راهکار رژیم صهیونیستی برای فرار از باتلاق غزه

رژیم صهیونیستی برای فرار از باتلاق غزه بدنبال بهره برداری از عشایر جنوب فلسطین است که یادآور شوراهای بیداری دست‌پروده آمریکا در عراق در سال ۲۰۰۶ است. این درحالی است که عشایر فلسطینی اساساً مخالف این طرح هستند.
تصویر راهکار رژیم صهیونیستی برای فرار از باتلاق غزه

به گزارش سایت خبری پرسون، رژیم صهیونیستی به دنبال اجرای طرحی براساس تجربه آمریکایی‌ها در عراق در دوره اشغال این کشور پس از سقوط رژیم صدام است که طی آن نیروهای عشایری غزه را در دوره پس از جنگ به جای حماس بر این باریکه حاکم نمایند. این طرح در واقع با الگو برداری از ایده نیروهای بیداری (قوات الصحوة) دیوید پترائوس فرمانده نظامی آمریکا در عراق در سال 2006 پی‌ریزی شده است.

شورای بیداری پس از ناکامی آمریکا در تامین امنیت دو شهر فلوجه و رمادی در استان الانبار مطرح شد و آمریکایی‌ها با توجه به تلفات بالا در این مناطق برخی از نیروهای عشایر محلی را برای مقابله با القاعده تسلیح کردند.

حال به‌نظر می‌رسد صهیونیست‌ها می‌خواهند با تقلید از تجربه قوات الصحوة، عشایر جنوب فلسطین را در مقابل حماس تسلیح نمایند. براساس این طرح، نیروهای نظامی صهیونیست در برخی مناطق شمالی غزه حضور خواهند داشت و در صورت نیاز به دیگر مناطق هم تردد خواهند داشت (شبیه به کرانه باختری) ولی کنترل امنیتی بر عهده عشایر و افراد اهل غزه که مورد تائید شاباک هستند، خواهد بود.

این طرح که پس از کش‌وقوس‌های فراوان در کابینه جنگی رژیم به تصویب رسیده، مورد حمایت ارتش و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی است.

با این حال به دلایل مختلف به‌نظر می‌رسد که این طرح هم نتواند صهیونیست‌ها را از باتلاق غزه نجات دهد.

در وهله اول در داخل رژیم صهیونیستی این طرح مخالفان سرسختی دارد؛ اعضای کابینه امنیتی همچون ایتمار بن‌گویر و بتسلائل اسموتریچ، وزرای امنیت داخلی و دارایی کابینه نتانیاهو همچنان خواستار اشغال و کنترل کامل بر غزه همچون مناطق اشغالی1948 هستند. در مقابل ارتش با اشاره به هزینه سالانه 5 میلیارد دلاری، چنین اقدامی و تلفات احتمالی حضور ارتش در غزه، از مشارکت در اداره این منطقه سرباز می‌زند.

در وهله دوم ایالات متحده و کشورهای عرب علاقمند هستند تا غزه توسط تشکیلات خودگردان (با حضور مستشار مدنی آمریکایی) اداره شود و امنیت نیز توسط ائتلاف عربی به فرماندهی ارتش مصر تامین گردد. این طرح با مخالفت جدی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مواجه شده است و وی حتی به رغم فشارهای دولت بایدن ابدا حاضر به همکاری با تشکیلات خودگردان نیست.

در وهله سوم به نظر می‌رسد عشایر غزه از اساس مخالف اجرایی‌شدن چنین طرحی هستند و حاضر به همکاری با رژیم صهیونیستی نیستند. چندماه قبل زمانی که برای اولین‌بار زمزمه‌های این ایده مطرح شده بود؛ عشایر و زعمای قبایل ساکن در غزه با صدور بیانیه‌هایی اعلام کردند که حاضر به همکاری با ارتش اسرائیل نیستند. همزمان حماس هم اعلام کرده که حاضر به پذیرش چنین سناریوی در مورد آینده غزه نیست.

در همین زمینه یک مقام امنیتی حماس به کانال «المجد» گفت که رهبری مقاومت با مشت آهنین با کسانی که جبهه داخلی غزه را تضعیف کنند، برخورد می‌کند و اجازه نخواهد داد قواعد جدید، حاکم شود.

از این‌رو می‌توان انتظار داشت که طرح واگذاری کنترل امنیتی غزه به عشایر جنوب فلسطین هم به مانند دیگر طرح‌های آمریکایی-صهیونیستی برای غرب آسیا از پیش شکست خورده است؛ چراکه اساسا حق تعیین سرنوشت و خواست مردم غزه را نادیده می‌گیرد. به طور مشخص این طرح تقلیدی ناشیانه برای نجات رژیم صهیونیستی از باتلاق غزه است؛ کما اینکه طرح شوراهای بیداری هم طرحی برای فرار از منجلاب خودساخته آمریکایی‌ها بود که با وجود موفقیت اولیه زمینه‌ساز شکل‌گیری داعش در عراق شد.

منبع: تسنیم

682010