ادعای جدید سفیر اتحادیه اروپا درباره ایران

سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن نادیده گرفتن سطح همکاری‌ها و تعاملات رو به جلو میان جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعاهای سیاسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را تکرار کرد و مدعی شد که تهران در اجرای قطعنامه‌های شورای حکام برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی قصور کرده است.

تصویر ادعای جدید سفیر اتحادیه اروپا درباره ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، کارل هالگارد روز چهارشنبه در جلسه با موضوع بررسی اجرای موافقتنامه پادمان در ایران، ادعا کرد: اتحادیه اروپا به شدت نگران است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل عدم همکاری ایران هنوز در موقعیتی نیست که اطمینان دهد برنامه هسته ای این کشور منحصراً صلح آمیز است. مایه تاسف است که علیرغم سه قطعنامه شورا و فرصت های متعدد، ایران توضیحات فنی معتبری ارائه نکرده است تا آژانس را قادر سازد صحت و کامل بودن اعلامیه های ایران را تایید کند.

وی با تکرار ادعاهای پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی مدعی شد: پنج سال از کشف ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوزآباد و تقریباً چهار سال از کشف ذرات مشابه در ورامین می‌گذرد. ۱۸ ماه از زمانی که شورا در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد، حل‌وفصل تمام موضوعات باقی مانده پادمانی ضروری و فوری است می‌گذرد.

سفیر اتحادیه اروپا ادامه داد: این مسائل مربوط به فعالیت‌های اعلام نشده و سایت‌هایی است که شامل مواد هسته‌ای اعلام‌نشده و ممکن است امروز هم در ایران وجود داشته باشد. این وضعیت عمیقا نگران کننده است. ایران باید این مسائل ناشی از تعهدات قانونی خود را حل و فصل کند. ایران باید اجازه راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای را به آژانس بدهد.

گفتنی است، ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده و تاکید بر اینکه تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، اسفند ۱۴۰۱ در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد؛ توافق که بعدا بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت یافت.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

در واقع با همکاری و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران، اختلافات بر سر یکی از سه مکانی که آژانس ادعا می‌کند رد اورانیوم در آن پیدا شده، حل و فصل و همچنین پاسخ‌های مستدل و مستندات مربوطه درباره سایر مکان‌ها به آژانس ارائه شد.

گروسی همچنین در سفری که سه هفته پیش به ایران داشت، درباره تداوم اجرای بیانیه ۴ مارس با مقام های کشورمان رایزنی کرد و مقرر شد تا برای تهیه پیش‌نویس تداوم تعاملات بر مبنای بیانیه مشترک، مذاکرات معاونان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شود.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که همکاری خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و مسائل باقی‌مانده پادمانی نیز با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

سفیر اتحادیه اروپا با بیان این ادعا کرد که هیچ پیشرفتی در اجرای بیانیه مارس صورت نگرفته است مدعی شد: ما از ایران می خواهیم که بیانیه مشترک را اجرا کند و به طور جدی بر اساس آخرین پیشنهادات ملموس آژانس تعامل کند.

وی در این بیانیه ازسرگیری اجرای پروتکل الحاقی و احیای مجوز تعدادی از بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که ایران درچارچوب حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرد، خواستار شد و ادعا کرد: اتحادیه اروپا از ایران می خواهد که به سرعت و به طور اساسی با آژانس در راستای پایبندی کامل به تعهدات موافقتنامه جامع پادمان همکاری کند.

هالگارد در تداوم سیاه‌نمایی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد: انجام اقدامات مشخص شده در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ از سوی ایران ضروری و فوری است. با توجه به قصور مداوم ایران در همکاری برای شفاف سازی همه مسائل باقی مانده، ما معتقدیم زمان اقدام فرا رسیده است.

سفیر اتحادیه اروپا اضافه کرد: ما به طور کامل از پیش‌نویس قطعنامه‌ای که فرانسه، آلمان و بریتانیا، در حمایت از اقدام مدیرکل برای پیشرفت‌های ملموس در زمینه همکاری ایران با آژانس، ارائه کرده‌اند حمایت می‌کنیم و از همه اعضای شورا می‌خواهیم از آن حمایت کنند.

گفتنی است که تروئیکای اروپایی، دوشنبه شب در اقدامی غیرسازنده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام ارائه کرده و درخواست‌ها برای افزایش همکاری‌ها میان ایران و آژانس را تکرار کرده است.

جمهوری اسلامی ایران نیز هشدار داده است که هرگونه اقدام سیاسی در شورای حکام، با واکنش متناسب، موثر و فوری مواجه خواهد شد.

منبع: ایرنا

681301