنگ گفتم و جنگ حیثیتی و آبرویی، به این معنی که تنازع برای بقاست. برنده هر جنگ؛ برنده دائمی است. بازنده این جنگ؛ دفع شده در تاریخ سرزمینی خودشان است. به همین خاطر ایالات متحده آمریکا احساس کرده که اسرائیل در سراشیبی سقوط و باتلاق مطلق است، یعنی موجودیت و فقدان اسرائیل الان مطرح است. مجبور شد که از سر تسلیم و نه از سر نجات آقای نتانیاهو؛ بلکه از سر نجات رژیم صهیونیستی اسرائیل که به آن احتیاج دارد، زمین بازی را به سمتی ببرد که برد و باخت نباشد.

سؤال: یعنی می‌خواهید بگویید این اقدام اخیر از سوی سازمان ملل علیرغم مخالفت آمریکا نبود، یعنی با همراهی و موافقت آمریکا بوده و یک اقدام نمایشی و تاکتیکی برای این که بتواند آن فشار افکار عمومی را علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی کاهش دهد؟

حاجی: بله، در تأیید فرمایش شما، اگر این طور بود که شورای امنیت، سازمان ملل متحد و سایر رژیم حقوقی؛ مثل شورای حقوق بشر فعال بودند، منفعل بودند، بنابراین این سلطه آمریکا کم و بیش ادامه دارد؛ متأسفانه، یعنی سیاست‌های پلشت، فاسد و کثیف آمریکا در نظام حقوق، فعلاً حاکم است، مگر این که پشت و عقبه آن یک فشاری باشد. ما یادمان باشد که در دنیای روابط بین‌الملل و در تجربه تاریخ جنگ‌های بشریت، ما یک عنصری داریم به نام عنصر جنگ، می‌گویند که جنگ برای صلح. می‌گویند بجنگ برای مذاکره، بجنگ برای صلح. اما این تفاوت دارد. بعضی‌ها مهاجم مشروع هستند، بعضی‌ها مدافع مشروع هستند، بعضی‌ها نه مهاجم نامشروع هستند، مدافع نامشروع هستند.

سؤال: فکر می‌کنید چقدر دخیل بود این اعتراض دانشجویان در این تصمیم سازمان ملل؟

حاجی: یک اصلی است در تاریخ جنگ‌ها؛ می‌گویند مهاجم مشروع باش برای صلح، یا مدافع مشروع باش برای صلح. حماس و ملت مظلوم فلسطین از هشت ماه گذشته در آن عملیات طوفان‌الاقصی؛ مهاجم مشروع بودند. مهاجم مشروع علیه یک کسی که مهاجم نامشروع بود، یعنی نامشروع آمده سرزمین‌های فلسطینی‌ها را غصب کرده، بعد از آن اسرائیل دست به جنایت زد، البته با همدستی ایالات متحده آمریکا و کمک اروپا، بعد اینجا شدند مدافع مشروع، یعنی هشت سال کسی در تصورش نمی‌گنجید که ملت مظلوم غزه بی‌سرپناه و بدون کمترین کمک‌های بشردوستانه که مرز‌ها را اسرائیل بسته بود، مقاومت کنند و به سمت سایر سرزمین‌ها مثلاً به مصر پناه نبرند، ماندند، این مدافع مشروع بودن اینها به علاوه این که عملیاتی که شما اشاره کردید در شمال لبنان، یک خطر جدی برای اسرائیل بود. ایالات متحده آمریکا این را فهمید، همه این پازل‌ها را در کنار هم گذاشت، مسائل حقوقی، مسائل نظامی، مسائل امنیتی و آن مسائل اجتماع جهانی که حضرت آقا اشاره فرمودند برای روز قدس، آن اجتماع جهانی باعث شد که دانشجویان بیایند در صحنه و داستان ویتنام یک بار دیگر تکرار شود. آمریکا دید که اگر نه واقعاً این مهاجم نامشروع که خودش بوده و همین طور اسرائیل غاصب بوده، اینجا به طریقی متوقف نکند، اصل موجودیت و هویت اسرائیل پا به هواست، بنابراین، این باعث شد که آمریکا بیاید پای میز مذاکره و خودش پیش نویس قطعنامه‌ای را بنویسد و بیاورد. این اصل را باید بپذیریم که گاهی قدرت؛ زور و منطق زور برای کسانی که منطق‌شان زور است، جواب می‌دهد. این جا خوشبختانه زور مقاومت و تهاجمی جبهه مقاومت جواب داد.

سؤال: دلایل را بررسی کردیم خیلی به صورت اجماع و کلی توضیح دادید، حالا راجع به تبعات این تصمیم یا اقدام سازمان ملل صحبت کنیم. فکر می‌کنید تبعات این اقدام بر رژیم صهیونیستی چه خواهد بود؟ یا به تعبیر خاص این اقدام به لحاظ حقوقی و سیاسی چه تبعاتی برای رژیم صهیونیستی خواهد داشت؟

حاجی: اولین تبعاتی که برای رژیم صهیونیستی دارد، موضوع امنیتی است، یعنی الان روی گسل‌های امنیتی و فقدان حداقل مشروعیت دولت نتانیاهوست. ایالات متحده آمریکا و بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوست دارد که بخشی از آراء یهودی‌ها و صهیونیست‌ها را به سمت خود جلب کند، یادمان باشد که برای آمریکا؛ نتانیاهو فقط اسرائیل نیست، فقط حزب لیکود اسرائیل غاصب که ریاست خود را جناح حاکم بر نتانیاهو دارد، این که کل اسرائیل نیست. الان جریان چپ‌گرا هم در مقابل پیشتازی و سیاست‌های غلط نتانیاهو بر سر جنگ هستند. پس موضوع امنیتی باعث می‌شود که گسل‌های سیاسی که الان در درون حاکمیت جامعه منفور سیاسی اسرائیل حاکم است، دچار انشقاق شود. نشان به آن نشان که سیگنال‌ها و علامت‌هایی را نشان می‌دهد که بایدن آرام آرام با یک نرمش و با یک انعطافی سعی می‌کنند که نتانیاهو را بدون محاکمه رژیم‌های حقوقی دنیا کنار بگذارند، چرا؟ اگر تداوم جنایت نتانیاهو و اسرائیل ادامه پیدا می‌کرد بیشتر از این، حتماً دادگاه بین‌المللی لاهه بر اساس آن اصل فشاری که افکار عمومی بر وجدان‌ها داشته و آمریکا و دول غرب را مخصوصاً اتحادیه اروپا را که جای حرف گفتنی زیاد دارد که خواهم گفت، اینها را برای نجات اسرائیل تسلیم بدارد. چرا این کار را کردند؟ برای این که بالأخره دیر یا زود آمریکا که نمی‌توانست قدرت بلامنازع جهان سیاست باشد.

سؤال: شما فرمودید تبعات آن روی مشروعیت رژیم صهیونیستی تأثیر می‌گذارد، اما شما باز برگشتید به آن علل موضوع، الان روی مشروعیت آن چه تأثیری می‌خواهد بگذارد؟

حاجی: دلیل این که آمریکا پیشتاز این است، اگر اجازه می‌دادند که جنایت اسرائیل افزون‌تر از روز‌های پیش بود، اگر اسرائیل؛ یعنی نتانیاهو می‌رفت در دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه محکوم می‌شد؛ این یک اصل است؛ محکومیت اسرائیل یعنی محکومیت جهانی ایالات متحده آمریکا؛ یک. دو؛ محکومیت نتانیاهو به دلیل جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی، این محکومیت اسرائیل غاصب است، نه فقط و فقط نتانیاهو، اینجاست که لطمه ها و آثار زیان‌باری از جهت حقوقی به مشروعیت ناداشته و فقدان اسرائیل وارد می‌شد. پس این دلایل باعث شد که آمریکا بیاید پای میدان و یک آلارمی به نتانیاهو بدهد؛ آهسته از قدرت کنار بگذارند، در سرزمین‌های اشغالی انتخابات زودرس انجام بگیرد و نتانیاهو تضمین بگیرد از آمریکا، حداقل در درون حاکمیت نظام حقوقی اسرائیل، ایشان به خاطر فساد‌هایی که دارد محاکمه نشود؛ بنابراین مشروعیت سیاسی نتانیاهو با این اتفاقاتی که افتاد، در روی گسل‌های زلزله بود، الان به نظرم آن زلزله آمد؛ آن را به ویرانه تبدیل کرد. با توجه به این که سه تا چهار نفر از اعضای کابینه جنگ از کابینه خارج شدند و می‌توانند فشار بیاورند در پارلمان و کلاً نتانیاهو را خودشان ائتلافشان را بشکنند و با چراغ سبز امریکا که منافع آمریکا را الان این تأمین می‌کند، بگذارند کنار، پس این جا مشروعیت سیاسی و حقوقی درون جامعه سیاسی اسرائیل هم رو به زوال بود، مگر این که دولت نتانیاهو سقوط کند به یک طریقی از زبان آمریکایی‌ها می‌گویم؛ او را آبرومندانه بگذارند کنار و به سمت پروژه‌ای که تعریف شده برای بحث صلح....

سؤال: یعنی شما معتقدید این اقدام سازمان ملل را به نوعی گذر از نتانیاهو می‌شود تصور کرد در بلند‌مدت؟

حاجی: گذر از نتانیاهو با گذر از اسرائیل فرق می‌کند.

سؤال: بله، منظورم همین است.

حاجی: بله، من معتقدم این گذر از نتانیاهو است، نتانیاهو الان به یک چهره پلید و منفوری تبدیل شده است؛ هم در درون خود جامعه یهود و خاخام‌ها؛ چهره منفوری دارد، هم به خاطر سیاست‌های غلطی که بنی گانتز می‌گوید تو باید محاکمه شوی، می‌گوید تو باید دادگاهی شوی، می‌گوید باید یک کمیته حقیقت‌یابی تشکیل شود که تو چقدر بی‌لیاقت بودی که طوفان الاقصی آمد و طوفان، حیثیت اسرائیل را برد. به خاطر این، من فکر می‌کنم که تاریخ مصرف نتانیاهو هم برای آمریکا تمام شده، هم برای جامعه سیاسی درون ساختار نظام غاصب اسرائیل تمام شده و هم برای آمریکا تمام شده است.

سوال: آقای دکتر بفرمایید از نظر شما اهمیت این تصمیم سازمان ملل چی هست و چه تبعاتی برای رژیم صهیونیستی دارد؟ آقای حاجی بگذریم از این موضوع برویم سراغ آتش بس، شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد امریکا را درباره آتش بس تأیید کرده حماس هم گفته بالاخره با اینکه این قطعنامه مشکلاتی دارد، اما در کل مثبت است، چون باید توقف دائم جنگ و خروج اشغالگران از غزه تأکید دارد الآن در این خصوص هم خیلی سوال و ابهامات وجود دارد در این خصوص چه شد که امریکا به چنین تصمیمی رسید؟

حاجی: به همان دلایلی که من گفتم امریکا به این نتیجه رسیده بود و الآن هم رسیده که آتش بس اتفاق بیفتد تبادل اسرا

سوال: این یعنی اینکه شرایط را برای رژیم صهیونیستی بسیار بحرانی می‌بیند؟

حاجی: بله ببین ضمن اینکه قطعنامه ۲۷۳۵ دیروز یک تفاوت‌های ماهوی هم با سایر قطعنامه‌ها دارد؛ همان قطعنامه‌ای که هفته قبل پیش نویس آن را چین و روس‌ها آنرا وتو کردند. آن قطعنامه چی می‌گفت و این چی می‌گوید؟ اول ما یک بند‌هایی از این را بگوییم بعد به تبعات آن اشاره بکنیم آن قطعنامه می‌گفت که آتش بس بلافاصله تبادل اسرا، آن می‌گفت خب یعنی چی؟ آتش بس صورت بگیرد یک هفته، ۱۰ روز، تبادل اسرا صورت بگیرد روز از نو، روزی از نو؛ یعنی دست و خط نامشروع امریکا را هم چین خوانده بود و هم روس‌ها خوانده و هم حماس خوانده بود، تازه اگر چین هم وتو نمی‌کرد، روس‌ها هم وتو نمی‌کردند، حماس زیر بار این نمی‌رفت. جهاد اسلامی و حزب الله لبنان و جبهه مقاومت زیر بار این نمی‌رفت. خودشان مستقل تصمیم می‌گیرند بنابراین گفتند خیر؛ اول آتش بس، بعد فرآیند مذاکرات، باز شدن راه‌های کمک یعنی آن ۷ تا گذرگاه باز بشود کمک‌های انسان دوستانه سرازیر بشود مردم فلسطین مظلوم محصور در غزه نفس راحت بکشند. به علاوه اینکه خیلی نکته مهمی است اسرائیل غاصب کودک کش از غزه عقب نشینی بکند. در قطعنامه ماقبل چیز دیگری می‌گفتند، می‌گفتند که اسرائیل از جا‌هایی که تراکم جمعیت زیادی مثلا در رفح دارد از آنجا در سه مرحله، عقب بنشیند ولی الآن اینها اصلاح شده است. بناست که اسرائیل یعنی ارتش اسرائیل بعد از آتش بس فرآیند کمک رسانی صورت بگیرد، مرز‌ها باز بشود، بعد از آن بنشینند بر سر مفاد این موضوعات در مصر یا هر کشور ثالثی که کمک می‌کند قبلا در مصر بوده قطری‌ها هم بودند کمک بکنند و فرآیند‌های بیشتری را تعریف بکنند. به نظر من این به معنی فریب ایالات متحده امریکا یعنی سناریوی فریب قبلا بود یا به معنی خرید فرصتی که باشد که نتانیاهو دوباره برگردد بر سر قدرت و آن جنایت را تداوم بدهد. به نظر من این مردود است؛ یعنی این دیگر جای بحث ندارد البته در عالم سیاست هر چیزی امکان دارد. ممکن است که ایالات متحده امریکا سناریوی فریبی هم داشته باشد ولی الآن دلایل عقلانی و منطقی حکم می‌کند که ما این را در مرز‌های دور در نظر بگیریم .علی کل حال فکر می‌کنم علی رغم اینکه همین امروز هم سخنگو و برخی از ژنرال هایشان گفتند که امریکا برای خودش تصویب کرده، شورای امنیت برای خودش قطعنامه ۲۷۳۵ را تسلیم کرده ما جنگ را تداوم می‌دهیم ولی فکر می‌کنم اینکه این بلوف بیشتر روانی باشد.

سوال: اتفاقا می‌خواستم راجع به واکنش رژیم صهیونیستی هم سوال بکنم از حضرت عالی که به آن اشاره کردید الآن بیشتر دارد رد می‌کند و قبول نمی‌کند رژیم صهیونیستی، اما در کل الآن سوال این است که آیا حالا امریکایی ها، شورای امنیت در کل سازمان ملل ابزار‌هایی دارند که بتوانند رژیم صهیونیستی را مجبور کنند که تن بدهد به این قطعنامه؟

حاجی: ببینید ابزار‌ها که خیلی زیاد است. اگر این را می‌بردند در ذیل مثلا منشور ششم نه تنها در ذیل منشور ششم در این ۸ ماه نبردند برای اینکه تقویت هم کردند، انگلستان سلاح داد، امریکا موشک‌های یک تنی داد اصلا شریک جرم و جنایت در نسل کشی، خود امریکا و اتحادیه اروپاست. تازه امروز اتحادیه اروپا بیانیه صادر کرده گفته که ما از این آتش بس استقبال می‌کنیم و از این قطعنامه و دو کشور مستقل را می‌پذیریم. ۷۵ سال از عمر دو کشور مستقل که شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۱۸۱ صادر کرده مثلا اتحادیه اروپا الآن به آن رسیده خیلی دیر رسیده می‌خواهم به شما این نکته را عرض بکنم که این فرآیندی که رو به جلو است بعید می‌دانم که برگردد به عقب و بخواهد اجازه بدهند که مجدد حداقل آن جنایت را نتانیاهو علیه غزه ادامه بدهد.

سوال: ارتباطمان به صورت تلفنی با آقای دکتر سید افقهی برقرار است، آقای دکتر در خصوص اقدام سازمان ملل در قرار دادن نام رژیم صهیونیستی در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه صحبت کردیم آقای دکتر حاجی هم نظرشان این بود که با توجه به اینکه روند، روند رو به افولی بود شرایط برای رژیم صهیونیستی داشت سخت‌تر می‌شد امریکایی‌ها و سازمان ملل این کار را کردند که بتوانند یک قدری با توجه به آن فشار افکار عمومی و اعتراضات دانشجویان بتوانند فضا را مدیریت بکنند نظر حضرت عالی چیست؟ تبعات این تصمیم سازمان ملل برای رژیم صهیونیستی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سید افقهی: خیلی از آگاهان و تحلیلگران معتقد هستند که این یک ارزش اخلاقی ـ معنوی بیشتر دارد تا ارزش حقوقی و قانونی، چون که دادگاه بین المللی لاهه که خودش زیر مجموعه سازمان ملل است علی رغم تمام ادله‌ای که دولت جنوب آفریقا ارائه کرد حدود ۲۱ کشور هم از این شکوائیه با دلایل مستند و نظر مشورتی اکثریت قاطع وکلایی که قضاتی که در دادگاه بین المللی لاهه بودند موافق بود که رژیم صهیونیستی در حال نسل کشی است. یک ماه دادگاه بین المللی لاهه بیشتر مهلت داد به رژیم صهیونیستی که آدم بکشد و نسل کشی را ادامه بدهد و بعد از در پیوست آن دادگاه کیفری ... کیفری در ... جنگی وارد عمل شد و اینهایی که وظیفه ذاتی شان پیگیری و احضار و مجازات است نتوانستند کاری بکنند. چه کاری از دست آقای گوترش ساخته است. آن هم بعد از ۹ ماه تازه متوجه شد که رژیم صهیونیستی دارد کودک می‌کشد. بنابراین اینها هر کدام به سهم خودشان دارند در واقع یک توبه نامه‌ای می‌نویسند و یک نوع وجاهت و آبروی نداشته خودشان را دارند حفظ می‌کنند. تمام مجامع بین المللی مخصوصا زیر نظر سازمان ملل اینها همه شان در واقع تحت نفوذ و سیطره امریکا و لابی صهیونیستی هست. بنابراین اگر واقعا سازمان ملل به طور جدی دنبال این هست که رژیم صهیونیستی را در لیست سیاه قرار بدهد از خیلی از عضویت‌هایی که در واقع رژیم صهیونیستی در این سازمان‌های زیر مجموعه سازمان ملل هستند باید محروم بکند. این حق است آیا واقعا می‌تواند توانش را دارد؟ آیا جرأتش را دارد؟ گوترش گام بعدی را بردارد حالا اعلام کرده که ما اسرائیل را وارد لیست سیاه کردیم این تبعات دارد یا ندارد؟ الزامات دارد یا ندارد؟

سوال: فکر می‌کنید چه تبعاتی برای رژیم صهیونیستی می‌تواند داشته باشد اصلا به قول شما تبعاتی می‌تواند داشته باشد یا صرفا یک تاکتیکی است برای اینکه آن فشار افکار عمومی را کاهش بدهد؟

سید افقهی: عرض کردم الآن هم فشار افکار عمومی به کار و وظیفه خودش ادامه می‌دهد. تظاهرات ادامه دارد، تحصن‌ها ادامه دارد، بازداشت ها، کتک ها، تعلیق ها، اخراج‌ها در دانشگاه‌های نخبه در سراسر امریکا و بسیاری از پایتخت‌های اروپا ادامه دارد. اعتراضات بنابراین اینها دارند در واقع فشار می‌آورند وظیفه اخلاقی خودشان را، خودآگاهی خودشان را دارند با صدای بلند با پرچم‌های فلسطین در دست دارند فریاد می‌زنند که آقا این نسل کشی را متوقف کنید، آقای سازمان ملل، آقای دادگاه لاهه، آقای دادگاه جنایت‌های جنگی یک کاری بکنید، ولی آنجا یک ابرقدرتی به نام امریکای جنایتکار که خودش تا مرفق دستش آلوده به خون مردم غزه است این قطعنامه خبیثانه‌ای که تصویب شد گرچه حماس موافقت اولیه خودش را اعلام کرده ولی انقلت‌های خودش را و نیمه‌هایی که زیر در واقع واژه‌های این قطعنامه است. قطعا باید سر میز مذاکره اگر اسرائیل نماینده خودش را بفرستد، باید خنثی کند، اینها را، بحث نحوه عقب نشینی، بحث توقف دائم یا توقف مقطعی جنگ است. در این سه مرحله، بحث، بحث اشراف بر ورود کمک‌های انساندوستانه از کدام معبر خواهد بود. روزی چند تا کامیون باید وارد بشود؟ و مسائل تبادل اسرا، تازه علی رغم تمام این مسائل و این قطعنامه پر میم به قول معروف، حالا هنوز به قول آقای حاجی هنوز نتانیاهو نظر قطعی خودش را اعلام نکرده ولیکن هنوز مصر است که اگر هم تبادل نظر به تبادل اسرا بشود، ما حماس را نهایتا باید نابود بکنیم. معنایش این است که مفاد را قبول ندارد. بنابراین درست است یک اختلافات تاکتیکی اندکی بین امریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی وجود دارد و در نهایت امریکا وادار کرد که گانس و آیزنگوت از کابینه جنگ استعفا بدهند، اما آن دارد کار خودش را می‌کند آن فعلا از بابت کنیست و از بابت کابینه سیاسی اصلی خودش فعلا دارند آن ۶۴، ۶۳ کرسی را دارند و خیالش هم راحت است متأسفانه.

سوال: الآن فکر می‌کنید که با توجه به توضیحاتی که شما دادید آیا سازمان ملل، امریکا ابزاری در اختیارشان نیست که بتوانند رژیم صهیونیستی را به هر حال مجبور بکنند که تن بدهد به این قطعنامه؟

سید افقهی: سازمان ملل و در واقع دادگاه‌هایی که همکاری می‌کند با سازمان چه مستقیم و چه غیرمستقیم اینها کاری نمی‌توانند بکنند. اگر کاری کسی می‌تواند بکند فقط و فقط امریکاست امریکا هم الآن در واقع بین دو لبه قیچی گیر کرده اگر بخواهد بیش از حد به رژیم صهیونیستی فشار بیاورد. ببینید مسئله عملیات زمینی رفح وقتی مطرح شد بایدن دو سه بار موضع خودش را عوض کرد اول گفت ما کمک‌های تسلیحاتی را قطع می‌کنیم در لحظه عملا این هجوم شروع شد؛ هجوم و آن کشتار و حمام خونی که راه انداخت، نتانیاهو گفت که ما امیدوار هستیم که مردم عادی کشته نشوند. وقتی فیلم‌های مردم عادی در چادر‌ها نشان داد که مردم دارند سلاخی می‌شوند می‌گوید ما داریم روی این فیلم‌ها کار می‌کنیم داریم تحقیق می‌کنیم ببینیم که کسی از غیرنظامی‌ها آسیب دیده یا ندیده. ببینید این است اگر بخواهد به طور جدی هم آنگونه که فرمودید واقعا بخواهد ترمز دستی رژیم صهیونیستی را بکشد به قول معروف لابی صهیونیستی در داخل امریکا آن هم انتخابات ریاست جمهوری حدود سه چهار ماه دیگر در پیش رو است قطعا بایدن این کار را نمی‌کند. بنابراین بایدن می‌خواهد الآن نه صلح و نه جنگ باشد و یک جوری باشد که حماس را خلع سلاح کنند و برگ برنده حماس همین بحث گروگان هاست. تمام تلاش نتانیاهو این است که مرتب دارد وقت می‌خرد که شاید اسیر بیشتر به صورت زنده آن هم با آن قتل عامی که در نصیرات به راه انداخت و حمام خون وحشیانه‌ای که به راه انداخت شاید بتواند دو سه چهار تا اسیر دیگر و هر چندگاهی چند تا اسیر را زنده آزاد بکند و به جنگ خودش ادامه بدهد تا بخواهد به نفع خودش دو سال دیگر این جنگ را به اتمام برساند. بنابراین امریکا می‌تواند ولیکن می‌ترسد، چون که هم در داخل مشکل دارد و هم در اسرائیل مشکل دارد.

سوال: آقای حاجی الآن قبلا نام چه کشور‌هایی در این لیست بوده که الآن اسم رژیم صهیونیستی را در آن لیست گذاشتند لیست ناقضان حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه اطلاع دارید؟

حاجی: بله، من قبل از اینکه به سوال حضرتعالی پاسخ بدهم به یک نکته اشاره بکنم که اشاره فرمودید که آیا ابزار‌هایی دارد؟ بله منشور ششم و هفتم ابزارشان است.

سوال: خیر ابزار که دارد چقدر این ابزار‌ها قابلیت اجرایی و ضمانت اجرایی دارد؟

حاجی: حالا عرض می‌کنم وقتی که در این قطعنامه اصلا به منشور هفتم اشاره نکردم. یعنی به اصل زور اشاره نکردند که اگر به اصل زور اشاره می‌کردند اصلا دیوان بین المللی کیفری لاهه هم کاری نداشت که متوسل می‌شدند به اصل زور چیزی که در عراق انجام دادند. چند بار امریکا حتی بدون اذن شورای امنیت هم انجام داد. عراق یادتان است که در جنگ‌های جنگ اول و دوم، منتهای مراتب من می‌خواهم این نتیجه را از این صحبت بگیرم بگویم که ببینید وقتی که گفتیم جنگ، جنگ حیثیتی بوده و اسرائیل و امریکا بازنده این جنگ هستند. الآن تا اینجای کار وقتی که این اتفاق حقوقی و سیاسی در دنیا اتفاق افتاده به دلیل مقاومتی که مردم فلسطین داشتند و سایر مؤلفه‌هایی که در کنار آن بوده قدرت افزایی کردند. این سرآغاز یک پیروزی جدیدی است برای حماس، امریکا چه بخواهد و چه نخواهد آنی که فکر می‌کردند در مثلا روز‌های آغازین در طول یک هفته غزه نابود می‌شود، حماس از قدرت کنار می‌رود و آرمان حماس در سرزمین‌های فلسطین دفن می‌شود؛ این شد افسانه برای آنان، بنابراین هر اتفاقی که در آینده بخواهد بیفتد، اما الآن این نقطه عطفی در تاریخ سیاسی، دیپلماسی، حقوقی، امنیتی، نظامی و منطقه‌ای هست که پیروزی حماس را آسان‌تر می‌کند مقاومت حماس را نیرومندتر می‌کند قدرت رو به افول اسرائیل را تضعیف‌تر می‌کند دقت فرمودید.

سوال: آقای سیدافقهی یک سوالی که الآن مطرح است از طرفی می‌گویند که سازمان ملل به خاطر آن فشار افکار عمومی اعتراضات دانشجویان امریکایی و غربی و سایر کشور‌ها و از طرف دیگر به مقطعی رسیده رژیم صهیونیستی در شرایط بحرانی قرار دارد که اگر به هر حال با اینگونه تاکتیک‌ها و با اینگونه اقدامات هم انجام نمی‌شد چه بسا در دادگاه‌های بین المللی مورد محاکمه قرار می‌گرفت با این شرایط فکر می‌کنید که این اقدام سازمان ملل به اختلاف بین رژیم صهیونیستی و امریکا منجر بشود یا این اختلافات را تقویت بکند نظر حضرتعالی چیست؟

سیدافقهی: عرض کردم ببینید هرگز امریکا اجازه نمی‌دهد که رژیم صهیونیستی به لحاظ موقعیت ژئوپلتیکی، به لحاظ موقعیت راهبردی آسیب جدی ببیند ولیکن اختلافات تاکتیکی هست ببینید، چون امریکا در محاسبات درازمدت خودش بگوید که اصلا ما چرا داریم از اسرائیل حمایت می‌کنیم؟ چرا داریم دفاع می‌کنیم؟ چرا داریم به او کمک می‌کنیم؟ چرا قطعنامه‌هایی که در شورای امنیت علیه اش مصوب می‌شود من وتو می‌کنم؟ برای اینکه من خودم هم در منطقه منافعی دارم و رژیم صهیونیستی حافظ منافع من است. بنابراین اگر این رژیم صهیونیستی نه اینکه از بین برود، به درجه‌ای از ضعف برسد که دیگر نتواند آن منافع امریکا و هژمونی امریکا را در منطقه بتواند حفظ کند ما باید رژیم صهیونیستی را محور مقاومت داخل غزه، باید رژیم صهیونیستی را به مرحله‌ای از ضعف برسانیم که امریکا به قول حضرت آقا به مرحله‌ای برسد که دیگر دست از حمایت رژیم صهیونیستی بکشد چرا؟ چون هزینه‌ای که در دفاع از رژیم صهیونیستی می‌خواهد تحمل بکند چه در سطح منطقه و چه در سطح جهان بیشتر در واقع گرانبهاتر از حفظ رژیم منهوس رژیم صهیونیستی خواهد بود. در این صورت کلام حضرت آقا مصداق پیدا می‌کند که من دیگر نمی‌توانم از اسرائیل دفاع بکنم و این در واقع فروپاشی اقتصادی، فروپاشی امنیتی، فروپاشی معنوی و روحی و روانی جامعه صهیونیستی، فروپاشی بدتر از همه نظامی رژیم صهیونیستی است. من دیگر نمی‌توانم جلوی آن را بگیرم و این اتفاق هم دارد می‌افتد یعنی به مروز زمان شما اگر این جبهه‌های محور مقاومت را ببینید دارند تخریبی‌تر برخورد می‌کنند. امروز حزب الله لبنان حدود بیش از ۲۰۰ موشک و کاتیوشا را به مناطق صرفا ... شلیک کرده به خاطر به شهادت رسیدن یکی رهبران مهم میدانی شان. بنابراین من می‌خواهم تأکید کنم که سازمان ملل مورد نفوذ و در قبضه امریکاست و هم پیمانان امریکا، چه هم پیمانان اروپایی آن و چه هم پیمانان مزدوران منطقه خودمان که بار‌ها و بار‌ها حضرت آقا می‌فرمایند مزدوران و شرکای امریکایی در منطقه خودمان. متأسفانه قالبا نمی‌خواهم اسم ببرم بنابراین ببینید مسئله رژیم صهیونیستی اولا دیگر به آن اقتدار قبلی اش برنمی گردد یک، دوما و فقط و فقط مقاومت است اگر هم بخواهند امتیاز بگیرند و امریکا را وادار بکنند تغییر نظر جدی در حمایت از رژیم صهیونیستی بکنند باید ضربات آن قدر قوی باشد که برای امریکا هزینه حمایت از رژیم صهیونیستی بالا و بالاتر برود.

سوال: روی چشم انداز و اینکه این شرایط حالا جدا از اینکه چه تبعاتی که حالا به بعضی از آنها اشاره کردید در روابط رژیم صهیونیستی و امریکا به نظر شما چه تأثیری می‌تواند داشته باشد و در کل آن پیامد‌ها را روی تحولات میدانی چطور ارزیابی می‌کنید؟

حاجی: هر اتفاقی که بخواهد بیفتد تعارض استراتژیک و دعوای استراتژیک بین ایالات متحده امریکا و اسرائیل صورت نخواهد گرفت. تمام این مواردی که عنوان شد که امریکا خودش پیشتاز شده آمده قطعنامه‌ای را پیش نویسش را آورده مصوب کرده که الآن هم به سمت مدیریت دارد می‌رود بنابراین این جزء فرضیه‌های تاکتیکی ایالات متحده امریکا هستش مگر اینکه نه یک روزی فرا برسد که حتی آن روز فراخواهد رسید آن روزی که موجودیت اسرائیل کاملا محو بشود و امریکا دیگر قدرت حمایتی نداشته باشد.

سوال: پس در نهایت معتقدید که اینها فقط برای تاکتیک است برای مدیریت وضع موجود و کاهش آن فشار افکار عمومی؟

حاجی: کاهش فشار افکار عمومی و البته از سر تسلیم، یعنی الآن واقعا امریکا مانده یعنی خود ایالات متحده امریکا می‌داند که اگر نتانیاهو این جنایت را ادامه بدهد و تداوم داشته باشد. بالاخره به حیثیت جهانی امریکا در کنار و قِبل محاکمه نتانیاهو در دادگاه بین المللی کیفری لاهه که محاکمه آقای نتانیاهو محاکمه اسرائیل است و محاکمه امریکا و اروپاست.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

682400